  • 1. Data: 2012-09-10 22:19:04
    Temat: Baterie słoneczne 2,4 W do samochodu
    Od: Anonim <A...@b...adresu>

    Witam
    Chcę kupić 2 baterię słoneczne 2,4 W by podłączyć je do samochodu.
    Stosunkowo mało jeżdżę i nieraz w zimę mam problemy z uruchomieniem
    pojazdu. Podłącze je do gniazdka w bagażniku i niech ładują akumulator.
    Gniazdko jest cały czas włączone podczas unieruchomionego samochodu.

    Kilka zdań z instrukcji....
    --------------------
    Bateria słoneczna przeznaczona jest do zabezpieczenia przed
    rozładowaniem 12 V akumulatorów
    ołowiowych w samochodach, motocyklach, łodziach, traktorach,
    etc. Panel solarny przetwarza
    energię solarną i służy jako samowystarczalny bufor. Prąd
    ładowania jest wystarczający do
    skompensowania spontanicznego rozładowania akumulatorów
    ołowiowych. Pozwala to na
    utrzymanie odpowiedniego poziomu naładowania akumulatora i
    chroni przed przeładowaniem.
    Dioda blokująca chroni przed rozładowaniem akumulatora przez
    panel solarny w przypadku
    niewystarczającego promieniowania słonecznego.

    w pojazdach biorących aktywny udział w ruchu drogowym.
    Ładowarka musi zostać odłączona przed włączeniem silnika
    -----------------------------
    Interesuje mnie ostatnie zdanie

    Jakie ustrojstwo kupić/zrobić by podłączyć przez nie solary i zapomnieć
    o nich? Chodzi mi by to ustrojstwo samoczynnie odłączało gniazdo
    zapalniczki/ albo solary gdy uruchomię samochód.
    Macie jakieś pomysły? schematy, coś dokupić?

    Samochód - Opel Meriva 2008r
    Z moją wiedzą, odczytam schemat i zlutuje drobne elementy, nieumiem
    zaprogramować układów scalonych, więc proszę o jakieś łatwe odpowiedzi.

    Czy dodanie drugiej diody prostowniczej pomoże zabezpieczyć baterie
    podczas włączonego silnika?

    ps. prosiłbym pominąć dywagacje na temat czy to coś da, czy da się
    DOŁADOWAĆ akumulator. Jeśli znajdę rozwiązanie na odłączanie paneli
    (zabezpieczeni przed zniszczeniem) podczas jazdy to zamontuje to w
    samochodzie.

    Pozdrawiam Robert

  • 2. Data: 2012-09-10 23:09:49
    Temat: Re: Baterie słoneczne 2,4 W do samochodu
    Od: Kabelek <k...@g...de>

> [...]
    > DOŁADOWAĆ akumulator. Jeśli znajdę rozwiązanie na odłączanie paneli
    > (zabezpieczeni przed zniszczeniem) podczas jazdy to zamontuje to w

    Podłącz przez przekaźnik.
    Cewka przekaźnika do masy i obwodu gdzie pojawia się napięcie po włączeniu
    zapłonu, a styki robocze jak poniżej

    Wstanie spoczynku:
    Akumulator_ _ _ _
    \_ _ _ Bateria słoneczna
    _ _ _ _

    Po włączeniu zapłonu:
    Akumulator_ _ _ _
    _ _ _ Bateria słoneczna
    _ _ _ _/

    Kabelek

  • 3. Data: 2012-09-10 23:19:29
    Od: "Andrzej W." <a...@w...pl>

    W dniu 2012-09-10 22:19, Anonim pisze:
    > Ładowarka musi zostać odłączona przed włączeniem silnika
    > -----------------------------
    > Interesuje mnie ostatnie zdanie

    Ostatnie zdanie to dupochron.
    Szeregowa dioda zabezpiecza panel przed "ładowanie" z auta niezależnie
    czy jest to ładowanie z akumulatora czy z alternatora.
    Myślę, ze źródłem tego zakazu jest niechęć do tłumaczenia, że panelu nie
    należy umieszczać w czasie jazdy na szybie przed kierowcą, ani też na
    żadnej która obok niego jest. Oraz próba ochronienia się przed wypadkami
    na skutek odpadnięcia panelu w czasie jazdy.

    --
    Pozdrawiam,
    Andrzej.

  • 4. Data: 2012-09-10 23:48:47
    Od: Tomasz Wójtowicz <s...@s...com>

    W dniu 2012-09-10 23:19, Andrzej W. pisze:

    > Ostatnie zdanie to dupochron.
    [...]

    Poza tym taki panel solarny w czasie jazdy staje się wyposażeniem
    samochodu, a na to powinna być homologacja. A że nikt nie będzie
    homologował bateryjki słonecznej, to producent woli się zabezpieczyć
    wymogiem odłączenia przed włączeniem silnika.

    Ale według mnie taki panel to kompletna lipa. Z dobrym akumulatorem
    samochód może stać tygodniami i wciąż będzie się go dało odpalić. A na
    akumulator, który doznał zwarcia wewn., taki zasrany panelik nie da rady.

