  • Data: 2013-03-02 20:37:35
    Temat: Re: B2710 i GPS
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console> szukaj wiadomości tego autora

    "J.F." 1pwqj7rnkj2ku$.179o5j2bjebio$....@4...net

    > GPS tez dobry przyrzad pomiarowy, a jaki dokladny ... ale
    > do wysokosci jak widac niezbyt :-)

    Odpowiednio wspomagany daje milimetrową dokładność w poziomie.
    (bez względu na to, czym jest owa dokładność)

    > Zdaje sie ze sa - tam gdzie sa takie kominy mapa TAWS ma podniesiona
    > wysokosc i system ostrzega.

    Raczej do tego służy TAWS, aby wiedzieć zawczasu,
    na jakiej wysokości można spodziewać się przeszkody,
    o czym mówi choćby jego nazwa. :)

    Terrain Awareness and Warning System

    A czy tam ktoś z poziomą dokładnością milimetrową
    rysuje położenie dosłownego komina czy każdego
    drzewa z osobna -- raczej nie. :)

    Natomiast z pewnością będą tam ujęte zabudowania czy lasy w ogóle.
    Po co lotnikowi informacja, że do piasku daleko, skoro łomotnie
    w las czy w wysokie budynki?

    Pierwszy samolot ,,sterowany komputerowo'' rozwalił się :)
    o las nie dlatego, że ,,komputer'' miał wpisaną wysokość
    gruntu zamiast wysokość lasu, ale dlatego, że miał wpisaną
    złą wysokość (ktoś podał złe ciśnienie) ogólną.

    Nie wiem, czy w tamtym Airbusie nazywano to urządzenie TAWSEm,
    ale jak widać -- już wówczas samolot wiedział o istnieniu lasu
    w pobliżu lotniska.

    --
    .'O`-' ., ; o.' eneuel@@gmail.com '.O_'