  • Data: 2009-11-16 23:35:03
    Temat: Re: Chwilowe przeciążanie zasilacza impulsowego
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl> szukaj wiadomości tego autora

    Hello entroper,

    > A co jest łatwiej uzyskać w praktyce: 4.6mm w trafie sieciowym, czy 7mm w
    > impulsowym.

    W praktyce? Przy małych mocach stosuje się drut T.I.W. i ma w nosie
    problemy z izolacją. Poprawne odstępy zapewnia konstrukcja karkasu.
    W transformatorze sieciowym o izolację trzeba dbać, bo na drucie
    T.I.W. byś zbankrutował. I to transformatory sieciowe mają problem z
    rozproszeniem.

    > Co z grubością izolacji przez materiał?

    Chodzi Ci o izolację międzyuzwojeniową? Wymagania sa identyczne.
    A T.I.W. się rozprawia z wszelkimi problemami izolacji.

    > Jak minimalizować rozproszenie przy powiększonych odstępach, gdy
    > masz jak na złość 3 uzwojenia i przydałby się przeplot warstw?

    I tak się robi kanapkę - to zgodne ze sztuką.

    > To jest po prostu trudne trafo, które będzie trzeba sporo
    > przewymiarować.

    Nie tak sporo - Rdzeń E25 dla mocy ciągłej 36W i 72W chwilowej to nie
    jest przewymiarowanie: http://www.feryster.pl/polski/PDFFiles/rdr128.pdf
    Ile kilo żelaza proponujesz w zamian?

    > Kto ma się z tym babrać dla 50 sztuk, a może raczej, kto za to
    > zapłaci? Kto w Polsce nawinie 50szt trafa dokładnie wg specyfikacji
    > i faktycznie będzie to dotrzymane (bo np. feryster tego nie zrobi)?
    > Konstruktor sam nawinie? :D

    A kto Ci powiedział, że Feryster tego nie zrobi? Ferystor zrobi i
    jedną sztukę - w czym widzisz problem? Przy 50 sztukach już są upusty.

    A ponieważ cały projekt dla 12V jest gotowy, PCB i pozostałe elementy
    są dostępne, to myślę, że producent by się znalazł bez większych
    problemów.

    > W przypadku klasycznego trafa po prostu bierzesz trafo z półki ewentualnie
    > życzysz sobie włożenia dodatkowej przekładki i w ciemno dajesz do badań.
    > Oczywiście, będzie to niemęskie i jakieś takie mało hadcorowe, ale będzie
    > proste, szybkie i będzie działać. Bo problem z tym zasilaczem nie jest
    > ideologiczny - klasycznie czy impulsowo, ale praktyczny. I ta praktyka
    > prawdopodobnie zmusi tego, kto koniecznie chce impulsowy, mały, tanio,
    > nietypowy, mało sztuk itp. do zmiany zdania :)

    Twoim zdaniem zasilacz kończy się na transformatorze? A gdzie
    podziałeś stabilizator? Jak bardzo musisz przewymiarować wszystko,
    żeby podczas zwiększonych obciążeń pulsacja z kondensatora
    filtrującego nie zabiła stabilizacji? Zdajesz sobie sprawę z tego, że
    pojemność i wielkość kondensatorów filtrujących rośnie szybciej nie
    odwrotnie proporcjonalnie do spadku napięcia?
    Policz sobie, jakiej pojemności kondensatora potrzeba dla zachowania
    pulsacji p-p 10% dla napięcia wyprostowanego 320V a jakiej dla np.
    16V... A potem porównaj wielkości pamiętając, że w tym przypadku
    większy nie oznacza lepszy.

    --
    Best regards,
    RoMan mailto:r...@p...pl