  • Data: 2021-06-30 11:20:27
    Temat: Re: COB z telefonu
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl> szukaj wiadomości tego autora

    Pan J.F napisał:

    > Wczesniej ktos pisal o sprawnosci ... pamietaj, ze ogniwa maja mierna.
    > Moze jednak do grzania, to pare paneli z glikolem/woda?

    Ogniwa mają sprawność rzędu 20%, co jest całkiem sporo. Kolektor cieczowy
    może mieć i 70%, więc zawsze uważałem, że to najbardziej sensowna opcja.
    Jednak ekonomia ma swoje prawa -- dzisiaj zestaw elektryczny 1,5 kW to
    koszt ok 3000 zł, a jak ktoś jest choć trochę druciarsko usposobiony, to
    może zejść z ceną o połowę. Instalacja z glikolem ze dwa razy droższa,
    a kłopoty przy montażu nieporównywalnie większe.

    > Ewentualnie, teraz latem ... pompa ciepla do chlodzenia domu i grzania
    > CWU :-)

    Gdy przed laty próbowałem w ten sposób podejść do tematu, rzecz rozbijała
    się o problem podobny do problemu grzałki -- producenci klimatyzatorów
    polubili asynchroniczne silniki, które działają albo na sto procent mocy,
    albo wcale. W niepełnym słońcu pożytku z takiego systemu nie ma. Teraz
    zdaje się są pompy z silnikami inwerterowymi, którym można dozować energię.

    --
    Jarek