-
Path: news-archive.icm.edu.pl!news.icm.edu.pl!fu-berlin.de!border1.nntp.dca1.giganews
.com!nntp.giganews.com!newsfeed.neostrada.pl!unt-exc-01.news.neostrada.pl!unt-s
po-a-02.news.neostrada.pl!news.neostrada.pl.POSTED!not-for-mail
From: "J.F" <j...@p...onet.pl>
Subject: Re: Będzie hejt!
Newsgroups: pl.misc.samochody
User-Agent: 40tude_Dialog/2.0.15.1
MIME-Version: 1.0
Content-Type: text/plain; charset="utf-8"
Content-Transfer-Encoding: 8bit
References: <629bacc9$0$473$65785112@news.neostrada.pl>
<t7kket$rck$1$Jacek@news.chmurka.net>
<1263133673$20220606123918@squadack.com>
<1gfc8alc5fvvi$.uug4o161xkxl.dlg@40tude.net>
<t7krof$ii$1$Jacek@news.chmurka.net>
<t2yukktn9oqs.ny6hck0pv5w8$.dlg@40tude.net> <b...@m...org>
<5tj8w3eubx4b$.1phzpvyxzc0lq$.dlg@40tude.net>
<629f0f4e$0$491$65785112@news.neostrada.pl>
<t7n3c3$i2e$1$Cav@news.chmurka.net>
<t7nu3m$53o$1$m4rkiz@news.chmurka.net>
<1...@4...net> <8nwo9fpgdh7y$.dlg@myjk.org>
<jkqzktr0060k$.1vrt9r8u4bqd0$.dlg@40tude.net>
<12ilbfjs897g4$.dlg@myjk.org>
<12z6wx3pmjbde$.djhra6pw1iyb$.dlg@40tude.net>
<1e1bhdx1cejep$.dlg@myjk.org> <z...@4...net>
<2...@m...org>
Date: Fri, 17 Jun 2022 23:01:54 +0200
Message-ID: <1...@4...net>
Lines: 316
Organization: Telekomunikacja Polska
NNTP-Posting-Host: 83.30.110.13
X-Trace: 1655499715 unt-rea-a-01.news.neostrada.pl 493 83.30.110.13:59980
X-Complaints-To: a...@n...neostrada.pl
Xref: news-archive.icm.edu.pl pl.misc.samochody:2704752
[ ukryj nagłówki ]On Thu, 16 Jun 2022 11:30:38 +0200, Myjk wrote:
> Thu, 9 Jun 2022 15:45:25 +0200, J.F
>> I co - na tych szeszelach to przekonywali,
>> ze za elektryki nie zapłacą?
>
> Serio trzeba ci takie rzeczy tłumaczyć?
>
>> Przede wszystkim, to te elektryki były ubogie.
>> Potem Tesla udowoniła, ze się da zrobic prawie normalne auto.
>> Ale najpierw technika musiala sie rozwinąc.
>
> Czym niby technika Tesli różni się od tej z ubiegłego wieku? Praktycznie
> niczym, wystarczyło tylko usiąść i nad tym zacząć pracować. Rozwój baterii
> napędził głównie sprzęt przenośny. Gdyby zacząć nad bateriami pracować 100
> lat temu dzisiaj bylibyśmy w zupełnie innym miejscu.
Przeciez zaczeli, a nawet dawniej.
Olowiowy to 1859.
> Ale koncerny paliwowe
> udupiły EV i zdusiły jak ponownie chciały powstać, wycieczkami na szeszele,
> nie tylko sprzedających spaliniaki, ale także dziennikarzy itd.
A koncerny paliwowe sie przejmowaly bateriami do laptopow i telefonow?
Aczkolwiek
https://en.wikipedia.org/wiki/Lithium-ion_battery
https://en.wikipedia.org/wiki/M._Stanley_Whittingham
Historia li-ion zaczela sie w Exxonie 50 lat temu.
