eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plGrupypl.misc.samochody › Bezpośrednie przełożenie w manualnej skrzyni biegów
Ilość wypowiedzi w tym wątku: 15

  • 11. Data: 2013-05-07 00:03:35
    Temat: Re: Bezpośrednie przełożenie w manualnej skrzyni biegów
    Od: k...@g...com

    W dniu poniedziałek, 6 maja 2013 22:36:11 UTC+2 użytkownik J.F. napisał:
    > Dnia Mon, 6 May 2013 12:23:52 -0700 (PDT), k...@g...com
    >
    > >> Chyba ze ci chodzi o opory ruchu ... hm, nawet przy tym bezposrednim
    >
    > >> biegu w RWD w skrzyni ciagle sie wszystko kreci - w tym i wszystkie
    >
    > >> kola zebate mloca olej.
    >
    > >>
    >
    > > Kr�ci si� ale nie przek�ada si� to kr�cenie na spadek sprawno�ci
    >
    > > skrzyni bieg�w. Sprawno�� przek�adni z�batej jest bardzo wysoka.
    >
    > > Podaje siďż˝ jďż˝ tylko w przypadku gdy pracuje pod dopuszczalnym
    >
    > > obci��eniem maksymalnym. Przy biegu luzem si� nie podaje bo po co
    >
    > > podawa� na przyk�ad 99,8.
    >
    >
    >
    > Przy biegu luzem sprawnosc wynosi zero.
    >
    > A przy jechaniu np 50km/h moc wyjsciowa jest z 10% maksymalnej, wiec i
    >
    > sprawnosc spada.
    >
    >
    >
    > A skrzynie reka krecilem, i wiem jakie to opory ma. Wcale nie takie
    >
    > male :-)
    >
    >
    >
    > J.

    W ręku masz kilka watów, w porywach kilkanaście. To sporo mniej niż ma silnik w
    samochodzie. Poza tym na każdym biegu z wyjątkiem wstecznego koła zębate obracają się
    w tą samą stronę. Może niezbyt obrazowo to opisałem ale mądry będzie wiedział o co
    chodzi a głupiemu taka informacja nic nie da. Jak przy stu kilowatowym silniku w
    skrzyni straci się 5 kilowatów przy mocy maksymalnej to jest to do przyjęcia.


  • 12. Data: 2013-05-07 00:38:38
    Temat: Re: Bezpośrednie przełożenie w manualnej skrzyni biegów
    Od: Tomasz Pyra <h...@s...spam.spam>

    Dnia Mon, 6 May 2013 15:03:35 -0700 (PDT), k...@g...com napisał(a):

    > W dniu poniedziałek, 6 maja 2013 22:36:11 UTC+2 użytkownik J.F. napisał:
    >> Dnia Mon, 6 May 2013 12:23:52 -0700 (PDT), k...@g...com
    >>
    >>>> Chyba ze ci chodzi o opory ruchu ... hm, nawet przy tym bezposrednim
    >>
    >>>> biegu w RWD w skrzyni ciagle sie wszystko kreci - w tym i wszystkie
    >>
    >>>> kola zebate mloca olej.
    >>
    >>>>
    >>
    >>> Kr�ci si� ale nie przek�ada si� to kr�cenie na spadek sprawno�ci
    >>
    >>> skrzyni bieg�w. Sprawno�� przek�adni z�batej jest bardzo wysoka.
    >>
    >>> Podaje siďż˝ jďż˝ tylko w przypadku gdy pracuje pod dopuszczalnym
    >>
    >>> obci��eniem maksymalnym. Przy biegu luzem si� nie podaje bo po co
    >>
    >>> podawa� na przyk�ad 99,8.
    >>
    >>
    >>
    >> Przy biegu luzem sprawnosc wynosi zero.
    >>
    >> A przy jechaniu np 50km/h moc wyjsciowa jest z 10% maksymalnej, wiec i
    >>
    >> sprawnosc spada.
    >>
    >>
    >>
    >> A skrzynie reka krecilem, i wiem jakie to opory ma. Wcale nie takie
    >>
    >> male :-)
    >>
    >>
    >>
    >> J.
    >
    > W ręku masz kilka watów, w porywach kilkanaście.

    To mniej więcej taka różnica jak między światłami mijania, a dziennymi
    które to tak istotne oszczędności w zużyciu paliwa mają dawać, że
    miłościwie nam panująca Bruksela uraczyła nas już chyba obowiązkiem
    wyposażenia nowych pojazdów w DRL ;)

    > To sporo mniej niż ma silnik w samochodzie.

    Ale zawsze coś... A jednak olej w skrzyni biegów się rozgrzewa i to dość
    mocno.
    W automatach z hydrokinetyczną przekładnią bywają nawet chłodnice tego
    oleju - to już pokazuje że tam ładne kilowaty znikają.

    > Poza tym na każdym biegu z wyjątkiem wstecznego koła zębate obracają się w tą samą
    stronę.

    Koła zębate poszczególnych biegów to się akurat zawsze obracają w tą samą
    stronę - również na wstecznym.

    > Jak przy stu kilowatowym silniku w skrzyni straci się 5 kilowatów przy mocy
    maksymalnej to jest to do przyjęcia.

    To i jakoś się to przyjmuje - co nie znaczy że nie warto się po takie coś
    schylić.

    Natomiast te straty są raczej większe.
    Na hamowni podwoziomej mając około 200KM@8000rpm, opory wynoszą 40KM, czyli
    to około 20% (pomimo 5W30 w skrzyni).
    Drugie auto to 210KM@5500rpm i opór przy 5500rpm 30KM, czyli 14%.

    To jest sumaryczny opór przeniesieniu napędu razem z oponami, ale myślę że
    większość tego oporu to jednak skrzynia biegów.


  • 13. Data: 2013-05-07 02:03:33
    Temat: Re: Bezpośrednie przełożenie w manualnej skrzyni biegów
    Od: k...@g...com

