  • Data: 2011-07-30 14:26:17
    Temat: Re: Canon 40D + M42, jaki tele, jaki portret, czy warto?
    Od: Janko Muzykant <j...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

    W dniu 2011-07-30 14:24, panczo 470 pisze:
    > posiadam aparat Canon 40D. Brakuje mi teleobiektywu lub telezoomu do
    > fotografowania natury, ludzi, itd. Znalazlem stare, stale obiektywy
    > manualne Takumar 150mm f/2.8 i 200mm f/4 (przy cropie 1.6 bedzie to
    > 240mm i 320mm). Niestety nie mialem okazji pracowac z obiektywami
    > stalymi w dodatku z tego typu ogniskowymi, dlatego:
    >
    > 1) Jakiego typu obiektyw, staly czy zoom?

    Tu Ci nie odpowiem :) Ale poszukaj, co znaczy ''zoom'', a co stałka.

    > 2) Ktory z wymienionych bedzie lepszy przy podanych zalozeniach (czy
    > 240mm to nie za malo, a moze 320mm to juz za duzo)?

    Krótszy, bo a) krótszy, b) jaśniejszy.

    > Na wyposazeniu mam Canona EF 50mm f/1.8, jednak moja uwage zwrocil
    > Takumar 50mm f/1.4.

    Odpuść sobie jednak. On wcale taki cudowny nie jest, a najczęściej żółty
    jak... pewne ślady na śniegu.

    > 3) Czy warto zamienic Canona EF 50mm f/1.8 na manualnego Super-
    > Takumara 50mm f/1.4 w wersji bez SMC?

    A jak będziesz ostrzył? Bez specjalnej matówki pozostaje tylko liveview
    ze wszystkimi ograniczeniami (sprawdź, czy dostępna jest tam ''lupa'',
    bo nie pamiętam).
    Poza tym jakość zdjęć nie wzrośnie, a ma szansę wręcz zmaleć.

    > 4) Czy wersje Takumarow z SMC sa duzo lepsze od tych bez powlok?

    Są lepsze, ale to lepszość na miarę tamtych czasów. Byle kit dziś ma
    porównywalne jak nie lepsze powłoki.

    > 5) Jak jest z ta legendarna radioaktywnoscia Takumarow, czy wersja bez
    > SMC promieniuje i czy trzeba sie tego promieniowania obawiac?

    A co, zmienił się gatunek homo sapiens w ciągu ostatni kilkudziesięciu
    lat, że teraz szkodzi mu coś, co mu kiedyś nie szkodziło? :)
    Nigdy poziom promieniowania obiektywów nie był szkodliwy, nawet jeśliby
    zjeść wszystkie soczewki. To był konsumencki produkt, dopuszczony do
    sprzedaży i używania.

    Fakt, że teraz ludziom odbiło i boją się własnego cienia (a także
    wszystkiego, co ma w nazwie atom, a ostatnio tajnego przepisu na
    miksturę siarki, węgla i nawozu, którą nota bene znał każdy absolwent
    podstawówki, w każdym razie tej podstawówki z czasów przedtestowych).
    Ale to już inna historia...

    --
    pozdrawia Adam
    /a może teraz coś przerażającego? RMF ma już dziesięć milionów słuchaczy.../