    From: Andrzej Jarzabek <a...@g...com>
    Newsgroups: pl.comp.programming
    Subject: Re: Carnegie-Mellon przestaje uczyc programowania obiektowego
    Date: Sun, 10 Apr 2011 20:28:09 +0100

    On 10/04/2011 00:34, Wojciech Jaczewski wrote:

    > Sam pamiętam z uczelni (z tym że z kierunku elektronika), gdy przy oddawaniu

    Trudno mi się odnieść do Twojego przykładu i będę oczywiście uogólniał,
    ale jeśli chodzi o naukę podstaw programowania czy konkretnego języka,
    to pisze się na początku programy, gdzie celem jest wykorzystanie
    konkretnej techniki, nie po to, żeby studentowi wpoić używanie tej
    techniki przy każdej możliwej okazji, tylko po to, żeby się jej nauczył
    w ogóle. Bo jak się nie nauczy, to nie będzie potrafił zastosować nawet
    tam, gdzie jest ona najlepszym rozwiązaniem, co więcej, nie będzie nawet
    potrafił rozpoznać tego miejsca.

    Tylko że normalnie na studiach informatycznych programowanie nie kończy
    się na tym, że się uczy podstaw albo jęęzyków, ale też na dalszym etapie
    uczy się właśnie tego, z których technik czy elementów ma sens korzystać
    w różnych sytuacjach. I pisze się programy implementujące rozmaite
    algorytmy czy funkcjonalności, gdzie istotna jest właśnie treść, tzn.
    np. czy program poprawnie realizuje algorytm albo synchronizujee wątki.

    Takie pisanie od tego, do czego się dąży w biznesie, przynajmniej w moim
    odczuciu, głównie tym, że na uczeelni nie zwraca się odpowiedniej uwagi
    na formę. To ma oczywiście różne formy, bo są różne uczeelnie i kursy, a
    prowadzący mogą mieć dodatkowo swoje idiosynkrazje, ale ogólnie prawda
    jest właśnie taka, że ludzie po studiach mają przede wszystkim braki w
    formie. Tacy, co uczyli się sami mają oczywiście braki jeszcze większe.

    Z drugiej strony też jest tak, że jak ktoś nie zna albo nie potrafi
    stosować pewnych technik, to często uważa je za niepotrzebne (np. za
    "przerost formy nad treścią", co uzadania tym, że sam potrafi się bez
    nich obejść. I to też jest częsta przypadłość ludzi, którzy "uczyli się
    sami".

    > Najlepiej forma zwięzła.

    No właśnie niekoniecznie.

    > I używanie rozwiązań najprostszych, a nie tych,
    > które - akurat się trafiło - były ostatnio omawiane na wykładzie/w książce i
    > koniecznie trzeba zademonstrować, że się o nich słyszało.

    I używanie rozwiązań najlepszych, niezależnie od tego, czy akurat są
    najprostsze, czy nie. Prostota i zwięzłość są oczywiście pewnymi
    zaletami, ale po pierwsze nie jedynymi, a po drugie to subiektywne kryteria.