  • 31. Data: 2023-01-02 09:00:20
    Temat: Re: Chłopy, Atmeg-i rzucili - prawie jak za komuny
    Od: Piotr Wyderski <b...@p...com>

    Grzegorz Niemirowski wrote:

    > Jakie zalety ma program w zewnętrznej kostce?

    Możliwośc wyboru kostki, np. pod kątem retention time.

    Pozdrawiam, Piotr

  • 32. Data: 2023-01-02 09:29:44
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Mon, 2 Jan 2023 08:54:32 +0100, Piotr Wyderski wrote:

    > Fabryczny bootstrap nie będzie wiedział, która jest dobra.
    > Trzeba to albo zignorować, albo dać trzy i wybrać bity większościowo.

    Dlatego jeszcze kod korekcyjny.
    Bedzie informacja, w ktorej kosci jest cos zle.

    Moze i racja ...

    J.

  • 33. Data: 2023-01-02 11:49:07
    Od: JDX <j...@o...pl>

    On 02.01.2023 08:49, M M wrote:
    [...]
    > A jeśli wystarczy mi 1 rdzeń (jak tytułowe atmegi) - jakieś inne istotne wady
    RP2040?
    > Bo cena kusi i akurat wydaje się mieć takie PWM jak szukam.
    Jak jeden rdzeń to spoko, wystarczy. Zwłaszcza jeśli masz doświadczenie
    w rzeźbieniu np. na AVR. Chodzi mi o to, że operacje atomowe i ich
    pochodne będziesz musiał implementować w zapewne znanym ci staromodnym
    stylu ,,wyłącz przerwania, wykonaj sekcję krytyczną, włącz przerwania".
    Normalnie to nic złego, bo często po prostu nie ma innej możliwości, ale
    trzeba mieć świadomość, że niekorzystnie to wpływa na interrupt latency.
    Aczkolwiek zapewne w większości przypadków jest to niekorzyść do
    zaakceptowania.

    W każdym razie po w miarę współczesnym rdzeniu można spodziewać się
    jakichś instrukcji wspierających operacje atomowe, zwłaszcza że jego
    poprzednicy takowe mieli. A tu zonk.

  • 34. Data: 2023-01-02 13:53:18
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Mon, 2 Jan 2023 09:00:20 +0100, Piotr Wyderski
    <b...@p...com> wrote:
    > Możliwośc wyboru kostki, np. pod kątem retention time.

    Nie rozumiem, po co? Im szybciej się zepsuje tym lepiej bo będziesz
    miał robotę... Chcesz się pozbawić emerytury? :)

    --
    Marek

  • 35. Data: 2023-01-02 13:59:22
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Mon, 02 Jan 2023 13:53:18 +0100, Marek wrote:

    > Nie rozumiem, po co? Im szybciej się zepsuje tym lepiej bo będziesz
    > miał robotę... Chcesz się pozbawić emerytury? :)

    Piotr ma jakies ciagoty do dlugowiecznosci :-)

    Jeszcze bym rozumial, jakby jakies sondy kosmiczne robil,
    ale chyba nie :-)

    J.

  • 36. Data: 2023-01-02 16:28:32
    Od: Paweł Pawłowicz <p...@u...eduDOTpl>

    W dniu 01.01.2023 o 19:35, Janusz pisze:
    [...]
    > https://pl.farnell.com/microchip/dm320115/curiosity-
    nano-eval-board-8-bit/dp/2932048
    > taniej od snapa a też ma programator z debugerem który można odciąć i
    > wykorzystywać samodzielnie.

    Albo Arduino Nano Every. Wylutować procek i wyprowadzić sygnał UPDI.
    Warto też popatrzeć na oprogramowanie jtag2updi oraz pakiet MegaCoreX na
    GitHubie.

    Paweł

  • 37. Data: 2023-01-02 18:28:01
    Od: Piotr Wyderski <b...@p...com>

    J.F wrote:

    > Dlatego jeszcze kod korekcyjny.
    > Bedzie informacja, w ktorej kosci jest cos zle.

