  • 11. Data: 2009-01-23 09:52:17
    Temat: Re: CE a biznesplan
    Od: Piotr Gałka <p...@C...pl>

    Użytkownik "Waldemar Krzok" <w...@z...fu-berlin.de> napisał w
    wiadomości news:6tr4eoFc4j16U1@mid.uni-berlin.de...

    > Aby nakleic znak CE z formalnego punktu widzenia nie musisz nic zrobic,
    > tylko nakleic.

    Dyrektywa EMC mówi (Art 7), że "Zgodność aparatury z wymaganiami....
    wykazuje się przy zastosowaniu procedury opisanej z wałączniku II".
    A w załączniku II jest między innymi taki fragment (pkt 3): "producent
    sporządza dokumentację techniczną przedstawiając _dowody_ zgodności
    aparatury z wymaganiami zasadniczymi niniejszej dyrektywy."

    Moim skromnym zdaniem to są wymagania, które przeczą twojej tezie, że
    formalnie nie musisz nic robić.

    Najłatwiej spełić zasadnicze wymagania poprzez spełnienie odpowiednich norm
    zharmonizowanych, ale w dokumentacji technicznej trzeba się wykazać
    _dowodami_, że się je spełnia.

    Poziomy emisji znacznie łatwiej zmierzyć (raporty do dokumentacji) niż
    teoretycznie wykazać, że są poniżej normy.
    Z odpornością jest jeszcze gorzej - nie bardzo wyobrażam sobie teoretyczny
    dowód, że urządzenie zawierające mikrokontroler nie zawiesi się przy ESD
    8kV, albo, że pole 1GHz nie spowoduje niedopuszczalnej odchyłki parametrów
    układów liniowych (np. poprzez jego demodulację na wewnętrznych
    nieliniowościach zastosowanego wzmacniacza operacyjnego).

    P.G.

  • 12. Data: 2009-01-23 20:05:23
    Od: "Ghost" <g...@e...pl>

    Użytkownik "M M" <n...@i...pl.uk> napisał w wiadomości

    > Użytkownik "Piotr Gałka" <p...@C...pl> napisał w
    > wiadomości news:497888ae$1@news.home.net.pl...

    > nie. nie. nie.
    > idac tym tropem musisz przestrzegac przepisów drogowych.
    > natomiast nie musisz miec prawa jazdy. Roznica jest znaczaca
    > dla wszystkich.

    Jeszcze inaczej. Idac tym tropem, musisz przestrzegac ograniczen predkosci,
    ale poniewaz predkosciomierz zrobiles sobie sam i nikt go nie walidowal, to
    moze sie zdarzyc, ze policyjny radar wskaze 70, gdy Ty bedziesz widzial u
    siebie tylko 40 - czyli mandacik.

  • 13. Data: 2009-01-23 22:19:22
    Od: " sok marchwiowy" <s...@N...gazeta.pl>

    Ghost <g...@e...pl> napisał(a):

> [...]
    > moze sie zdarzyc, ze policyjny radar wskaze 70, gdy Ty bedziesz widzial u

    Nie masz racji. Jesteś ze Szczecina i pojechałeś do Ustrzyk Dolnych. Było
    ograniczenie 40. Jechałeś 40, radar pokazał 40 i zaproponowano Ci mandat za to
    że masz czysty samochód z możliwością odwołania się do sądu grodzkiego w
    Ustrzykach Dolnych.

  • 14. Data: 2009-01-24 07:55:38
    Od: "Ghost" <g...@e...pl>

    Użytkownik " sok marchwiowy" <s...@N...gazeta.pl> napisał w
    wiadomości news:gldfp9$crn$1@inews.gazeta.pl...

    > Nie masz racji. Jesteś ze Szczecina

    To Ty nie masz racji - nigdy nie bylem w Szczecinie.

  • 15. Data: 2009-01-24 13:37:48
    Od: Mario <l...@p...onet.pl>

    Piotr Gałka pisze:

> [...]
    >
    > Idąc tym tropem to z formalnego punktu widzenia nie musisz przestrzegać
    > przepisów drogowych. Odpowiadasz własną kieszenią itd..

    Niezupełnie, bo urządzenie na którym nakleiłeś CE może spełniać wymogi
    LV i EC. Oczywiście Waldemar trochę uprościł bo oprócz naklejki
    potrzebna jest deklaracja. Ale to nie brak badań oznacza, że naruszyłeś
    przepisy tylko niezgodność z normami.

