  • Data: 2009-04-27 21:24:35
    Temat: Re: Canon EF 100-400mm f/4,5-5,6 L IS USM
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console> szukaj wiadomości tego autora

    j...@a...at 5...@d...goog
    legroups.com

    : w obiektywach o dlugich ogniskowych najczesciej nie ma mozliwosc na
    : znaczne przymkniecie obiektywu.

    Dziś wymiatałem jak opętany -- 100 minut i 500 pocisków z lufy kalibru ;) 300. ;)
    No... Czasami schodziłem na mniejszą ogniskową, ale raczej rzadko.

    Największa przesłona -- 13, namniejsza 9, zazwyczaj (ponad 90 procent
    z tej połówki tałzena) 11, podczas gdy na 300 mm ten IS daje światła 5.6...

    Prawie nigdy nie strzelam na pełnej dziurze.
    A jak mi się nudzi (dziś się nudziło) liczę listki niefigowe i oglądam świat od tyłu.
    ;)

    (tak to jest, gdy człowiek strzela do golasów, nawet do gołych
    dzieci, z obnażonymi penisami -- mogę pokazać... można wówczas
    wpaść w różne dewiacje okołoseksualne i liczyć listki, patrząc
    od tylca ;) czy raczej od dzioba i marząc o tym, ażeby wraz ze
    zmniejszaniem się ogniskowej malała również przesłona tak, aby
    zawsze było przymknięcie o tyle samo podziałek względem pełnej
    dziury -- mam nadzieję, że udaje się zrozumieć, co to jest ta
    pełnia dziurawności...)

    : fotografuje sie na pelnej dziurze , czasem swiatlo pozwala nieco
    : przymknac przyslone.

    Czasem? Chyba zawsze. Albo trzeba wejść na ISO wysokie (miałem
    zwykle 1600), albo dopalić fleszami... W parku to/dpalenienie jest łatwe...

    : roznice w jakosci odwzorowania pomiedzy stalkami o zoomami sa duze na
    : pelnych otwarciach przyslony , zanikaja nieco jesli sie obiektywy
    : przymknie , a na duzych przyslonach rzedu 16 i wiecej moga byc
    : niezauwazalane.

    Wtedy mogą dochodzić dyf_rak_cje... ;) Dla światła obiektywu 4, przesłona
    16 to aż 4 działki... (sqrt(2)^4) IMO za dużo. 2 do 3 -- powinno dawać
    najlepsze ostrzenie i najlepszy kontrast... Ale może mylę się... Może
    tak jest tylko tam, gdzie sprawdzałem...

    : jeśli ktoś wiec fotografuje na otwartych przyslonach i zalezy mu na
    : jakosci zdjecia to musi siegnac po stalke.

    Ja zawsze domykam, chyba że mam ochotę na testy. Nawet czasami patrzę
    przez domknięte listki, ale to nie ma sensu. Przy fleszach zwykle jest
    z tego choinka (flesz świeci ciągle) i odchodzi ochotą na podgląd...
    (chyba można to/choinkowanie jakoś wyłączyć, ale nie pamiętam, jak)

    Staram się domknąć zawsze o 2 do 3 działek. Mnożę sobie światełko
    obiektywu przez 2, potem przez niepełne 3 (sqrt(2)^3)=2.8284~=3)
    i celuję pomiędzy 2 działki a 3, z preferencją na 2... Jeśli mogę
    zdjąć z czasu, wchodzę na 3 działki, jak nie mam już czasu

    (przy ogniskowej 300 mm nawet 1/1000 nie jest przesadą;
    to samo dotyczy drobiu ruchomego z każdą ogniskową;
    z drobiem nieruchomym można sobie poszaleć nawet
    z 1/250 s, jeśli Imitacja Stabilizacji pracuje poprawnie)

    to zbliżam się nieseksualnie do 2 działek ponad dziurę maksymalną...

    -=-

    I co/jak? Przejście na stałkę niewiele da? :)

    --
    .'O`-' ., ; o.' eneuel@@gmail.com '.O_'