-
81. Data: 2016-09-17 23:05:17
Temat: Re: Bagażnik dachowy a aerodynamika
Od: Przyjazny <p...@n...tld.invalid>
On 2016-09-16 06:05, Mirek Ptak <n...@n...pl> wrote:
> W dniu 2016-09-15 o 16:47, q...@g...com pisze:
>> Łódki to też inna kwestia, tu zależy czy płyniesz w ślizgu czy w zanurzeniu.
>>
>> Bagażnik jednak mógłby mieć kształt aerodynamiczny. Taki jak pokazuje teoria.
>>
> Nie bardzo, bo z przyczyn praktycznych musi (powinien) mieć płaski spód,
> a to od razu (przy kształcie aerodynamicznym) powoduje powstawanie siły
> nośnej - nie specjalnie pożądanej w samochodzie :)
Jak najbardzie niekoniecznie. Nie powinien dobrze działać bagażnik który
ściśle przylega do dachu (w praktyce: dziura zasłonięta jakimś
deflektorem)?
-
82. Data: 2016-09-17 23:37:46
Temat: Re: Bagażnik dachowy a aerodynamika
Od: Przyjazny <p...@n...tld.invalid>
On 2016-09-16 17:08, J.F. <j...@p...onet.pl> wrote:
> Wychodzi na to, ze przecietne wspolczesne auto, ma calkiem niezly
> wspolczynnik, ponizej 0.3, i jest znacznie lepsze od 2CV, garbusa
> oryginalnego, czy new Beetle.
Co do 2CV to nie był projektowany ze szczególną dbałością o aero, bo nie
miał jeździć szybko (Vmax = 65 km/h).
-
83. Data: 2016-09-18 00:01:35
Temat: Re: Bagażnik dachowy a aerodynamika
Od: masti <g...@t...hell>
Budzik wrote:
> Czytam, ze ducato ma wspolczynnik cx = 0,31 - ponoc rewelacyjny.
wszyscy siępodniecają Cx a opory zależaod Cx razy powierzchnia czołowa
--
Ford C-Max PMS Edition, Jeep Grand Cherokee 4.0
"-Mam lęk gruntu! -Chyba wysokości?
-Wiem co mówię. To grunt zabija!" T.Pratchett
-
84. Data: 2016-09-18 11:00:37
Temat: Re: Bagażnik dachowy a aerodynamika
Od: Budzik <b...@p...o.n.e.t.pl.nie.spam.oj>
Użytkownik masti g...@t...hell ...
>> Czytam, ze ducato ma wspolczynnik cx = 0,31 - ponoc rewelacyjny.
>
> wszyscy siępodniecają Cx a opory zależaod Cx razy powierzchnia czołowa
>
To jest oczywiste, ale nie ma przeciez znaczenia w dyskusji.
Albowiem czy box załozysz przodem do przodu czy przodem do tyłu to
powierzchnia czołowa bedzie ta sama.
-
85. Data: 2016-09-18 12:17:48
Temat: Re: Bagażnik dachowy a aerodynamika
Od: RadoslawF <radoslawfl@spam_wp.pl>
W dniu 2016-09-18 o 11:00, Budzik pisze:
>>> Czytam, ze ducato ma wspolczynnik cx = 0,31 - ponoc rewelacyjny.
>>
>> wszyscy siępodniecają Cx a opory zależaod Cx razy powierzchnia czołowa
>>
> To jest oczywiste, ale nie ma przeciez znaczenia w dyskusji.
> Albowiem czy box załozysz przodem do przodu czy przodem do tyłu to
> powierzchnia czołowa bedzie ta sama.
>
Ale opory będą inne a zdaje się to jest tematem tego wątku.
Pozdrawiam
-
86. Data: 2016-09-18 13:43:24
Temat: Re: Bagażnik dachowy a aerodynamika
Od: masti <g...@t...hell>
Budzik wrote:
> Użytkownik masti g...@t...hell ...
>
>>> Czytam, ze ducato ma wspolczynnik cx = 0,31 - ponoc rewelacyjny.
>>
>> wszyscy siępodniecają Cx a opory zależaod Cx razy powierzchnia czołowa
>>
> To jest oczywiste, ale nie ma przeciez znaczenia w dyskusji.
> Albowiem czy box załozysz przodem do przodu czy przodem do tyłu to
> powierzchnia czołowa bedzie ta sama.
a Cx będzie inny
--
Ford C-Max PMS Edition, Jeep Grand Cherokee 4.0
"-Mam lęk gruntu! -Chyba wysokości?
-Wiem co mówię. To grunt zabija!" T.Pratchett
-
87. Data: 2016-09-18 13:49:38
Temat: Re: Bagażnik dachowy a aerodynamika
Od: "T." <k...@i...pl>
W dniu 2016-09-16 o 14:36, J.F. pisze:
> Użytkownik napisał w wiadomości grup
> dyskusyjnych:b5ff31c2-6784-45ba-8d21-04924ffaefd7@go
oglegroups.com...
> W dniu piątek, 16 września 2016 11:30:12 UTC+2 użytkownik J.F. napisał:
>> >O tu masz:
>> >https://en.wikipedia.org/wiki/Airfoil
>>
>> Jak widac - sila nosna w miare liniowo zalezy od od kata natarcia (i
>> warto pamietac, ze zalezy od predkosci).