    No ale protokół inicjalizacji jest zaszyty w krzemie przez fabrykę i
    raczej nie zrobią dla mnie dedykowanego bootloadera z tym kodem. Trzeba
    to potraktować jako prawo fizyki i poszukać obejścia majstrujący przy
    wystających z kości drucikach. Układ głosujący na SPI zrobić prosto.

    > Moze i racja ...

    On ma proste MMU, nawet nie zauważysz, że część się wykonuje XIPem.

    Pozdrawiam, Piotr

  • 38. Data: 2023-01-02 21:23:09
    Od: alojzy nieborak <a...@g...com>

    Dawid Rutkowski napisał(a):

    > PICe brzydkie.

    Wymowa PIK. Co powiesz o oświetleniu Osram?:)
    Dla amatora upierdliwy może być ich raster 0,5 mm, minifale wymyślili później.
    Atmel postawił na 0,8 mm co jest w zasięgu dłubacza.

    Atmel szybszy, ale na Atmelu nie zrobisz licznika do 80 MHz, a na PICu owszem:)
    Za to w przemyśle widzę Atmelki ze względu na CAN, być może Atmel
    wprowadził obsługę CAN szybciej od Microchipa.
    Microchip 8 pin najtańszy kosztuje ze złotówkę, Atmel ze 2-3 droższy.

    A dziś? To co 5 lat temu brałeś po 8 pln dziś kosztuje 60 pln.
    mr.Kitaj nie śpi, patrz Gigadevice. Zaś z taniości masz uC za 3 centy z OTP.
    https://youtu.be/VYhAGnsnO7w

    U południowych sąsiadów pepiczków popularniejsze PIC`e.
    Ich kurs nt. PIC`ów w gazecie ma więcej odcinków niż niewolnica Isaura,
    Co ma swoje zalety, czytelnik dostaje procedury obsługi najpopularniejszych układów,
    na dziś pewnie z 80 typów. Zawsze to jakaś forma utrzymania czytelnika.

    Kiedyś na kitajskich stronach trafiłem zip`a/rar`a z procedurami w jęz. C
    pod kilka setek układów, niestety dysk se sformatowałem, a teraz nie mogę tego
    znaleźć
    na kitajskich stronach. Praktycznie aby się zalogować na jakie ichnie forum
    trza mieć kitajski nr. telefonu. Mają warezy, ale nie nie chcą się dzielić:)

    > A '51 to i w konstrukcjach sprzed 20 lat, co ja, 30 lat

    Cóż, odcinasz tylko kupony i nie bujasz się z problemem dostępności.

  • 39. Data: 2023-01-05 20:52:09
    Od: alojzy nieborak <a...@g...com>

    Janusz napisał(a):
> [...]
    1284P-AU w Farnell-u. Koszmar ...
    > Ale jaja, jeszcze niedawno nikt poza amatorami na nie nie zaglądał, nic
    > poniżej arm-a się nie liczyło poza pic-ami, a teraz proszę, schodzą jak
    > ciepłe bułeczki :)

    Dziś są popularne i mr. kitaj je tłucze.
    mega326->LGT8f328
    http://www.lgtic.com/products/

    Działa pod IAR jak i Arduino.

    Niestety na stronie nie widać nic z większą liczbą pinów.

  • 40. Data: 2023-01-05 23:29:45
    Od: "Rutkowski, Jacek" <j...@w...pl>

    W dniu 01.01.2023 o 10:47, Janusz pisze:

    > No nie wiem,  amatorzy mają pełny wybór a atmegach, więc wątpię żeby się
    > wszyscy rzucili, na nie, tym bardziej że to wersja wypasiona, 128k flash.
    > A firmy? czy jest zakład u nas robiący np plc który sprzedaje ich więcej
    > rocznie żeby cały nakład wykupił na pniu?

    > Może, ale w sprzętach fabrycznych z małych procków królują różne wersje
    > '51 i PIC-e.
    W trzech pralkach automatycznych i zmywarce jaka rozbierałem były ATMegi32
    oraz ATMega64. Sprzęty Amica, Candy, Bosch...
    --
    pzdr, j.r.