    From: "Marcin [3M]" <m...@g...pl>
    Newsgroups: pl.rec.foto.cyfrowa
    Subject: Re: Canon 7D - juz oficjalnie
    Date: Thu, 3 Sep 2009 02:07:40 +0200

    Użytkownik "dominik" <n...@d...kei.pl> napisał w wiadomości
    news:h7mrnc$n9s$1@inews.gazeta.pl...

    > Oczywiście że nie.
    > Piszesz o wzmacniaczu - o prostym układziku z ośmioma nóżkami i dodatkowo
    > powszechnie stosowanej części, która technologicznie nie jest wcale jakoś
    > trudna do zrobienia. Taki wzmacniacz jest jak żarówka - nie ważne kto robi
    > ją, a może to być jeden z stu producentów - ważne jest, że pasuje w
    > standardowy gwint.
    Chcesz się założyć, że tak nie jest? To co w danym momencie potrafiło LT, BB
    czy AD nie było/nie jest dostępne dla wszystkich. I to zarówno, jeżeli
    chodzi o technologię (z reguły mniej standardową niż CMOS), jak i
    koncepcyjne rozwiązania.

    > Z matrycami tak nie jest - to część którą robić może tylko kilku
    > producentów na obecnym poziomie i w koszcie, który nie będzie
    > astronomicznym.
    Producentów matryc będzie tym więcej, im więcej stepperów nie będzie
    nadawało się do produkcji procesorów. Czytałem gdzieś, że dużą część kosztów
    układu to amortyzacja tego urządzenia. A matryca to taki układ, który ma
    bardzo małe wymagania - poza powierzchnią. Jeżeli więc mamy stepper, który
    jeszcze dycha, i ma dostateczne możliwości co do wielkości kroku - to możemy
    ruszyć z produkcją matryc.
    Matryce FF dostępne były ok 10 lat temu (Hamamatsu, czy jakoś tak) -
    oczywiście za odpowiednią kasę. I to broń boże nie od firm foto - choć Tower
    Semiconductors dostarczył 12 mpx matrycę FF do Kodaka 14n za dość normalną
    kasę - a nie była to raczej firma kojarzona z komercyjnym rynkiem.
    Pozostaje pytanie - czy ktoś u danego wytwórcy będzie chciał takową matrycę
    zamówić.
    Za to jest inny problem: układy CMOS wyjątkowo podle nadają się do
    implementacji układów analogowych. I tu może być pole do popisu
    konstruktorów, tworzących zupełnie inny produkt na bazie tej samej siatki
    fotodetektorów.

    Poza tym
    http://www.chipworks.com/blogs.aspx?id=4626&blogid=8
    6
    " On the Nikon D3 we found a whopping 6 total Analog Devices AD9974 signal
    processor"
    czyli
    http://www.analog.com/en/audiovideo-products/camerac
    amcorder-analog-front-ends/ad9974/products/product.h
    tml,
    posiadające "14-bit, 65 MHz analog-to-digital converter (ADC)"

    Pies wie, jaką analogową operację realizuje sensor, skoro przetworniki A/C
    są na płycie głównej...

    > Zresztą potwierdza to praktyka. Jest jakiś aparat - projektowany przez
    > danego producenta i ma on wyprowadzenia zupełnie inne niż aparat
    > konkurencji w którym jest inna matryca.

    Jakie wyprowadzenia? Nie bardzo rozumiem.

    > Pewnie, że tak, ale czasem jest dziwne, że dana część wygląda identycznie
    > u dwóch zupełnie innych producentów. To jak byś spodziewał się, że nóżki
    > AMD i Intela będą takie same, chociaż mało pradopodobne by obydwoje na to
    > wpadli.

    Nie jest dziwne.
    I skąd wiesz, że wyprowadzenia są takie same?
    Poza produkcją chipa jest jescze kwestia jego opakowania. A obudowy muszą
    mieścić się w ogólnie przyjetych standardach - choćby ze wzgledu na
    automatyczne linie montażowe.

    > Po pierwsze D3/D700 jak już inni zauważyli. W D300 jest tosamo co w A700,
    > nie wiem czy w D300s też, ale pewnie też.
    Mój błąd. A czy to samo? Znasz numer części? Może warto porównać katalogowy
    wyróżnik?
    W Sony A700 zapewne jest ten:
    http://www.sony.net/Products/SC-HP/cx_news/vol50/pdf
    /imx021.pdf, czyli
    IMX021.
    Z opisu wynika, że ma 12-kanałowe wyjscia LVDS - czyli 12 bitów.
    D300 potrafi pracować w trybie 14-bitowym. A Sony?