>> Ale tylko do pewnej granicy (->przeciagniecie)
>> sila oporu czolowego rosnie wraz z katem natarcia, ale
>> -nieliniowo,
>> -do zera nie schodzi.
>> Samolot czy szybowiec w locie potrzebuje okreslonej sily nosnej, a
>> wiec predkosci i kata natarcia. [...]
>
>> Zgadza się.
>> W praktyce tam jest sporo zmiennych i nawet szybowiec (czyli zakładamy
>> że raczej korzysta z siły nośnej z profilu a nie z kata natarcia)
>
> Nie ma takiego rozroznienia.
> To jest ze soba polaczone - nawet na powyzszym wykresie widzisz, ze
> mozesz miec kat ujemny, sila nosna nadal jest, i opor tez jest.
> W dodatku nieproporcjonalnie duzy.
>
> A jesli nie robisz jakis manewrow, tylko zwyczajnie prosto lecisz, to
> sile nosna potrzebujesz taka jak ciezar, z predkosci wynika potrzebny w
> danym momencie kat natarcia, z niego i predkosci opor skrzydla ... i
> albo silnik/grawitacja taki ciag zapewnia, albo zwalniasz i wkrotce
> przeciagasz :-)
> Mozna tez odwrotnie - silniki na moc przelotowa, a dalej to trzeba taki
> kat kadluba i skrzydel ustawic, aby poziomo leciec.
>
> J.
>
Był kiedyś taki prezydent, który twierdził, że da się latać na drzwiach
od stodoły. A jaki one mają kąt natarcia i siłę nosną?
T.
-
88. Data: 2016-09-18 14:00:19
Temat: Re: Bagażnik dachowy a aerodynamika
Od: Budzik <b...@p...o.n.e.t.pl.nie.spam.oj>
Użytkownik masti g...@t...hell ...
>>>> Czytam, ze ducato ma wspolczynnik cx = 0,31 - ponoc rewelacyjny.
>>>
>>> wszyscy siępodniecają Cx a opory zależaod Cx razy powierzchnia czołowa
>>>
>> To jest oczywiste, ale nie ma przeciez znaczenia w dyskusji.
>> Albowiem czy box załozysz przodem do przodu czy przodem do tyłu to
>> powierzchnia czołowa bedzie ta sama.
>
> a Cx będzie inny
No tak, ale dlaczego podałem przykład ducato?
Bo to prawie klocek a jednak Cx bardzo niskie.
Co y udowadniało teze, ze wcale nie musi być bardzo ostrego krztałtu zeby
osiągnąc niskie opory powietrza.
I ze wysokie spalanie przy ducato przy wyzszych predkosciach bierze sie nie
z wysokiego cx a z duzej powierzchni.
-
89. Data: 2016-09-18 16:00:32
Temat: Re: Bagażnik dachowy a aerodynamika
Od: Budzik <b...@p...o.n.e.t.pl.nie.spam.oj>
Użytkownik RadoslawF radoslawfl@spam_wp.pl ...
>>>> Czytam, ze ducato ma wspolczynnik cx = 0,31 - ponoc rewelacyjny.
>>>
>>> wszyscy siępodniecają Cx a opory zależaod Cx razy powierzchnia czołowa
>>>
>> To jest oczywiste, ale nie ma przeciez znaczenia w dyskusji.
>> Albowiem czy box załozysz przodem do przodu czy przodem do tyłu to
>> powierzchnia czołowa bedzie ta sama.
>>
> Ale opory będą inne a zdaje się to jest tematem tego wątku.
>
Ja zrozumiałem temat inaczej - czy ostry kształt przodu jest warunkiem
koniecznym do uzyskania małego cx. Czy moze wrecz odwrotnie.
-
90. Data: 2016-09-18 16:28:32
Temat: Re: Bagażnik dachowy a aerodynamika
Od: "Axel" <n...@s...mu>
Użytkownik "quent" napisał w wiadomości grup
dyskusyjnych:nrg41i$fcp$...@d...me...
>>> Bagażnik jednak mógłby mieć kształt aerodynamiczny. Taki jak pokazuje
>>> teoria.
>> Nie bardzo, bo z przyczyn praktycznych musi (powinien) mieć płaski spód,
>> a to od razu (przy kształcie aerodynamicznym) powoduje powstawanie siły
>> nośnej - nie specjalnie pożądanej w samochodzie :)
> Całkiem możliwe, że tak właśnie jest.
Nie "możliwe" tylko tak jest. I nawet nie chodzi o dociskanie samochodu do
drogi, tylko o zmniejszenie sił na mocowaniu do bagażnika i samego bagażnika
do samochodu.
> Choć nie do końca mi to pasuje, bo siła nośna związana jest ściśle z kątem
> natarcia, który też można łatwo ustawić, montując bagażnik tak aby siła
> nośna była skierowana w dół co daje zwiększenie przyczepności kół.
Chcesz ustawić box pod kątem np. -30 stopni? Wtedy to dopiero byłby duży
opór (hint - powierzchnia czołowa)
--
Axel