    W dniu wtorek, 7 maja 2013 00:38:38 UTC+2 użytkownik Tomasz Pyra napisał:
    > Dnia Mon, 6 May 2013 15:03:35 -0700 (PDT), k...@g...com napisaďż˝(a):
    >
    >
    >
    > > W dniu poniedzia�ek, 6 maja 2013 22:36:11 UTC+2 u�ytkownik J.F. napisa�:
    >
    > >> Dnia Mon, 6 May 2013 12:23:52 -0700 (PDT), k...@g...com
    >
    > >>
    >
    > >>>> Chyba ze ci chodzi o opory ruchu ... hm, nawet przy tym bezposrednim
    >
    > >>
    >
    > >>>> biegu w RWD w skrzyni ciagle sie wszystko kreci - w tym i wszystkie
    >
    > >>
    >
    > >>>> kola zebate mloca olej.
    >
    > >>
    >
    > >>>>
    >
    > >>
    >
    > >>> Kr�ci si� ale nie przek�ada si� to kr�cenie na spadek sprawno�ci
    >
    > >>
    >
    > >>> skrzyni bieg�w. Sprawno�� przek�adni z�batej jest bardzo wysoka.
    >
    > >>
    >
    > >>> Podaje siďż˝ jďż˝ tylko w przypadku gdy pracuje pod dopuszczalnym
    >
    > >>
    >
    > >>> obci��eniem maksymalnym. Przy biegu luzem si� nie podaje bo po co
    >
    > >>
    >
    > >>> podawa� na przyk�ad 99,8.
    >
    > >>
    >
    > >>
    >
    > >>
    >
    > >> Przy biegu luzem sprawnosc wynosi zero.
    >
    > >>
    >
    > >> A przy jechaniu np 50km/h moc wyjsciowa jest z 10% maksymalnej, wiec i
    >
    > >>
    >
    > >> sprawnosc spada.
    >
    > >>
    >
    > >>
    >
    > >>
    >
    > >> A skrzynie reka krecilem, i wiem jakie to opory ma. Wcale nie takie
    >
    > >>
    >
    > >> male :-)
    >
    > >>
    >
    > >>
    >
    > >>
    >
    > >> J.
    >
    > >
    >
    > > W r�ku masz kilka wat�w, w porywach kilkana�cie.
    >
    >
    >
    > To mniej wi�cej taka r�nica jak mi�dzy �wiat�ami mijania, a dziennymi
    >
    > kt�re to tak istotne oszcz�dno�ci w zu�yciu paliwa maj� dawa�, �e
    >
    > mi�o�ciwie nam panuj�ca Bruksela uraczy�a nas ju� chyba obowi�zkiem
    >
    > wyposa�enia nowych pojazd�w w DRL ;)
    >
    >
    >
    > > To sporo mniej niďż˝ ma silnik w samochodzie.
    >
    >
    >
    > Ale zawsze co�... A jednak olej w skrzyni bieg�w si� rozgrzewa i to do��
    >
    > mocno.
    >
    > W automatach z hydrokinetyczn� przek�adni� bywaj� nawet ch�odnice tego
    >
    > oleju - to ju� pokazuje �e tam �adne kilowaty znikaj�.
    >
    >
    >
    > > Poza tym na ka�dym biegu z wyj�tkiem wstecznego ko�a z�bate obracaj�
    siďż˝ w tďż˝ samďż˝ stronďż˝.
    >
    >
    >
    > Ko�a z�bate poszczeg�lnych bieg�w to si� akurat zawsze obracaj� w t�
    samďż˝
    >
    > stron� - r�wnie� na wstecznym.
    >
    >
    >
    > > Jak przy stu kilowatowym silniku w skrzyni straci si� 5 kilowat�w przy mocy
    maksymalnej to jest to do przyj�cia.
    >
    >
    >
    > To i jako� si� to przyjmuje - co nie znaczy �e nie warto si� po takie co�
    >
    > schyliďż˝.
    >
    >
    >
    > Natomiast te straty s� raczej wi�ksze.
    >
    > Na hamowni podwoziomej maj�c oko�o 200KM@8000rpm, opory wynosz� 40KM, czyli
    >
    > to oko�o 20% (pomimo 5W30 w skrzyni).
    >
    > Drugie auto to 210KM@5500rpm i op�r przy 5500rpm 30KM, czyli 14%.
    >
    >
    >
    > To jest sumaryczny op�r przeniesieniu nap�du razem z oponami, ale my�l�
    �e
    >
    > wi�kszo�� tego oporu to jednak skrzynia bieg�w.

    Przy dwustu koniach i przy całych stratach 40KM jak by 30 KM przypadało na skrzynię
    to byś olej z niej odparował. A ona grzać się grzeje ale nie tak żeby aluminium się
    topiło. Z tymi obracającymi się kołami nie zatrybiłeś. Jak masz 4 koła zębate na
    jednym wałku. I one mogą się na tym wałku obracać. I są zazębione z innymi kołami
    zębatymi. Ale te drugie koła nie mogą się obracać na wałku ( choinka znaczy sie). I
    tylko jedno z tych kół co mogą się obracać na wałku jest połączone z tym wałkiem. To
    na pierwszym biegu koła od wyższych biegów pomagają w przeniesieniu obrotów bo się
    szybciej obracają. Oczywiście na wysokich biegach to przeszkadza. W duże mrozy po
    odpaleniu pomimo że nie jest wrzucony żaden bieg auto chce jechać do przodu. To ten
    sam efekt. A nawet jak by połowa ze strat przy 200KM przypadała na skrzynię to by
    według tego co podałeś wychodziło 10%. Dalej do przyjęcia. Poprawić się tego nie da.
    Jak już chcesz coś poprawiać to zauważ że przy dwustu koniach mocy przy silniku
    benzynowym równowartość sześciuset koni idzie na grzanie atmosfery i tak
    eksploatowany silnik zużywa ze 60 litrów benzyny na godzinę. W wysokoprężnym trochę
    lepiej to wygląda ale cudów specjalnych nie ma.


