  • 21. Data: 2014-09-24 23:48:49
    Temat: Re: Automatyka przy lampach zdalnych - jak to działa?
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sun, 21 Sep 2014, Marek wrote:

    > Mam Sony A99 (od niedawna, jeszcze nie rozpracowany w detalach o jakich
    > piszemy).

    Nie znam, więc skomentuję tylko "ogólnie".

    > Sterowanie światłem jest możliwe np. z użyciem lampy systemowej
    > Metz 58 AF-2 (jakiej używam). Wtedy jedną musiałbym używać jako sterownik
    > wyłącznie (Master). Trochę drogi sterownik...

    W części aparatów funkcję sterownika może pełnić lampa wbudowana.
    To *nie* jest "wyzwalanie fotocelą", więc moc błysku sterującego
    nie gra wtedy roli.

    > Po drugie - kiedyś przy poprzednim A77 użyłem do testów wbudowanej lampy jako
    > wyzwalacza (bez TTL).

    Wyzwalaniem "fotocelowym" czy "systemowym"?

    > Okazało się, że o ile w ISO 100 nie ma kłopotu, to przy
    > wyższych ISO lampa miała istotny udział w oświetleniu sceny.

    Załóżmy, że fotocelowym - a jak wbudowaną ustawiłeś na 1/16 mocy błysku?

    > Światło widzialne do sterowania to nie
    > najlepszy pomysł raczej. No chyba, ze masz szersze doświadczenia.

    Sprawdzałem w systemie Nikona - aparaty umiejące sterować lampą
    wbudowaną mogą zupełnie nie wpływać na błysk ekspozycji.
    A może lepiej "w ekspozycji".
    Ale Nikon ma chyba swój system bardziej rozbudowany niż
    ten Minolta/Sony.

    pzdr, Gotfryd

  • 22. Data: 2014-09-25 12:08:58
    Od: Paweł Pawłowicz <p...@w...up.wroc[kropka]pl>

    > Nie znam, więc skomentuję tylko "ogólnie".

    Też nie mam, więc też "ogólnie".

    > W części aparatów funkcję sterownika może pełnić lampa wbudowana.
    > To *nie* jest "wyzwalanie fotocelą", więc moc błysku sterującego
    > nie gra wtedy roli.

    W K-5 tak właśnie jest. Jednak w czasie otwarcia migawki następuje słaby
    błysk sterujący. Czy przeszkadza, to już kwestia zamysłu
    fotografującego. W każdym razie po odchyleniu wiązki sterującej
    lusterkiem widać różnicę w cieniach. Ale ponieważ cienie i tak zwykle
    rozjaśnia się, to raczej jest to kwestia akademicka.
    Choć z drugiej strony "zwykle" nie znaczy "zawsze", dość łatwo wyobrazić
    sobie sytuację, w której nawet niewielka ilość światła od strony aparatu
    zepsuje koncepcję zdjęcia.

    P.P.

  • 23. Data: 2014-09-25 19:32:47
    Od: Marek <p...@s...com>

    > Nie znam, więc skomentuję tylko "ogólnie".

    Ok

    > W części aparatów funkcję sterownika może pełnić lampa wbudowana.
    > To *nie* jest "wyzwalanie fotocelą", więc moc błysku sterującego
    > nie gra wtedy roli.

    W A99 nie ma wbudowanej lampy. Jednakże wszystko było fajnie gdy
    używałem ISO 100. Przy np. ISO 400 błysk sterujący zaczynał dominować w
    scenie. Kombinowałem z różnymi kartonikami przysłaniającymi itp.
    Generalnie uznało to za pomysł do bani. Tak więc pomijając już fotocela
    / coś bardziej zaawansowanego - nie spodobał mi się ten pomysł.

    > Wyzwalaniem "fotocelowym" czy "systemowym"?

    W przypadku wbudowanej tylko "fotocela". Systemowo wyłącznie z
    zewnętrzną lampą.

    > Załóżmy, że fotocelowym - a jak wbudowaną ustawiłeś na 1/16 mocy błysku?

    Gdy przełączałem lampę na "fotocelę" to jej błysk automatycznie
    redukował się dość mocno. Nie było można sterować jasnością błysku. Ale
    tak czy owak zawsze jeśli zredukujesz błysk to bardziej czułe ISO go
    zobaczy w kadrze. Jeśli wtedy zjedziesz z jasnością, to lampy się nie
    wyzwolą i koło się zamyka.