Exxon sie obawial konkurencji samochodow elektrycznych,
czy po prostu projekt sie słabo sprawował
Tak czy inaczej - postęp często bywa powolny.
A poprzedni samochod elekryczny to mial byc GM EV1,
i kto go wykonczyl - koncerny paliwowe, inne koncerny motoryzacyjne,
koszty tak naprawde?
W GM ktos ktos musial mocno obrazic, albo dostal duuuużą wziątkę,
bo zaorali caly program bardzo dokladnie, nic nie zostało.
A moze to amerykanskie przepisy tak naprawde ?
https://en.wikipedia.org/wiki/General_Motors_EV1
>> I drogie to było auto, nadal jest drogie, ale moze jeszcze potanieją.
>
> Jak się nad tym zastanowić, to nie było i nie jest znacznie droższe.
> Dlatego się zdecydowałem na zakup PHEVa, bo w 3 lata mi się do wersji
> ICE zwrócił, a teraz drugi rok jeżdżę za pół darmo.
Ty masz hybryde, a my tu o BEV.
Pierwsze Tesle - 80-120k$. W 2010.
> A, i w zeszłym tygodniu mi baterię na nową wymienili na gwarancji.
> I żeby to ponownie podkreślić, bo zaraz sobie namalujesz swój
> oderwany od rzeczywistości obraz, bateria była zdrowa, tylko
> Battery Management Unit było zaprogramowane tak, aby baterię
> "degradować". Po resecie BMU miałem 95% pojemności.
I wymienili zamiast zresetowac? :-)
Tak czy inaczej - w ten sposob to oni klienteli nie zdobędą.
Pewnie jakis koncern paliwowy przeplacil :-)
> Ale Mitsubishi ma politykę że nie resetuje na stałe BMU
> tylko głupkowato wysyła baterię z Japonii i wymenia
> a starą zabiera i wykorzysta w fabryce.
Na poczatku moze i warto - do badań.
>> Reszta biznesu troche przespała.
>> A gdzies tam dalej masz kwestię prądu.
>> Bez OZE to są auta na węgiel.
>
> Ale 20% energetyki nawet w zapyziałej polsce to OZE.
a potrzebujemy 120% :-)
> Sporo prądu
> z OZE kupujemy z ościennych taniej niż produkujemy energię z węgla.
przynajmniej tyle.
> Gdyby pisiory nie udupiły wiatraków w 2015, to byłoby więcej.
No coz, wlasnie odpuscili.
> Poza tym ja mam swoje OZE i większość prądu wykorzystuję na PHEV.
>
>> OZE wprowadzaja swoje problemy do tematu.
>
> Problemy to wprowadził rzunt (PO i PiS) oraz prezesi spółek
> energetycznych siedzących pod pantoflem tegoż rzontu.
To jedno, ale drugie to rzeczywiste problemu
Poczekamy, zobaczymy ... jak to sie skonczy.
Trzeba bedzie baterie w domu zainstalować ? :-)
> Od 2012
> było wiadomo że idzie OZE i trzeba się do niego gotować, wtedy
> przyszedł handel emisjami CO2. Miliardy płynęły na rzecz
> przygotowania sieci do OZE, które zostały przejedzone
> głównie na kiełbasę wyborczą.
Ale te miliardy chyba nadal płyną.
Na ile sie orientuje, to mielismy duze prawa na podstawie
historycznych danych, a teraz rzad przez TVP i billboardy publicznie
płacze, jak to kosztują te certyfikaty przez złą unie,
a sam je sprzedaje.
Tylko owszem - kiedys bedzie kolejny krok - ograniczy sie nam te
prawa, a bedziemy bez OZE.
>>> Sam bym kupił, ale akurat nie miałem wolnych 50 tys. bo tyle mnie akurat
>>> kosztowała kuchnia i łazienki (z pralnią). :P
>> A po co ci?
>
> Do magazynu energii w domu. Choćby po to aby ją ładować w tanim prądzie a
> wykorzystywać w drogim. Albo ładować w dzień słońcem, a korzystać w nocy na
> rzecz samochodu.
