    From: Andrzej Jarzabek <a...@g...com>
    Newsgroups: pl.comp.programming
    Subject: Re: Certyfikacja, było: Blad w oprogramowaniu Toyoty przyczyna wypadkow
    Date: Sat, 24 Mar 2012 15:10:26 +0000
    <7...@h...googlegroups.com>
    <jkhru4$dhn$1@inews.gazeta.pl>
    <1...@w...googlegroups.com>
    <4f6c8225$0$1266$65785112@news.neostrada.pl>
    <7...@j...googlegroups.com>
    <4f6c86a2$0$1210$65785112@news.neostrada.pl>
    <f...@f...googlegroups.com>
    <4f6c8d96$0$1274$65785112@news.neostrada.pl>

    On 23/03/2012 14:49, Tomasz Kaczanowski wrote:

    > znowu nisko latające kwantyfikatory....

    Nie mówię o kwantyfikatorach, tylko o prawdopodobieństwie. Bo jak się
    rozpatrza niezawodność, to się operuje na prawdopodobieństwach, nie na
    kwantyfikatorach. Jeśli mówisz "skoro z prawodpodobieństwem p obudowa
    będzie niewłaściwa i całość zadziała źle, to co za różnica, jakie będzie
    prawdopodobieństwo, że w oprogramowaniu będzie błąd, powodujący, że
    całość zadziała źle". Otóż jedyna wartość p, przy której nie ma różnicy,
    to 100%.

    > Podałem przykład, co moze byc
    > źle, ba jeden z przykładów z życia. Pokazałem Ci, że na to by urzadzenie
    > istotne dla bezpieczeństwa działało dobrze istotna jest praca innych niż
    > programista osób.

    To nie znaczy, że praca programisty jest nieistotna.

    > Dlatego musiałbys certyfikować nie tylko programistów,
    > ale i projektantów elektroniki, projektantów elektryków i pewnie jeszcze
    > kilku innych. Zamiast tego certyfikuje się urządzenie - bo jest pewniej
    > i duzo taniej.

    W wielu innych dziedzinach już jest certyfikacja. Na przykład do
    projektowania instalacji elektrycznych trzeba mieć uprawnienia.

    > Co to ma do rzeczy. Czy osoba z certyfikatem, czy bez tak samo może nie
    > obsłużyć wszystkich wyjątków, choćby z czystego lenistwa, albo błędów w
    > projekcie.

    To jest jeszcze raz ten sam debilny argument, co z certyfikacją pilotów
    i spadającymi samolotami. Już drugi raz używasz tego debilnego
    argumentu. Zastanawia mnie, z czego to wynika?

    > Tylko po co mam Ci to wykazywać badaniami.

    Bo inaczej powiem: "pierdzielisz".

    > Może zatrudnij się w
    > przemyśle, popracuj przy rzeczywistych projektach, a sam zobaczysz,
    > gdzie pojawia się najwięcej problemów.

    Widzisz, debilom się wydaje, że jak jakiś Iksiński pracuje w przemyśle i
    zobaczył w swojej pracy, że najwięcej problemów pojawia się gdzieśtam,
    to znaczy, że właśnie tam najwięcej problemów się pojawia. Ludzie
    posiadający choć trochę inteligencji, wiedzą, że Igrekowski może też
    pracować w przemyśle i zobaczyć, że najwięcej problemów pojawia się
    gdzie indziej, a Abacki - jeszcze gdzie indziej. Dlatego inteligentni
    ludzie rozumieją, że żeby mieć wiarygodny obraz tego, gdzie się
    pojawiają problemy, trzeba zebrać doświadczenia różnych Iksińskich,
    Igrekowskich i Abackich i dopiero wyciągnąć z nich wnioski, a nie samemu
    się zatrudnić w przemyśle i zobaczyć.