    From: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>
    Newsgroups: pl.misc.telefonia.gsm,pl.rec.gps
    Subject: Re: B2710 i GPS
    Date: Thu, 14 Mar 2013 00:16:46 +0100

    "Krzysztof Halasa" m...@i...localdomain

    > Skąd ta informacja?

    Zapewne z TV i z radia, bo dostępu do netu wówczas nie miałem.

    > Faktem jest że ta sprawa nie jest całkiem jasna

    Wówczas mówiono, że zupełnie jasna. Ktoś wprowadził złe
    ciśnienie panujące na lotnisku i samolot (komputer tak
    zwany) myślał, iż do lasu ma jeszcze spory zapas wysokości.
    Gdy załoga przystąpiła do ręcznej korekty, widząc las, czy
    może już wlatując w las, było za późno.

    Tu dygresja -- jakoś tamten samolot utracił swe skrzydła
    w efekcie ścinania drzew, choć także (jak Tu 154 eM jak
    Miłość) był dużym samolotem. A może mylę się? Może do końca
    swego lotu miał oba nienaruszone, sprawne skrzydła?

    > i z pewnością "racja stanu" nadzorowała tę sprawę (nawet jeśli nie było
    > tam niczego obciążającego Airbusa ani AF). Tak czy owak wydaje się, że
    > piloci znali swoją wysokość, m.in. dostali ją w formie słownej
    > z radioaltimetru.

    Mieli lecieć tuż nad lasem, być może błąd był na tyle mały, iż nie zauważyli go?

> [...]
    > na CVR. Kapitan twierdził także że zapisy zostały zmanipulowane (nie
    > pamiętam czy zostało to potwierdzone, ale sam fakt nielegalnego
    > przejęcia rejestratorów i "grzebania w nich" chyba został) i że silniki
    > w czasie lotu nad pasem weszły w stan "ground idle", przez co
    > niespodziewanie dla pilotów potrzebowały nieco więcej czasu na
    > rozkręcenie się (co podobno było prawdopodobne).

    > W każdym razie głównym problemem był przelot na niebezpiecznej
    > wysokości z minimalną energią i z krytycznym kątem natarcia, a nie
    > problem określenia wysokości. Dodatkowo zabieranie na taką imprezę setki

    Gdyby jednak mieli stosowny zapas wysokości, nie wpadliby w tarapaty
    mając krytyczny kąt natarcia i małą szybkość, gdyż spadając, nabraliby
    tej szybkości i krytyczny kąt niekoniecznie byłby już krytycznym.

    A krytyczny był, bo samolot schodził do lądowania -- z tego, co
    pamiętam. Jak miał schodzić? Bez klapek? [na oczach?] Miał lecieć
    płasko? Na filmie (ktoś tu wrzucał linki przy okazji lotu Tu 154
    eM jak Miłość) widać aż nazbyt wyraźnie, jak leci.

    > Niby skąd? To był 1988 rok, używane były wtedy systemy GPWS (bez "E"),
    > nie było jeszcze (oficjalnie oddanego) systemu GPS. GPWS nie miał mapy
    > wysokości,

    ZTCP samolot miał mapę wysokości terenu, ale być może źle pamiętam.
    Jeśli źle -- moje wywody tracą swój sens.

    --
    .'O`-' ., ; o.' eneuel@@gmail.com '.O_'