  • 5. Data: 2012-09-11 00:01:53
    Od: "Zbynek Ltd." <s...@p...onet.pl>

    Tomasz Wójtowicz napisał(a) :
    > Ale według mnie taki panel to kompletna lipa. Z dobrym akumulatorem
    > samochód może stać tygodniami i wciąż będzie się go dało odpalić.

    Nie szafowałbym tak tymi tygodniami :-)
    Chyba, że akumulator ganz nowy i naładowany po brzegi, to te 6
    tygodni wytrzyma.
    Moje pomiary sprzed paru dni - ok.40mA poboru prądu z włączonym na
    czuwanie alarmem. Kaseta radia odłączona - pobiera ok. 10mA na
    podtrzymanie pamięci. Wychodzi więc 0.96Ah na dobę. Bez radia. Nie
    wiem w którym momencie wyczerpania akumulatora alarm potraktuje go
    jako odłączonego i uruchomi się. Załóżmy więc, że po 6 tygodniach
    mamy "zjedzone" 40.3Ah.

    > A na
    > akumulator, który doznał zwarcia wewn., taki zasrany panelik nie da rady.

    To fakt. Jeśli ma rzeczywiście moc 2,4W to tylko w wypadku jeśli
    promienie słońca padają na niego idealnie prostopadle. I w środku
    słonecznego dnia. I nie przez szybę, która też pochłania i rozprasza
    energię słoneczną. Każda odchyłka od prostopadłości oznacza
    drastyczny spadek mocy. Z empirii wyjdzie, że uzyskana średnia moc
    to... maksymalnie 0.1W :-D

    Zbyszek
    PGP key: 0x1E6680DF

    wszystkie możliwości.]

  • 6. Data: 2012-09-11 00:15:35
    Od: AlexY <a...@i...pl>

    Użytkownik Andrzej W. napisał:

    > Ostatnie zdanie to dupochron.

    Dokładnie, kupiłem coś takiego i w moim jest wręcz zaznaczone że nie ma
    potrzeby odłączać na czas rozruchu. Co kraj to inna dezinformacja.

    [..]

    --
    AlexY
    http://nadzieja.pl/inne/spam.html

  • 7. Data: 2012-09-11 09:02:36
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello Tomasz,

    Monday, September 10, 2012, 11:48:47 PM, you wrote:

> [...]
    > samochód może stać tygodniami i wciąż będzie się go dało odpalić. A na
    > akumulator, który doznał zwarcia wewn., taki zasrany panelik nie da rady.

    We współczesnym samochodzie z alarmem i radiem pobór pradu na postoju
    może wynieść nawet i 40mA. Po 1000 godzin jest to 40Ah. A to ledwie 6
    tygodni.

    Zasrany panelik jest w stanie zapewnić spokój w takiej sytuacji.

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 8. Data: 2012-09-11 20:35:49
    Od: Anonim <A...@b...adresu>

    W dniu 10-09-2012 22:19, Anonim pisze:
    > Witam
    > CIACH <

    Witam ponownie,
    Dziękuje za odpowiedzi, rozmawiałem dziś z elektronikiem który
    przychylał się do stwierdzenia o "dupochronie" jak to fajnie zauważył
    Tomasz.
    Przekaźnik odpada bo bym musiał ingerować w elektryke samochodu. a tego
    niechcę. Poza tym z tyłu niema nic co pali się podczas włączonego
    silnika. A nie będę ciągnoł przewodu z przodu do tylnych szybek przez
    cały pojazd.
    W takim razie kupuje i montuje. Dla pewności podłącze to przez dodatkową
    diodę prostowniczą.

    Tak na marginesie, akumulator i ładowane mam sprawne (sprawdzane w ASO
    OPEL) ale moje potrzeby jazdy są zbyt małe na zapotrzebowanie prądowe
    pojazdu:) codziennie rano odwieź dziecko do żłobka (5 minut jazdy) 20
    minut stania, potem 7 minut jazdy do szkoły (10 minut stania) 10 minut
    jazdy do pracy, 8 godzin stania, i potem z powrotem to samo i jeszcze
    jedna przerwa na zakupy. i tak dzień w dzień. Samochód stoi pod chmurką
    i przy mrozach zdarzało się że były kłopoty z uruchomieniem.
    ech.. a jak sprzedawałem swój poprzedni samochód to ludzie nie wierzyli
    że pojazdem jeździła żona i woziła tylko dzieci do szkoły. Od razu: to
    niemożliwe, licznik kręcony...

    Dzięki i pozdrawiam
    Robert

  • 9. Data: 2012-09-11 21:20:32
    Od: John Kołalsky <j...@k...invalid>

    Użytkownik "RoMan Mandziejewicz" <r...@p...pl.invalid>

    > We współczesnym samochodzie z alarmem i radiem pobór pradu na postoju
    > może wynieść nawet i 40mA. ...

    A jaki prąd ten panelik da ?

  • 10. Data: 2012-09-11 21:38:32
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>