  • Data: 2009-12-12 19:06:50
    Temat: Re: Canon 15-85 IS na optycznych
    Od: XX YY <f...@g...com> szukaj wiadomości tego autora

    On 12 Dez., 13:05, "gietrzy" <c...@g...pl> wrote:
    > Niestety nie cytuję twojej wypowiedzi bo piszę z onetu i widzę same krzaczki w
    > twoim i dominika poście - z gory przepraszam
    >
    > Jedziemy:
    >
    > - xxx napisał coś w ten deseń: "obiektyw f/5.6 nie może być b. dobry.

    oczywiscie i podtrzymuje
    nie zapominaj jednak ze mowimy o obiektywie uniwersalnym 15-85 i w tym
    aspekcie wyrazam moja opinie

    a oto krotkie uzasnienie:

    aby obniektyw mozna bylo okreslic mianem dobry musi spelnic
    jednoczesnie kilka warunkow

    1. musi byc dobrze skorygowany , czyli osiagac wysoka rozdzielczosc
    oraz miec male aberacje
    2. musi byc jasny
    3. mechanicznie musi byc na dobrym poziomie ,tzn metalowy bagnet z
    nie za luznym pasowaniem , pierscienie i pokretla bez zbednych luzow ,
    w miare szczelny ,
    4. jesli AF to winen pracowac precyzyjnie , nie za glosno , i szybko.

    jesli tylko jeden z tych warunkow nie jest spelniony obiektyw nie
    jest dobry , gdyz wszystkie te warunki maja niezalezny wplyw na jakosc
    zdjecia .

    powiedzmy ze 15-85 spelnia wymagani pkt 1,,3,4 ( choc tego na pewno
    nie wiem )

    natomiast nie spelnia wymogu pkt2 co wiem na pewno , a co jest
    parametrem istotnym.

    A poniewaz nie spelnia co najmniej jednego warunku , dlatego nie jest
    obiektywem dobrym.

    Is w tych tanszych obiektywach kitowych pozwala na czesciowa
    kompensate slabej sily swiatla.
    Modul IS jest tanszy od duzych soczewek dajacych duza jasnosci.
    Zwyczajne IS pozwala na potanienie kosztow produkcji z czesciowa
    kompensata utraty sily swiatla.

    Czasami mozna skompensowac czasami nie. Jesli mozna skompensowac
    wowczas powiedzialbym jest to rownowazne z duza jasnosci , ale ze nie
    zawsze da sie skompensowac , wiec nie zawsze jest to obiektyw
    rownowazny

    > - odpisałem, że może - 400L f/5.6

    nie da sie rozstrzygnac ze jedna ogniskowa jest lepsza od drugiej - to
    kwestia wymagan kadru.

    nie watpisz chyba ze obiektyw 400/2,8 bedzie lepszy od 400/4,5 -
    lepszy w potocznym rozumieniu tego slowa jesli obydwa sa tak samo
    korygowane.

    przez sekunde nie pomyslalem , ze ktos moze odniesc moja wypowiedz
    n.t. obiektywu uniwersalnego ( tzw std zooma ) do specjaistycznego
    obiektywu jakim jest 400/5,6.

    jesli pojawi sie obiektyw kitowy np 400/11 Is za 1000 zl ktory ma
    stanowic tania alternatywe dla 400/5,6L to sie wypowiem i w tym
    temacie.

    I juz na marginesie.
    Ludzie opowiadaja rozne rzeczy na temat obiektywow - cos tak jak
    rybacy na temat zlowionych przez siebie ryb.

    Mam proste kryterium oceny jakosci obiektywu :

    dla kazdej przyslony w zakresie od pelnej dziury do 16 znam
    rozdzielczosc obiektywu.
    Dodaje te wartosci liczbowe : Suma jest miara jakosci optycznej
    obiektywu .
    I to mi sie b . dobrze sprawdza w empirii . To przyporzadkowanie
    liczb widac jak na dloni po jakosci zdjec.

    Nie ma watpliwosci sumujac rozdzielczosci w zakresie 5,6 -16 dla tego
    15-85 uzyskam nizsza wartosc niz np dla 2,8-55 IS w zakresie 2,8
    -16

    Oznacza to ze 17-55 da mi wieksze mozliwosci .

    Przy czym zakres ogniskowych to wymagania kadru - tego nie oceniam.

    i na drugim marginesie.

    z empirii

    bardziej na poludnie od polski gdzies na terenie wloch pln
    naslonecznie w okresie wiosenno jesiennym jest wieksza o ok 1 ev ,
    dalej na poludnie grecja i nizej o ok 2 ev. niz u nas.
    tam specjalnie nie martwilbym sie ciemniejszym obiektywem , ale u nas
    o tej porze roku nie czesto da sie fotografoac bez lampy , albo trza
    walic 800 , 1600 iso , a wowczas jakosc jest gorsza niz z mojej
    hybrydy z przyslona 2,8 -3,2 ekw, 38 -420 mm IS.