  • Data: 2019-02-28 11:02:35
    Temat: Re: CP/M i 64kB
    Od: d...@w...pl szukaj wiadomości tego autora

    W dniu czwartek, 28 lutego 2019 09:44:40 UTC+1 użytkownik MKi napisał:

    > Pisałem programy zaliczeniowe w domu (CP/M) i oddawałem działające od
    > pierwszego uruchomienia w DOS-ie

    Tak to łatwizna, trudniej miałbyś, gdybyś w domu pisał pod DOSem, ale na zaliczenie
    musiałoby to potem ruszyć pod CP/M w jakimś starym "laboratorium komputerowym".
    Bo nie kojarzę, aby turbo pascal umożliwiał samoograniczanie pamięciowe w rodzaju
    "modeli", które były np. w turbo C.

    Takie starożytne laboratoria to fajna sprawa, przynajmniej dzieci mogą zobaczyć
    kawałek historii, a nie tylko głupie okienka m$.
    Ale znikają niestety - sam trafiłem na taką minę, jak instytut dostał kasę na
    "laboratorium", nakupili PC-tów - a jeszcze w poprzednim semestrze to laboratorium z
    "układów logicznych" było na Amstradach CPC, na które były napisane porządne programy
    do robienia kolejnych ćwiczeń.
    A problem był taki, że z wykładu u śp. prof. Majewskiego nawet przy najszczerszych
    chęciach nie dało się niczego nauczyć - tematyka była prosta, ale ktoś musiał to
    wytłumaczyć. Robił to za profesora asystent na ćwiczeniach - tyle że plan był taki,
    że ćwiczenia z danego tematu wypadały po laboratorium z tego tematu!
    W tym programie na CPC student był prowadzony za rękę - a że programu na PC-ty
    jeszcze nie było (i nie wiem, czy kiedykolwiek powstał), to jakiś mocarz umysłowy
    wymyślił, że mamy robić te ćwiczenia na programie do projektowania i symulowania FPGA
    Altera...
    I przez to skończyłem przedmiot z 4,5 zamiast 5 - i tak dobrze, że nie z 2 (albo i
    0), bo na dwóch laborkach nie zrobiliśmy nic, czysty beton. Ale 2 punkty na 5 było za
    samą obecność (0 było za nieprzyjście) - i to 2 laborkę zaliczało ;>

    A jak sobie kiedyś w turbo pascalu chciałem zrobić program do bilinear-filtering, to
    padłem na ograniczeniu 640kB - bo chciałem przerabiać BMP 320*240*16bpp na
    640*480*16bpp - i nie dało się takich tablic zadeklarować. Trzeba było po linii
    wczytywać, przetwarzać i zapisywać. Dno. Komputer miał oczywiście 4MB RAM (a może i
    już 32MB).

    Drugi raz na ciekawostkę się nadziałem już pod linuxem, jak w FORTRANie robiłem jakiś
    program do obliczeń. Deklarować oczywiście można było co się chciało, ale po
    uruchomieniu mój starutki OmniBook 800 z 48MB nagle zaczął kręcić dyskiem i swapować
    - okazało się, że zadeklarowane tablice miały właśnie 48MB. Po poprawce algorytmu
    zeszło do kilku MB. Cool ;>