  • Data: 2009-11-17 14:53:14
    Temat: Re: Chwilowe przeciążanie zasilacza impulsowego
    Od: "entroper" <e...@C...spamerom.p0czta.on3t.pll> szukaj wiadomości tego autora

    news:625968477.20091117003503@pik-net.pl...

    > W praktyce? Przy małych mocach stosuje się drut T.I.W. i ma w nosie
    > problemy z izolacją. Poprawne odstępy zapewnia konstrukcja karkasu.

    jeżeli to zapewnia spełnienie normy, to OK. Nie robiłem nigdy pod normy
    medyczne, ale za to pod inne i drut TIW nie rozwiązywał problemu.

    > W transformatorze sieciowym o izolację trzeba dbać, bo na drucie
    > T.I.W. byś zbankrutował. I to transformatory sieciowe mają problem z
    > rozproszeniem.

    w transformatorze sieciowym masz po prostu oddzielne sekcje i nie musisz o
    nic dbać a rozproszenie powoduje tylko (aż?) to, że trafo sieje polem
    magnetycznym, natomiast nie stanowi to żadnego problemu w konstrukcji
    zasilacza.

    > Nie tak sporo - Rdzeń E25 dla mocy ciągłej 36W i 72W chwilowej to nie
    > jest przewymiarowanie: http://www.feryster.pl/polski/PDFFiles/rdr128.pdf
    > Ile kilo żelaza proponujesz w zamian?

    Podkreślam jeszcze raz: nie sprowadzajmy dyskusji na tory ideologiczne
    czyli, że zasilacz impulsowy jest mniejszy i lżejszy bo to wszyscy wiemy.
    Ja nie polecam autorowi wątku zasilacza transformatorowego 50Hz, bo uważam
    go za lepsze rozwiązanie _w_ogóle_ tylko za rozsądny kompromis praktyczny
    w tej konkretnej sytuacji.

    > A kto Ci powiedział, że Feryster tego nie zrobi? Ferystor zrobi i
    > jedną sztukę - w czym widzisz problem? Przy 50 sztukach już są upusty.

    nie powiedziałem, że nie zrobi. Zrobi. Tylko niekoniecznie zgodnie ze
    specyfikacją. Ktoś się tu niedawno skarżył i miał rację, nawijanie +/- 1
    zwój itp akcje.

    > Twoim zdaniem zasilacz kończy się na transformatorze? A gdzie
    > podziałeś stabilizator? Jak bardzo musisz przewymiarować wszystko,
    > żeby podczas zwiększonych obciążeń pulsacja z kondensatora
    > filtrującego nie zabiła stabilizacji? Zdajesz sobie sprawę z tego, że
    > pojemność i wielkość kondensatorów filtrujących rośnie szybciej nie
    > odwrotnie proporcjonalnie do spadku napięcia?
    > Policz sobie, jakiej pojemności kondensatora potrzeba dla zachowania
    > pulsacji p-p 10% dla napięcia wyprostowanego 320V a jakiej dla np.
    > 16V... A potem porównaj wielkości pamiętając, że w tym przypadku
> [...]

    Zakładam brak stabilizacji, bo silnik ma swoją przetwornicę a więc
    zwiększone tętnienia nie powinny być problemem, natomiast sterowanie
    schodzi do 5V na stabilizatorze liniowym, więc tu tym bardziej nie będzie
    problemu. Oczywiście dziękuję za uświadomienie, że zasilacz 50Hz ma
    kondensator elektrolityczny i to duży i jest to wada itd (o ideologii
    pisałem wcześniej).

    BTW, co chcesz udowodnić porównując kondensatory dla różnych napięć? Że
    lepiej jest postawić kondensator filtrujący na wyższym napięciu (i że tak
    jest właśnie w przetwornicy)? Przybliżone rozeznanie wskazuje, że jest
    trochę lepiej, ale wcale nie jest to niebo a ziemia, bo co z tego, że
    kondensator na wyższym napięciu przechowuje większą energię, skoro
    jednostka pojemności na wyższe napięcie zajmuje więcej miejsca. Pomijam tu
    dodatkowe aspekty, że przetwornica ma więcej niż jedno miejsce filtracji
    (chyba, że to flyback-PFC, który akurat nie ma w kondensatorach żadnej
    przewagi nad klasycznym 50Hz) oraz że lepiej radzi sobie z tętnieniami.

    e.