  • 14. Data: 2013-05-07 08:12:43
    Temat: Re: Bezpośrednie przełożenie w manualnej skrzyni biegów
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Mon, 6 May 2013 15:03:35 -0700 (PDT), k...@g...com
    > W dniu poniedziałek, 6 maja 2013 22:36:11 UTC+2 użytkownik J.F. napisał:
    >> A skrzynie reka krecilem, i wiem jakie to opory ma. Wcale nie takie
    >> male :-)
    > W ręku masz kilka watów, w porywach kilkanaście.

    Nie spieszylem sie.

    > Jak przy stu
    > kilowatowym silniku w skrzyni straci się 5 kilowatów przy mocy
    > maksymalnej to jest to do przyjęcia.

    Ale jak sie po zwyklej drodze jedzie i silnik daje 15kW, to 5kW strat
    juz nie jest do przyjecia (dla ekologow). A nawet jak straty wtedy
    mniejsze i wynosza np 3kW, to i tak duzo.

    P.S. 3kW piecyk nagrzewaja zdrowo, no ale wiatrak w nim nie robi
    70km/h. A juz malutki wiatraczek wystarczy, aby powialo zaledwie
    przyjemnym ciepelkiem.

    J.



  • 15. Data: 2013-05-07 09:52:28
    Temat: Re: Bezpośrednie przełożenie w manualnej skrzyni biegów
    Od: k...@g...com

    W dniu wtorek, 7 maja 2013 08:12:43 UTC+2 użytkownik J.F. napisał:
    > Dnia Mon, 6 May 2013 15:03:35 -0700 (PDT), k...@g...com
    >
    > > W dniu poniedzia�ek, 6 maja 2013 22:36:11 UTC+2 u�ytkownik J.F. napisa�:
    >
    > >> A skrzynie reka krecilem, i wiem jakie to opory ma. Wcale nie takie
    >
    > >> male :-)
    >
    > > W r�ku masz kilka wat�w, w porywach kilkana�cie.
    >
    >
    >
    > Nie spieszylem sie.
    >
    >
    >
    > > Jak przy stu
    >
    > > kilowatowym silniku w skrzyni straci si� 5 kilowat�w przy mocy
    >
    > > maksymalnej to jest to do przyj�cia.
    >
    >
    >
    > Ale jak sie po zwyklej drodze jedzie i silnik daje 15kW, to 5kW strat
    >
    > juz nie jest do przyjecia (dla ekologow). A nawet jak straty wtedy
    >
    > mniejsze i wynosza np 3kW, to i tak duzo.
    >
    >
    >
    > P.S. 3kW piecyk nagrzewaja zdrowo, no ale wiatrak w nim nie robi
    >
    > 70km/h. A juz malutki wiatraczek wystarczy, aby powialo zaledwie
    >
    > przyjemnym ciepelkiem.
    >
    >
    >
    > J.

    Jak byłem młody i piękny to miałem czasami dziwne pomysły. Były wtedy wiertarki celmy
    dwubiegowe. 350W mocy miały. Kręciłem taką wiertarką skrzynię biegów od 126p. Na
    pierwszym biegu, chyba 1400 obr/min, wiertarka bez żadnego opóźnienia wchodziła na
    obroty. Przy drugim biegu, tym szybszym, miała trochę ciężej ale dawała radę bez
    grzania się. Wrzucony bieg nie miał znaczenia. Pod obciążeniem wyskakiwał niej
    termik. Obciążeniem był 126p. Pół kilowatowa wiertarka co miała chyba 700obr/min dała
    radę ruszyć malucha z miejsca i całkiem żywo jechał na jedynce i dwójce. Na trójce
    dym poszedł z wiertarki i maszynista pagibł.

strony : 1 . [ 2 ]


Szukaj w grupach

Szukaj w grupach

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: