  • Data: 2012-03-20 16:46:08
    Temat: Re: Blad w oprogramowaniu Toyoty przyczyna wypadkow
    Od: Przemek O <p...@o...eu> szukaj wiadomości tego autora

    W dniu 2012-03-20 16:54, Paweł Kierski pisze:
    > [...]
    >
    > Powinna wystarczyć możliwość wybrania szpitala, który kupił taki
    > sprzęt, który w rękach zatrudnionego tam personelu ostatnimi czasy
    > nie robił krzywdy.

    > A nie wystarczy utrata opinii dobrego wykonawcy?

    Wystarczy i tak do działa i działa dobrze.
    Niestety niektórzy nie wierzą w opinię że wolny rynek sam się reguluje
    (choć w tym przypadku tak jest) i wolą optować za wprowadzaniem
    certyfikatów na wszystko co się da. Zabawne to jest zwłaszcza w obliczu
    ogólnej tendencji do uwalniania zawodów.
    Zresztą wprowadzenie certyfikatów i tak nic nie zmieni. Proszę popatrzeć
    na obecne "korporacje" zawodowe. Uczciwą pracą ciężko się tam dostać, a
    jakimś dziwnym zbiegiem okoliczności nazwiska otrzymujących pozwolenia
    często są takie same lub zahaczające o koneksje rodzinne czy powiązania
    towarzysko - biznesowe.
    I nigdy nie będzie tak, że organ powołany do certyfikowania będzie w
    100% obiektywny. Nie da się. Wszędzie gdzie będzie istniał czynnik
    ludzki będzie możliwość "zakombinowania".

    Zresztą na dobrą sprawę obecna sytuacja jest lepsza. Rynek sam prędzej
    czy później zlikwiduje niekompetentnych. A za wadliwe działanie
    ("wybuch" jak to określacie) zawsze można pozwać producenta a ten
    regresem roszczeń pracownika - specjalistę. IMHO jest nawet większe
    prawdopodobieństwo uzyskania czegokolwiek, bo jeśli ów specjalista byłby
    z "korporacji" to ona swojego przecież wybroni...

    W każdym razie, zbytnia kontrola prowadzi do wypaczenia rynku, wzrostu
    cen bez idącym za tym wzrostem jakości.

    A co do rynku oprogramowania medycznego, to jako mający pewne
    doświadczenie, mogę jedynie powiedzieć, że:
    - szpitale nie mają obowiązku używania oprogramowania rejestrowanego
    jako medyczne,
    - ale jeśli już chcą (lub muszą co w pewnych szczególnych przypadkach
    jest wymagane) to oprogramowanie takie musi być posiadać odpowiednie
    certyfikaty. Np. wyrobu zgodnego CE (gdzie wymogiem jest choćby
    stosowanie ISO), umieszczenie oprogramowania w klasie medycznej (co
    wymaga najczęściej CE). W każdym razie ilość procedur potrzebnych do
    zarejestrowania oprogramowania jako medyczne jest ogromna, ale nawet
    osoba bez doświadczenia jest w stanie tego dokonać (oczywiście z
    odpowiednią ilością samozaparcia i chęci nauki).
    Tak więc lepszą opcją jest certyfikowanie wyrobu a nie wyrobników.

    pozdrawiam,
    Przemek O.