    To nie pierszy raz, kiedy Nikon korzysta ze zmodyfikowanych produktów Son -
    weź piękny banding w D200 bedący skutkiem ingerencji inzynierów Nikona.

    > Po drugie nie wiem skąd pewność, że sony to absolutnie nie ma czegokolwiek
    > wspólnego z tymi matrycami. Piszesz, że nie wiadomo kto ma - z tym się
    > zgodzę.. Dodam jeszcze, że nie ma jakichkolwiek przesłanek by uznać, że
    > sony gdziekolwiek tam było w tej sprawie... Ale... skoro nie wiadomo kto -
    > to też nie wiadomo czy sony czy nie. I nie myśl, że sugeruję cokolwiek, po
    > prostu sztywno wyciągam wnioski z tego zdania.
    Rzuć okiem na artykuł z Chipworks. W sposób dość przekonywujący pokazuje, że
    na 90% nie jest to Sony.

    > Po trzecie - że też Cię nie zdziwiło jedno - twierdzisz, że napewno to nie
    > jest sony, a wyżej uznajesz, że wyprowadzenia to powinny być takie same,
    > bo fab to fab. Porównaj D3 i D3x - jak wiadomo różnią się tylko łapkami,
    > ale też i tym, że mają zupełnie inne wyprowadzenia matryc, chociaż reszta
    > jest taka sama.
    Co jest takie same? Nie do końca Cię rozumiem.
    D3 i D3x z pewnością różnią się nie tylko wyprowadzeniami - chyba
    architektura płyty aparatu też jest inna.
    Dobre matryce robi wielu producentów. W tym matryce FF. Jeżeli warunki
    technologiczne na to pozwolą, to można przenieść produkcje do innego
    producenta. Na tej zasadzie matrycę do D3/D700 może wykonać Renesans
    Technologies. Gdyby robił je Sony też by było dobrze. A to nie dlatego, że
    Sony czy Renesans ma możliwości produkcyjne - bo mieć muszą, aby zacząć
    dyskusję. To dlatego, że ktoś zrobił dobry projekt.
    Sony ma duże doświadczenie w projektowaniu systemów przetwarzania obrazu.
    Coś jednak powoduje, że te same matryce pracują lepiej u konkurencji. Nie,
    przyczyna leży gdzie indziej. Może po prostu Nikon odpuścił przetworniki na
    matrycy, i zastąpił je lepszym produktem AMD? W zamian za to miał więcej
    miejsca na zrobienie wysp pod sterowniki linii sygnałowych i konwertery
    ładunków na napięcie? Bo chyba nie wierzysz, że szumy powstają na etapie
    przetwarzania sygnału cyfrowego?

    > To jest zdecydowanie inny poziom technologiczny.
    > Po drugie - odpowiedz - na ostatni punkt akapit wyżej.
    Inny, ale nie zdecydowanie. Zmontowanie miliona płytek w krótkim czasie z
    małą ilością odpadów i z zachowaniem np. stabilności długoterminowej - to
    jest wyzwanie. Naelektryzowane włosy pani Joli mogą zaowocować padnięciem
    układu po pół roku...

    > Raczej nie,
    > Zawsze jest kwestia materiałów, technologii, dokładności maszyn do
    > produkcji itd, itp. Powiedziałbym nawet że bardzo trudno zrobić to w
    > sposób identyczny bez dogadania się.
    Raczej tak. Jeżeli podłożysz podobne założenia, to w podobnym materiale
    wyjdzie Ci to samo. To samo (wizualnie) wyszło przy projektowaniu Concorde i
    Tu-144, i ponoc nie było tu dużej roli wywiadu. A komórka matrycy to
    naprawde prosta-z punktu widzenia układowego-konstruikcja. Myślę, że na 10
    konstruktorów 9 da identyczne rozwiązania. Ta jedna będzie zrobiona w piątek
    po 13-tej, i raczej nie będzie się do niczego nadawała :)
    Stabilność procesów jest duża, nie jestem pewien, czy materiału nie kupuje
    się u zewnętrznych dostawców (monokryształy), a dokładność dla matryc
    spełnia każda maszyna - o ile jeszcze działa.

    > Owszem. Pewnie jeszcze całkiem wiele czynników.
    I tu jest pole do popisu zleceniodawcy, czyli Nikona.

    > Nie wiem na co to dowód i nie wiem co to tu ma do rzeczy, a jeszcze
    > dodatkowo co rozumiesz przez najlepsze.
    Ma to tyle do rzeczy, że nawet Sony czasem można poprawić. A w czym były
    lepsze - zapytaj na forum DTP.