    MD

  • 16. Data: 2009-01-24 20:17:28
    Od: "nenik" <n...@o...pl>

    > Rzuciłem okiem tylko na pierwszy tydzień 2009:
    > http://ec.europa.eu/consumers/dyna/rapex/create_rape
    x.cfm?rx_id=218
    > Ostatnia pozycja na liście, z powodu niezgodności z EN60950 - wycofywanie z
    > rynku jest kosztowne.

    na prawie sie nie znam ale patrzac na produkty z tamtaj strony dochodze do
    wniosku ze najzwyklej urzedasy z UE robia ze mnie glupka
    bo jak wytlumaczyc fakt wycofania kleju ze wzgledu na zawartosc 0,15% toluenu
    podczas gdy taki toluen mozna zakupic w marketach budowlanych

    urzadzen elektronicznych poza chinskim badziewiem , wybuchajacymi bateriami
    i tandetnymi ladowarkami - tam nie ma , wnioskuje ze aby wyprodukowac urzadzenie
    wytloczyc CE i nie zwrocic na siebie uwagi nie trzeba wcale posiadac
    nadzwyczajnych umiejetnosci , jakies emi do pinow uC , standardowo 100n gdzie
    sie da , od zasilania pare koralikow ferrytowych i mysle ze nikt nie powinien
    sie czepic , a zeby produkt zostal wycofany trzeba naprawde umiec spie...
    projekt :)

  • 17. Data: 2009-01-24 21:33:46
    Od: Paweł <p...@n...pl>

    > a zeby produkt zostal wycofany trzeba naprawde umiec spie...

    1. Załóżmy, że stanowisz dla mnie konkurencję. Kupuję więc jedno
    urządzenie. Wykonuję badanie w licencjonowanym laboratorium.
    Następnie składam doniesienie do UOKiK o ...

    2. Gdzieś był jakiś pożar i ubezpieczyciel nie chcą wypłacić
    odszkodowania bardzo dokładnie wszystko sprawdza.

    3. Klient wymaga badań CE na komplet jakiś urządzeń.
    Kupuję więc wszystko. Składam razem. Zanoszę do badania a tam okazuje
    się, że coś jest niebezpiecznie i ma fałszywą deklarację CE.
    Laboratorium chyba musi o tym fakcie powiadomić UOKiK.

    itd.

    Paweł

  • 18. Data: 2009-01-24 23:11:00
    Od: " sok marchwiowy" <s...@N...gazeta.pl>

    nn <n...@o...pl> napisał(a):

> [...]
    > Czy laboratoria pobierają zawsze jednakowe opłaty, bez względu na to, które to
    > jest podejście? Jakiego rzędu wielkości są to stawki?
    > Czy można ewentualnie zrobić jakieś badania wstępne (po niższj cenie)? Innymi
    > słowy - czy o koszcie decyduje wydanie stosownego zaświadczenia, czy jest to
    > po prostu koszt badań?
    > Mam wrażenie, że jest to wiedza tajemna i mało kto chce się nią dzielić, ale
    > może...
    > Najlepiej, gdyby wypowiedział się ktoś, kto miał już przktyczne doświadczenia

    Pozwolicie że podsumuję bo widzę ze macie jakiegoś hopla z tym CE. CE to duży
    ukłon w stosunku do producentów. To takie róbta co chceta, ale jak się coś
    przydarzy albo cie złapiemy na fajansiarstwie to wióry pójdą. Tak naprawdę
    prawdziwych badań zrobionych w wytypowanych placówkach bez których nie ma
    możliwości wprowadzenia na rynek wymagają tylko niektóre wyroby. To windy,
    urządzenia medyczne, zbiorniki ciśnieniowe i kilka jeszcze innych. Dlaczego
    takie wyroby wymagają badań tłumaczyć chyba nie trzeba. Cała reszta może być
    wprowadzona pod warunkiem że producent wykona zgodnie z obowiązującą sztuką w
    danej dziedzinie. Dla ułatwienia zrobione są dyrektywy i normy. Unia każe żeby
    się z nimi zapoznać i przy okazji poinformować na piśmie nabywcę że urządzenie
    jest bezpieczne bo zrobione w oparciu o wytyczne unijne. CE wprowadza ważną
    rzecz. Nazwijmy ją jednoosobową pełną odpowiedzialnością producenta. Za każdym
    urządzeniem stoi nie bezimienny sztab ludzi zwany firmą a jej właściciel.
    Żywy człowiek albo wielu ludzi będących właścicielami. Jest to zrobione
    dlatego żeby nie było odbijania piłeczki kto winy do momentu aż się okaże że
    nikt nie jest winny. To w takim razie po co są firmy robiące badania za które
    nie biorą odpowiedzialności. Jak jest firma której właściciel zna się na tym
    co robi. Potrafi zapanować nad produkcją i robi zgodnie z zasadami sztuki,
    czyli normami, to przykleja nalepkę i załatwione. Ale są firmy w których
    właściciel ma łeb do interesu ale nie ma pojęcia czy to co u niego robią jest
    zgodne z unijnymi wytycznymi. Wierzyc do końca swoim pracownikom nie może.
    Wtedy wynajmuje obcą firmę żeby sprawdziła czy jego pracownicy dobrze zrobili.
    Nic z wyjątkiem spokoju takie badania nie dają właścicielowi firmy. Jak jest
    wypadek z powodu wadliwego urządzenia to papierem od tej firmy co sprawdzała
    można sobie cztery litery podetrzeć. Jest jeszcze z CE związany jeden drobny
    szczegół. Odpowiedzialność producenta rozciąga się nie tylko na stan z chwili
    badania urządzenia. Działa również w przyszłości. Jak to rozumieć. Jeśli w
    przyszłości ( chyba 10 lat)zmienią się przepisy. Na przykład przewody zerowe
    nie będą mogły być zielono-żółte tylko sino-papuziaste. To producent musi na
    własny koszt je powymieniać lub wycofać ze sprzedaży to co zrobił.
    Czyli jak chcesz robić coś co nazwałeś mierniczkiem, Znasz się na tym co
    robisz. Dałbyś to coś do zabawy własnemu małemu dziecku. To nie musisz robić
    badań w żadnej obcej firmie. Zadbaj tylko o to żebyś fizycznie miał
    odpowiednie normy. Kupno tych norm jest jedynym kosztem jaki poniesiesz.

