eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plGrupypl.misc.samochodyCenne rady kierowcy rajdowego z TVP INFORe: Cenne rady kierowcy rajdowego z TVP INFO
  • Data: 2010-12-04 20:00:29
    Temat: Re: Cenne rady kierowcy rajdowego z TVP INFO
    Od: Tomasz Pyra <h...@s...spam.spam> szukaj wiadomości tego autora
    [ pokaż wszystkie nagłówki ]

    W dniu 2010-12-04 10:55, Karolek pisze:

    >> W samochodzie bez ABS jest tak jak piszesz - optymalnie wykorzystać da
    >> się hamulce tylko tej osi która pierwsza się blokuje.
    >> Dlatego w samochodach sportowych rozdział siły hamowania przód:tył
    >> zmienia kierowca w zależności od nawierzchni i warunków.
    >>
    >
    > Ale czemu nie dadza im ABSu, skoro taki dobry?

    Bo to jest sport i posiada reguły gry.
    Tak jak maratończycy którzy nie używają rowerów - nie dlatego że nogi są
    szybsze, a dlatego że rowerem nie wolno.

    Co do ABS i innych systemów pomagających w sporcie to oczywiście stosuje
    się gdzie tylko się da i nawet czasami tam gdzie się nie da.

    Np. do 1994 systemy używane były w Formule 1, od 1994 zostały zakazane,
    ale zespoły w mniej lub bardziej legalny sposób starały się i tak je
    implementować na tym co nie było zakazane.
    Z tego powodu od przyszłego sezonu teamy nie mogą stosować swojej
    elektroniki sterowania samochodem, a jedynie będzie jeden model ECU
    aprobowany przez FIA, którego zespoły nie będą mogły programować, a
    jedynie konfigurować.

    Bo okazało się że za pomocą ECU silnika i układu anti-stall robiono
    prymitywny, jednokanałowy ABS działający na tylną oś, który
    przeciwstawiał się blokowaniu tylnych kół mocą silnika.

    Ale oczywiście nie porównujmy melepetów jeżdżących w F1, którym pomaga
    ABS działający tak dobrze jak te drogowe z lat 70-tych, do mistrzów
    kierownicy, którzy po ukończeniu 20-to godzinnego kursu na prawo jazdy,
    mają już wszystkie rozumy zjedzone i potrafią hamować lepiej niż
    czterokanałowy ABS.

    >>> Jednak dalej to nie zmienia faktu, ze na sniegu, lodzie, lisciach itp.
    >>> ABS hamuje slabiej.
    >>
    >> Jakie miałeś różnice w odległościach i w jakich warunkach testowałeś ten
    >> ABS i co to był za samochód?
    >>
    >
    > Widac nie czytales mojej plomiennej dyskusji z Arek (G).

    Znalazłeś artykuł, którego autorzy spisali coś z Wikipedii, gdzie ktoś
    skopiował coś z jeszcze innej strony na której ktoś powoływał się na
    fiński magazyn motoryzacyjny który podobno takiego testu nigdy nie
    publikował.
    Natomiast same dane (zapewne z braku innych pasujących do ideologii)
    stały się wręcz ołtarzem "dobrych kierowców" którzy robią takie rzeczy
    swoimi samochodami, że kierowcy Formuły 1 mogą im najwyżej buty czyścić.


    >> Natomiast w rzeczywistych sytuacjach drogowych, nawet na takich
    >> nawierzchniach kierowca z ABS będzie miał przewagę. Może szybciej zacząć
    >> hamowanie z maksymalną siłą, a dzięki stabilności samochodu z ABS przez
    >> cały czas nie musi jej zmniejszać. I to już wystarczy żeby na drodze
    >> samochód z ABS mimo wszystko zatrzymał się szybciej.
    >>
    >
    > Jak pisalem, ABS ma plusy i minusy.

    Są to minusy czysto teoretyczne i dlatego podniecają się nimi wyłącznie
    teoretycy. Można je zaobserwować jedynie w warunkach laboratoryjnych.

    Ci kierowcy którzy zamiast teoretyzować i czytać artykuły, jeżdżą i
    trenują, znają chociażby swoje ograniczenia i wiedzą że na drodze, w
    rzeczywistej sytuacji daje to przewagę nad kimś kto takiego systemu nie ma.

    Bo teoria jest taka że z ABS i bez ABS rozpoczyna się hamowanie w tym
    samym punkcie. Praktyka natomiast jest taka że mając ABS istotnie
    rozpoczyna się hamowanie od razu z pełną siłą i trzyma się ją do samego
    końca.

    Nie mając ABS trzeba stracić cały kawał drogi na "namacanie" granicy
    przyczepności, a jeżeli po drodze zdarzy się jeszcze jakaś nierówna
    przyczepność trzeba stracić kolejne metry drogi hamowania na każde
    głębsze odpuszczenie hamulca potrzebne do zachowania sterowności.

    Ale oczywiście mistrzowie kierownicy potrafią to zrobić lepiej.

Podziel się

Poleć ten post znajomemu poleć

Wydrukuj ten post drukuj


Następne wpisy z tego wątku

Najnowsze wątki z tej grupy


Najnowsze wątki

Szukaj w grupach

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: