  • 1. Data: 2012-09-10 18:46:33
    Temat: Zasilacz impulsowy - "krokodylek" na PCB
    Od: Dykus <d...@s...wp.pl>

    Witam,

    Fabryczny zasilacz impulsowy (chyba Mean Wella) ma na PCB takie coś:
    http://dykus.republika.pl/zasilacz_pcb.jpg

    Z lewej, tam gdzie są napisy czarnym mazakiem, jest wejście napięcia
    sieciowego, dalej kondensatory, bezpieczniki, PTC i dławik
    skompensowany, a pomiędzy wejściem i wyjściem jednej gałęzi tego dławika
    "krokodylek" (dławik to cztery punkty lutownicze wokół "krokodylka"). Za
    dławikiem prostownik.

    Do czego to służy ten "krokodylek"? :)
    Czy jest to zworka, lutowana przy jakiś wariantach? Jeśli tak, to zwiera
    ona tylko jedną sekcję dławika (jedno uzwojenie). Jak rozumiem pola
    lutownicze celowo tak oddalone (trudno to połączyć cyną), aby pojemność
    była mniejsza. A może do czegoś innego to służy?

    Przy okazji - w jakim celu pomiędzy padami mostka prostowniczego są
    frezowane otwory, skoro i tak gdzieś dalej te same ścieżki mają
    oddzielenie po powierzchni na odległość mniejszą niż przez powietrze?
    Czy jest tak, że pomiędzy wyprowadzeniami (tu prostownika) jakoś więcej
    syfu się zbiera niż w innym miejscu (elektrostatyka, itp.)?
    Czy po prostu, dodając frezowane otwory zawsze jest troszkę lepiej gdyby
    ich nie było, ale np. lepiej by było gdyby te otwory na tej płytce szły
    dalej?

    PS Napięcie wejściowe 110-230V, topologia - o ile dobrze pamiętam -
    forward, moc może ok. 100W.

    --
    Pozdrawiam,
    Dykus.

  • 2. Data: 2012-09-10 19:17:00
    Temat: Re: Zasilacz impulsowy - "krokodylek" na PCB
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello Dykus,

    Monday, September 10, 2012, 6:46:33 PM, you wrote:

> [...]
    > skompensowany, a pomiędzy wejściem i wyjściem jednej gałęzi tego dławika
    > "krokodylek" (dławik to cztery punkty lutownicze wokół "krokodylka"). Za

    Zazwyczaj tak się robi iskierniki przeciwprzepięciowe...

    [...]

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 3. Data: 2012-09-10 21:33:45
    Od: Padre <P...@n...net>

    w jakim celu pomiędzy padami mostka prostowniczego są
    > frezowane otwory, skoro i tak gdzieś dalej te same ścieżki mają
    > oddzielenie po powierzchni na odległość mniejszą niż przez powietrze?

    Wygląda, że mostek jest lutowany ręcznie i zostaje kalafonia która jak
    się długo pogrzeje od mostka to się zwęgla i zaczyna przewodzić, dalej
    od jego nóżek nie ma tego problemu.

  • 4. Data: 2012-09-10 23:10:04
    Od: jan kowalski <d...@g...com>

    Fezuje sie po to aby nie bylo przeskoku iskry.
    Teoretycznie to niemozliwe. Praktyka pokazuje co innego. Karetka,
    urzadzenie medyczne, -15stopni , 5 rano, wyjazd, 3 lata eksploatacji
    kurz + skroplona wilgoc daja przeskok iskry. Przy wyfrezowaniu pod
    transoptorem, czy tu pod mostkiem to zjawisko jest wyeliminowane.
    Zawsze mozna polakierowac, ale lakierowanie jest drozsze niz
    frezowanie.

    Jaki wplyw ma kalafonia, nie wiem, twoja plytka po fali byla myta.

  • 5. Data: 2012-09-11 09:34:11
    Od: Piotr Gałka <p...@C...pl>

    Użytkownik "Dykus" <d...@s...wp.pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > frezowane otwory, skoro i tak gdzieś dalej te same ścieżki mają
    > oddzielenie po powierzchni na odległość mniejszą niż przez powietrze?

    Na przykład w PN-EN 60950-1 są określone minimalne odległości "po
    powierzchni" i "przez powietrze" zależnie od:
    - napięcia pracy,
    - spodziewanego maksymalnego napięcia przepięć,
    - planowanej eksploatacji (wilgotność, wysokość (m npm), klasy zabrudzenia),
    - materiału płytki,
    - .....
    Iskry lubią poruszać się wzdłuż powierzchni szczególnie starszej zakurzonej
    płytki. Frezowanie pozwala uzyskać obie odległości większe od podanych
    minimów.
    Solder maska jeśli spełnia odpowidnie warunki (są chyba jakieś testy
    zarysowania twardym narzędziem) jest uważana za izolację i powoduje, że
    tamte minima nie dotyczą - stąd frezowanie tylko tam gdzie odkryte pola
    lutownicze.

    Co do krokodylków to jak iskra już musi przeskoczyć to lepiej tam gdzie my
    chcemy, a nie tam, gdzie ona chce.

    P.G.