    Newsgroups: pl.misc.telefonia
    From: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>
    Subject: Re: Centrale telefoniczne
    <s...@f...lasek.waw.pl>
    <1...@4...net>
    <s...@f...lasek.waw.pl>
    <8...@4...net>
    <s...@f...lasek.waw.pl>
    <8wmnxhxb5h5y$.4s5xjqxr4nu4.dlg@40tude.net>
    <s...@f...lasek.waw.pl>
    <1ecavnkjzlsww.1sy8pdwo8ytfk$.dlg@40tude.net>
    <s...@f...lasek.waw.pl>
    <1dyeyh4w3tcrp.11yqc7ln2so71$.dlg@40tude.net>
    <s...@f...lasek.waw.pl>
    <22ynam0fu08l.ihjaeei7o65u$.dlg@40tude.net>
    Date: Thu, 2 Jun 2022 19:04:46 +0200

    Pan J.F napisał:

    > No nie wiem - szklarnia to zle srodowisko?
    > A moze praca za złotowki była prawie darmo?

    Tak chyba ten pan do sprawy podchodził. Bo skoro człowiek za 20 dolarów
    może tyrać cały miesiąc, to te cytryny się opłacą. Jeśli porównać z ceną
    importowanych z Włoch.

    > Szklarnie byly tez prywatne. Na pomidory, rzodkiewki itp.

    A te pomidory z nich nawet jadalne. W odróżnieniu od szlacheckich cytryn
    i pomarańczy.

    > No to przykrecisz zawór i bedzie +10 stopni zimą.

    Słońca południa to nie przyniesie.

    > A one sa tak ogolnie lepsze, czy np najlepsze do transportu?

    Ogólnie lepsze.

    > nie jestem taki pewien. Rozne doswiadczenia zdaje sie byly.
    >
    > Cos tam kiedys slyszalem, ze probowalismy uprawy jablek w Indiach,
    > i nie chcialy drzewa owocowac. Zima im byla potrzebna do wystartowania
    > procesu.
    > Ale okazalo sie, ze jak oberwac z drzewa liscie, to uznają ze jesien
    > byla i owocuja. I moga owocowac dwa razy w roku.
    > Ale cos chyba zle slyszalem, albo praca w Indiach podrozała, bo
    > czytam, ze importują jablka.

    Czyli jednak potrzebne. Do pewnego stopnia da się symulować roślinom
    naturalne warunki, ale tylko do pewnego stopnia. Trudno na przykład
    regulować długość dnia -- a to bywa bardzo istotne.

    > Temperatura wazna o tyle, ze mroz nie uszkodzi rosliny,
    > przymrozek nie uszkodzi kwiatow, a im cieplej tym szybciej rosnie.

    Wiele roślin potrzebuje mrozu. Ten jest trudny do sztucznego wywołania,
    zwłaszcza w Indiach.

    > a w Bułgarii nie rosną?

    Mogłyby przemarzać, więc masowych upraw raczej nie ma. Chociaż prędzej
    to by się udało ogarnąć tam, niż u nas. Widać socyalizm trwał zbyt
    krótko, by takie pomysły wdrożyć.

    --
    Jarek