Baterię ladowac z baterii? Duza strata.
Dwie baterie by sie przydaly, wymienialne :-)
>> I czy nie pisales, ze to warte gora 25 tys?
> Pokaż gdzie, bo po raz kolejny mi przypisujesz coś czego nie napisałem.
A nie pisales całkiem niedawno, ze cena motoryzacyjna mocno zawyzona?
A moze mi sie pomylilo z tą w/w bateria do merca - pisales ze ktos
chcial za używaną 500zl/kWh, a baterie do PV kosztuja od 2200zl/kWh
... moglo mi sie ubzdurac, ze to jest blisko polowa z 5000 zl,
a nie ze 4x drozej :-)
>>>> -bateria do samochodu to nie byle jaka bateria z rynku.
>>>> jak sie zepsuje to masz klopot - sam nie zrobisz.
>>> Gdyżponieważbo? PlĄby ma? :P
>> Gdyz chocby nie masz fikusnie wygietej blachy na podstawe :-)
>
> Fikuśna blacha nie rzutuje na możliwość naprawy. Skoro mi
> baterię wymienili w ASO (a robili to pierwszy raz), znaczy
> że się da wymontować w każdych warunkach. Bateria wyglądała
> tak: https://zapodaj.net/images/99324a571751c.jpg
Wow, gdzie sie taka skrzynia miesci :-)
A mowilem ze fikusnie wygieta ... choc to akurat wygląda na garazową
konstrukcje :-)
> A jak się da wymontować, znaczy da się też rozmontować,
> naprawić i zamontować.
To akurat niekoniecznie, ale jak widac - dalo sie cos otworzyc.
> W ASO wymiana baterii zajęła
> 2 godziny, szybciej niż wydłubanie i zamontowanie
> silnika spalinowego.
Popros rajdową ekipę o wymiane silnika :-)
Albo zobacz ile na tasmie montują :-)
Porownujesz nieporownywalne - nie chodzi o wymiane calej baterii, bo
cie nie stać, tylko o rozmontowanie i wymiane pojedynczych ogniw.
>> Sie da, ale sie nie oplaca bo za drogie.
>> Podobnie jak remont silnika w ICE :-)
>
> Bateria jest droższa niż silnik, przecież to jeden z przewodnich
> argumentów petrolbojów. A jeśli jest droższa to opłaca się ją
> naprawiać. Rzecz w tym że nie ma takiej potrzeby (jeszcze?),
> a więc rynek serwisów jest mały, co za tym idzie drogi.
> Podobnie jak z recyklingiem.
>
>> Poza tym jak ci padnie jedno ogniwo w baterii ... po jakim czasie
>> zaczna padac nastepne?
>
> Zazwyczaj nie zacznie padać następne tylko jako konsekwencja
> padnięcia tego pierwszego. Po prostu reszta jest ograniczana
> przez BMU do tego padniętego.
Oby.
Ale zakladamy, ze jedno padlo.
Jak bateria sie sklada z tysiecy ogniw, to kiedy padnie kolejne?
I tak bedziesz naprawial co miesiąc?
> Dlatego czasem jedno wadliwe
> ogniwo potrafi "zabić" całą baterię, choć 99,5% baterii jest
> całkowicie zdrowe.
No i jedno naprawisz, ale po paru oplatach dojdziesz do wniosku,
ze jedno ogniwo niszczy całą baterię :-)
>>>> -przemysl moto jest przeciez znany z tego, ze czesci sprzedaje duzo
>>>> drozej. Silnik, skrzynia biegow, i mniejsze.
>>>> Powod akurat ten sam - w razie potrzeby nikt jednej sztuki nie zrobi
>>>> po cenie masowej.
>>>> Moze drukarki 3D cos zmienią.
>>> Bo to firma nastawiona na zarobiek, proste.
>> A te, ktore nie zarabialy odpowiednio - padły.