  • 19. Data: 2009-01-25 02:13:59
    Od: "hmj" <k...@p...of.pl>

    Użytkownik " sok marchwiowy" <s...@N...gazeta.pl> napisał w
    wiadomości news:glg764$1o6$1@inews.gazeta.pl...
> [...]

    > badań w żadnej obcej firmie. Zadbaj tylko o to żebyś fizycznie miał
    > odpowiednie normy. Kupno tych norm jest jedynym kosztem jaki poniesiesz.

    O, to żeś wsadził kij w mrowisko na podsumowanie. Więc do zakończenia wątku
    chyba trzeba jeszcze zadać kilka pytań pomocniczych.
    1. Czyli (jeszcze raz), jeśli wprowadzam wyrób bez badań CE, i oczywiście
    bez naklejonego znaczka to popełniam przestępstwo, czy nie?
    2. Załóżmy, że organ kontrolujący widzi mój wyrób bez znaczka na półce
    sklepowej (co może oznaczać, że wyrób spełnia normy, tylko zapomniałem
    stickersa nalepić, albo że wyrób nie ma znaczka, bo nie spełnia norm, albo
    że nie ma znaczka, bo nie wiadomo czy spełnia normy - nie było badań).
    Innymi słowy, czy za zidentyfikowanie na rynku mojego wyrobu bez znaczka, od
    razu, bez gadania zamykam firmę i sprzedaję dom żeby się wypłacić na karę;
    czy mówię do kontrolerów trochę ryzykując - chwileczkę spotkajmy się za
    tydzień, to wam przedstawię wyniki. W międzyczasie robię badania, załóżmy z
    wynikiem pozytywnym - co wtedy?

    I przy okazji jeszcze pytania o EMC. Czy dla każdego urządzenia
    elektrycznego, które, dla ustalenia uwagi, podlega badaniom CE, wykonuje
    się sprawdzenie emisji zakłóceń i (również obowiązkowo) odporności na
    zakłócenia? Czy wystarczy tylko emisja, no bo jak będzie nieodporne na
    zakłócenia, to najwyżej nie będzie działało, ale załóżmy, że niczyje życie
    od tego nie zależy.
    hmj

  • 20. Data: 2009-01-25 08:15:36
    Od: Paweł <p...@n...pl>

> [...]
    > tydzień, to wam przedstawię wyniki. W międzyczasie robię badania, załóżmy z

    W jakieś dyrektywie jest zapis ogólny nakazujący aby ewentualna kara
    była adekwatna do popełnionego czynu. Zapewne więc ma znaczenie czy nie
    nakleiłeś znaczka bo zapomniałeś, czy wprowadziłeś do obrotu tysiące
    egzemplarzy niebezpiecznego wyrobu mając pełną świadomość tego co robisz.

    Odpowiednie dyrektywy określają dokładnie jak ma być oznakowane
    urządzenie, czy jest obowiązek dołączenia do każdego egzemplarza kopii
    deklaracji CE itp. Tak więc jeśli w sklepie jest coś bez znaczka CE to
    od razu można stwierdzić, że produkt nie spełnia wymagań zasadniczych.
    Może się więc znaleźć na stronie
    http://publikacje.uokik.gov.pl/hermes3_pub/.
    Wprowadzenie wyrobu nie spełniającego wymagań zasadniczych jest chyba
    tylko wykroczeniem.

    Jeśli wystawiłeś deklarację CE to uznaje się ją za prawdziwą.
    Czyli to ktoś inny musi udowodnić, że jest inaczej. Jednak wystawienie
    ewidentnie nieprawdziwej deklaracji może zostać uznane za fałszowanie
    dokumentów co jest już przestępstwem.

> [...]
    > zakłócenia? Czy wystarczy tylko emisja, no bo jak będzie nieodporne na
    > zakłócenia, to najwyżej nie będzie działało, ale załóżmy, że niczyje życie

    CE oznacza kompatybilność elektromagnetyczną i ma chronić konsumentów.
    Tak więc urządzenie wprowadzane do obrotu nie może wpływać na pracę
    innych urządzeń oraz inne urządzenia nie mogą zakłócać pracy danego
    urządzenia. Tak więc nawet jeśli od pracy danego urządzenia nie zależy
    czyjeś życie, musi ono spełniać odpowiednie dyrektywy dotyczące odporności.

    Paweł