> [...]
    > A może lepiej "w ekspozycji".
    > Ale Nikon ma chyba swój system bardziej rozbudowany niż

    Faktem jest, że nie bawiłem się "systemową" wersją błysku gdyż, jak
    wspominałem, musiałbym mieć N systemowych lamp. W Sony "system"
    realizuje się poza body. Tak więc na wbudowanej lampie nie mogłem
    pracować w "systemie". W A99 wycięli w ogóle lampę więc temat się
    uprościł. Może i słuszne podejście.

    Trochę offtopic: właśnie kupiłem sterownik radiowy do lamp nie
    systemowych, które posiadam (Youngnuo RF560 III) taki jak tu (dziękuję
    koledze sc67 za ino w tej sprawie):

    http://fripers.pl/blog/wp-content/uploads/2014/06/Yo
    ngNuo_YN560-TX_aa_.jpg

    Tanie rozwiązanie, co prawda dla manuala ale całkowicie spełnia moje
    oczekiwania. Bardzo szybko i wygodnie (sensowny interfejs) steruje się
    lampami bez skakania po statywach.

    Marek

  • 24. Data: 2014-09-25 19:36:03
    Od: Marek <p...@s...com>

    W dniu 2014-09-25 12:08, Paweł Pawłowicz pisze:

    > Choć z drugiej strony "zwykle" nie znaczy "zawsze", dość łatwo wyobrazić
    > sobie sytuację, w której nawet niewielka ilość światła od strony aparatu
    > zepsuje koncepcję zdjęcia.

    U mnie wyszło, że ISO >> 100 = katastrofa. Dałem sobie więc spokój z tą
    koncepcją, pomijając jej zawodność - jakaś lampa nie chciała się odpalić
    czasem i psuło to scenę jak i zabawę.

    Marek

  • 25. Data: 2014-09-25 23:10:18
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 25 Sep 2014, Marek wrote:

    > W przypadku wbudowanej tylko "fotocela". [...]
    >
    > Gdy przełączałem lampę na "fotocelę" to jej błysk automatycznie redukował się
    > dość mocno.

    No to ja się zgubiłem :(
    Przecież jak lampa pracuje na fotoceli, to lampa wyzwalająca (tu wbudowana)
    działa sobie a muzom, aparat o tym nie wie - dajesz manual i już.
    O co chodzi?

    > Nie było można sterować jasnością błysku. Ale tak czy owak zawsze
    > jeśli zredukujesz błysk to bardziej czułe ISO go zobaczy w kadrze.

    To prawda.

    > Faktem jest, że nie bawiłem się "systemową" wersją błysku gdyż, jak
    > wspominałem, musiałbym mieć N systemowych lamp. W Sony "system" realizuje się
    > poza body.

    To nie jest cecha "systemu", a co najwyżej konkretnych aparatów ;)

    > Tak więc na wbudowanej lampie nie mogłem pracować w "systemie".

    Takie czasy, załamka.
    Hint:
    http://www.dpreview.com/reviews/konicaminoltaa2/2
    (to jest *TEN* system, a aparat nielustrzanka 2/3", na dziś "zabytek")
    Pozycja "Flash [...] Modes: [...] Wireless/Remote flash"
    Ówcześnie "byle kompakt" to umiał. (no dobra, A200 już nie umiał :P)

    Inna sprawa, że swojego czasu flejmy "o wyższości" w kwestii "lustrzanka
    czy hybryda" były stałym punktem programu na .foto.cyfrowa ;)

    > W A99 wycięli w ogóle lampę więc temat się uprościł. Może i słuszne podejście.

    Kiedy w roli "wyzwalacz" jest to całkiem poręczne rozwiązanie, no chyba
    że aparat ma wbudowany wyzwalacz radiowy.
    Mam na myśli wyzwalanie "systemowe" :)

    > Trochę offtopic: właśnie kupiłem sterownik radiowy do lamp nie systemowych,

    Gratulacje :) (nie żartuję)

    > Tanie rozwiązanie, co prawda dla manuala ale całkowicie spełnia moje
    > oczekiwania. Bardzo szybko i wygodnie (sensowny interfejs) steruje się
    > lampami bez skakania po statywach.

    Dobrze wiedzieć.
    Na razie nie planuję, ale jakby co...

    pozdrowienia, Gotfryd