>> I z elektrycznymi będzie tak samo :-)
>
> Nie będzie.
Będzie, dlaczego mialoby byc inaczej.
>>> Ale fakty są takie że taki Leaf
>>> kosztował 160 tys., jak ogłosili dopłaty to automagicznie spadł do 125 tys.
>>> I co, nagle z dnia na dzień koszt produkcji spadł?
>>
>> Gdzies tam jeszcze jest kurs $.
>> Ile kosztowal jak oglosili doplaty, ile rok wczesniej?
>
> Sprawdź sobie. Z pewnością nie były to duże różnice.
> Zresztą powtarzam ponownie, cenę spuścili TUŻ PO
> ogłoszeniu dopłat. To nie jest wynik spadku/wzrostu
> wartości waluty.
>
>> Ceny nowych samochodow w Polsce ... dlugi temat.
>> Ale ile kosztowal wtedy samochodzik ICE porownywalny z Leafem?
>> Ile w cenniku, ile realnie :-)
>
> Dwa razy mniej, nie uwzględniając parametrów jezdnych,
> czyt. wyższego komfortu EV i bilansu użytkowego.
A Cavallino spuscil - Leaf to kiepskie auto :-P
Malo to to nie jest ... połowa od 160 tys, czy polowa od 125 tys?
>>>> -wiele ludzi kupuje auto na 3 lata, godzi sie ze stratą polowy ceny,
>>>> to co ich bateria obchodzi ...
>>> Degradacja baterii to jest akurat koronny argument dla antyEV.
>> Jak dzis kupuje uzywany ICE po Niemcu, to nie wiem czy kupie uzywany
>> BEV, wlasnie z tego powodu :-)
>
> Sam sobie zaprzeczasz, zauważyłeś?
Tylko troche.
Dla Niemca to zaden argument - zamierza kupic nowe i sprzedac po kilku
latach, degradacji duzej sie nie spodziewa, a moze zreszta dostanie
gwarancje.
Ale klient na auto uzywane ma juz inną kalkulacje.
W efekcie bogaty Niemiec moze duzo stracic :-)
I sie potem zastanowi, ale bedzie juz za pozno, i tylko BEV bedą :-)
>> Musi byc przekonanie, ze te baterie sa trwale.
>> Albo ze mozna tanio wymienic/naprawic.
>
> Po co mają być trwałe, skoro twierdzisz że po 3 latach się pozbywasz auta,
> a potem kupuje je ktoś kto może mieć inne potrzeyb (np. potrzebuje
> mniejszego zasięgu niż ty gdy je kupowałeś).
Jak sie bedzie bał, to nie kupi za poł ceny, tylko za cwierc.
A to duza strata :-)
>> A jak przekonania nie bedzie ... posiadacze BEV beda je sprzedac za
>> psie pieniadze, czy pojezdza dluzej?
>> Bo juz chyba sie nie da, zeby nastepne auto kupili ICE :-)
>
> Da się jeszcze przez 12 lat, a i później też się da,
> jak ktoś będzie mocno chciał jeździć smrodem spalinowym.
>
>> 15% ... a kto zrobil pozostale 85%?
>
> Firmy widzace w tym zarobek -- ale nie sam koncern jak Tesla.
>
>> Mercedes zainwestowal w Ionity.
>> Choc kto ich tam wie - moze tak naprawde banki
>> zainwestowaly i ludzie :-)
>> A zainwestowal tez np Orlen. I Tauron. I PGE.
>> I kto za to placi? :-)
>
> Użytkownicy, dlatego prąd na ładowarkach publiczych kosztuje ile kosztuje,
> tj. wielokrotnie więcej niż faktyczny koszt kWh energii.
Nie jestem taki pewien, bo ja znam cene "dla konsumenta".
A ponoc prąd dla komercji mocno podrozał.
https://www.energa.pl/mala-firma/umowy/prad-dla-firm
.html
1.30 zl. Plus VAT. Plus oplata sieciowa.
Kartki na prąd wprowadzic :-)
>>>> Hale ma moze stare, ale linie w nich nowe, szczegolnie dla elektrykow.
>>> Tak czy siak do opracowania mieli zdecydowanie mniej niż taka Tesla która
>>> startowała zupełnie od zera.
>> Tesla nie korzystala z Lotus Elise?
>> Ale przeciez nie za darmo.
> No właśnie, czyli nie miała infrastruktury do budowy.
Inni tez nie maja, jak wchodzi nowy model.
>>> Większość jest ta sama, tylko do modułu EV potrzeba nowych (albo douczonych
>>> starych).
>> Ale płacic im trzeba :-)
>
> Nikt nie będzie robić darmo. Ale fakt jest taki że utrzymanie ICE w ASO
> jest wielokrotnie droższe niż BEV. Tak się składa że mam BEV i ICE w jednym
> i widzę ile kosztuje serwis ICE a ile BEV. ICE mnie kosztował ~2000 zł
> rocznie. BEV nie kosztował NIC w ciągu 6 lat, a nawet oszczędził, bo mam
> naleciane 160tkm i nadal oryginalne klocki.
A cos ty w tym silniku serwisowal?
Olej i pasek nie sa takie drogie ... pozniej cena rosnie,
bo dodatkowe elementy trzeba :-)
Choc w sumie ... olej tez drogi, przez 100kkm troche sie tego uzbiera
... ale na razie nie tyle, aby roznice ceny pokryc :_)
J.
Następne wpisy z tego wątku
- 18.06.22 07:23 Cavallino
- 18.06.22 18:35 Myjk
- 18.06.22 20:05 Cavallino
- 20.06.22 13:48 J.F
- 20.06.22 13:57 Cavallino
- 20.06.22 15:16 J.F
- 21.06.22 06:30 Cavallino
- 21.06.22 08:43 J.F
- 21.06.22 09:09 Cavallino
- 21.06.22 09:27 J.F
- 21.06.22 09:55 Cavallino
- 21.06.22 12:37 J.F
- 21.06.22 12:47 Cavallino
- 21.06.22 13:35 J.F
- 21.06.22 13:48 Cavallino
Najnowsze wątki z tej grupy
- [OT] Lewe oprogramowanie
- droga laweta
- Co tam się odpierdala w tej Warszawie?
- skąd się biorą tacy debile?
- wina Tóska
- Rewolucja/Rewelacja!
- grupa ożyła ;)
- Być jak Clint
- Aby WKOOOORWIĆ ekofaszystów ;-)
- OC - podwyżka
- wyszedł z domu bez buta
- Bieda hud.
- Strach się bać
- Koniec smrodów
- Krematorium
Najnowsze wątki
- 2024-11-29 Dławik CM
- 2024-11-29 [OT] Lewe oprogramowanie
- 2024-11-29 Błonie => Sales Specialist <=
- 2024-11-29 Warszawa => IT Expert (Network Systems area) <=
- 2024-11-29 Warszawa => Ekspert IT (obszar systemów sieciowych) <=
- 2024-11-29 Warszawa => Head of International Freight Forwarding Department <=
- 2024-11-29 Białystok => Inżynier Serwisu Sprzętu Medycznego <=
- 2024-11-29 Pómpy ciepła darmo rozdajoo
- 2024-11-29 Białystok => Application Security Engineer <=
- 2024-11-29 Białystok => Programista Full Stack (.Net Core) <=
- 2024-11-29 Gdańsk => Software .Net Developer <=
- 2024-11-29 Wrocław => Key Account Manager <=
- 2024-11-29 Gdańsk => Specjalista ds. Sprzedaży <=
- 2024-11-29 Chrzanów => Specjalista ds. public relations <=
- 2024-11-27 Re: UseGalileo -- PRODUKTY I APLIKACJE UŻYWAJĄ JUŻ DZIŚ SYSTEMU GALILEO