-
1. Data: 2014-09-14 23:11:25
Temat: Automatyka przy lampach zdalnych - jak to działa?
Od: Marek <p...@s...com>
Witam,
Nie do końca jestem świadomy jak działa lampa błyskowa w trybie
automatycznym (TTL lub ADI - jakie mam w Sony) w 2 przypadkach:
1) Gdy jest w sankach aparatu ale jest skierowana nie na wprost.
2) Po odłączeniu od aparatu i wyzwalaniu radiowym.
Będę wdzięczny za wyjaśnienie oby tych przypadków. Mam sporo
wątpliwości. Oto one (nie wiem czy są prawdziwe tezy czy nie -
sprostujecie):
- ADI ma zastosowanie wyłącznie przy świeceniu na wprost bo aparat
kalkuluje odległość od obiektu.
- Jeśli świecimy w sufit, to jedynie tryb TTL można wykorzystać dzięki
przedbłyskom pomiarowym. Co prawda ograniczone jest zastosowanie bo
wiele osób oczy zamyka...
- Jeśli teza #2 jest prawdą, to co się dzieje po odłączeniu lampy od
body i podłączeniu prostego wyzwalacza radiowego? Czy nadal TTL jest
możliwy do użycia? Wydaje mi się, żeby to działało potrzebny jest w tym
przypadku dwukierunkowy nadajnik/odbiornik przenoszący inne sygnały
także a nie tylko wyzwalanie.
Mam też pytanie będące lekką dygresją... mówi się, że Sony A99 posiada
"wreszcie" stopkę ISO. Z tego co się orientuję to stopka ISO posiada
masę + 3 styki sygnałowe a ta w Sony ma 1 sygnałowy (nie licząc multi
interface). Jeśli podłączę lampę np. Canona czy Nikona to jak ma działać
jej automatyka? Pewnie nijak (zapewne też komunikacja jest inna u
wszystkich 3 producentów więc i z tego powodu nie miałoby to sensu),
zatem czemu "to" się nazywa ISO? Chodzi tylko o kształt obudowy a nie
połączenia elektryczne?
--
Pozdrawiam
Marek
-
2. Data: 2014-09-15 00:09:33
Temat: Automatyka przy lampach zdalnych - jak to działa?
Od: XX YY <f...@g...com>
Ad1. Przedblysk pomiarowy , pomiar ttl . Nie ma znaczenia gdzie skirowany jest
palnik.
Ad2 wyzwalacz radiowy przenoszacy ttl. To standard dzisiaj. Diala jak pkt 1. Nie ma
znaczenia jak skierowana lampa.
Jesli wyzwalacz nie ma ttl , lampa zostanie wyzwolona pelna nastawona moca np 1/1 lub
1/64. Czyli lampa staje sie sterowana manualnie.
-
3. Data: 2014-09-18 16:18:53
Temat: Re: Automatyka przy lampach zdalnych - jak to działa?
Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
On Sun, 14 Sep 2014, Marek wrote:
> - ADI ma zastosowanie wyłącznie przy świeceniu na wprost bo aparat kalkuluje
> odległość od obiektu.
>
> - Jeśli świecimy w sufit, to jedynie tryb TTL można wykorzystać dzięki
> przedbłyskom pomiarowym.
Z systemem Minolty (przejętym przez Sony) kontakt mam poprzez dość
stary sprzęt, ale tak właśnie jest.
> Co prawda ograniczone jest zastosowanie bo wiele osób oczy zamyka...
Manual górą :|
> - Jeśli teza #2 jest prawdą, to co się dzieje po odłączeniu lampy od body
> i podłączeniu prostego wyzwalacza radiowego?
PROSTEGO? Manual :D
> Mam też pytanie będące lekką dygresją... mówi się, że Sony A99 posiada
> "wreszcie" stopkę ISO. Z tego co się orientuję to stopka ISO posiada masę + 3
> styki sygnałowe
Ważny jest "centralny", wyzwalający.
> a ta w Sony ma 1 sygnałowy (nie licząc multi interface).
> Jeśli podłączę lampę np. Canona czy Nikona to jak ma działać jej automatyka?
> Pewnie nijak
Ano.
"Uniwersalność stopki" pozwala wykorzystywać lampę jako taką, a nie automatykę.
Przy stopce Minolty miałeś aparat, miałeś czyjąś lampę, i bez fotoceli
albo adaptera mogłeś je sobie... gdzieś wetknąć.
Posiadacz Nikona mógł lampę Canona ustawić na manual, wetknąć i działać.
Tak samo pozostali.
> (zapewne też komunikacja jest inna u wszystkich 3 producentów
:D
> więc i z tego powodu nie miałoby to sensu), zatem czemu "to" się nazywa ISO?
> Chodzi tylko o kształt obudowy a nie połączenia elektryczne?
Nie, chodzi o NAJWAŻNIEJSZE połączenie elektryczne, pozwalające w ogóle
wyzwolić lampę!
pzdr, Gotfryd
-
4. Data: 2014-09-18 22:26:05
Temat: Re: Automatyka przy lampach zdalnych - jak to działa?
Od: Marek <p...@s...com>
W dniu 2014-09-18 16:18, Gotfryd Smolik news pisze:
>> - ADI ma zastosowanie wyłącznie przy świeceniu na wprost bo aparat
>> kalkuluje odległość od obiektu.
>>
>> - Jeśli świecimy w sufit, to jedynie tryb TTL można wykorzystać dzięki
>> przedbłyskom pomiarowym.
>
> Z systemem Minolty (przejętym przez Sony) kontakt mam poprzez dość
> stary sprzęt, ale tak właśnie jest.
Ok, dziękuję za utwierdzenie mnie w domysłach :-)
>> Co prawda ograniczone jest zastosowanie bo wiele osób oczy zamyka...
>
> Manual górą :|
Zgadza się. Problem jest gdy obiekt ma niespokojną duszę i nie ma
zamiaru czekać na moje próby utrafienia z nastawami :-) Dlatego
przyjąłem zasady:
1. Jeśli muszę (bo np. wymagana jest szybkość wykonania fotki) flashem w
twarz wypalać, to tylko ADI.
2. Jeśli wykorzystuje odbicie od sufitu i też czas goni, to głównie TTL
lub manual.
3. Jeśli nie mam presji czasowej: manual
>> - Jeśli teza #2 jest prawdą, to co się dzieje po odłączeniu lampy od body
>> i podłączeniu prostego wyzwalacza radiowego?
>
> PROSTEGO? Manual :D
Tak też sądziłem. A w przypadku przenoszącego TTL i więcej niż 1 lampie?
Czy traktowane są one wtedy jako jedna lampa, dla której mierzy się
sumaryczną siłę błysku?
>> Mam też pytanie będące lekką dygresją... mówi się, że Sony A99 posiada
>> "wreszcie" stopkę ISO. Z tego co się orientuję to stopka ISO posiada
>> masę + 3 styki sygnałowe
>
> Ważny jest "centralny", wyzwalający.
Kumać :-) Dziękuję :-)
--
Pozdrawiam
Marek
-
5. Data: 2014-09-19 01:13:51
Temat: Re: Automatyka przy lampach zdalnych - jak to działa?
Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
On Thu, 18 Sep 2014, Marek wrote:
> W dniu 2014-09-18 16:18, Gotfryd Smolik news pisze:
>
>> Z systemem Minolty (przejętym przez Sony) kontakt mam poprzez dość
>> stary sprzęt, ale tak właśnie jest.
>
> Ok, dziękuję za utwierdzenie mnie w domysłach :-)
Pierwsze spotkanie z tym zjawiskiem mnie zaskoczyło, ale że
logiczne jest, to trzeba się pogodzić :)
No, TEORETYCZNIE możliwy jest pomiar niezależnym czujnikiem,
przerywającym błysk jak "zwykły TTL", ale w praktyce wymagałoby
to zabrania części światła, pewnie kolejnym lustrem półprzepuszczalnym.
W starych "dużych hybrydach" był któryś model, który miał taki
"pozamatrycowy" TTL, no ale tam optyka była "sztywna" plus
miała "mały zoom" :>, więc wyskalowanie było relatywnie
prostsze niż przy wymiennej optyce i czujnik mógł być tak
po prostu "obok" (poza obiektywem).
>>> Co prawda ograniczone jest zastosowanie bo wiele osób oczy zamyka...
>>
>> Manual górą :|
>
> Zgadza się.
No i - dla ścisłości - "klasyczny TTL" też.
Znaczy elektronika mierząca "pozamatrycowo", co pozwala na
przerwanie błysku w trakcie. W sumie, w aparatach w ktorych
już są dodatkowe lustra "po coś", taka konstrukcja mogłaby
być możliwa.
> Problem jest gdy obiekt ma niespokojną duszę i nie ma zamiaru
> czekać na moje próby utrafienia z nastawami :-)
Ale przy "światło w sufit" odpada podstawowy problem kwadratowej
zależności oświetlenia od odległości :)
Przy błysku na wprost jest to krytyczne, przy walnięciu w sufit
całe pomieszczenie jest "zalane" światłem - oczywiście, mniej
lub bardziej równomiernie, zależnie od miejsca przywalenia,
ale to nie jest aż *TAKI* problem, jak na wprost :)
> Dlatego przyjąłem zasady:
> 2. Jeśli wykorzystuje odbicie od sufitu i też czas goni, to głównie TTL lub
> manual.
No.
Jeśli nastawy z danego miejsca są "mniej więcej" ustawione, to
jak wyżej, nie ma przeszkód do manuala :)
<radio>
>> PROSTEGO? Manual :D
>
> Tak też sądziłem. A w przypadku przenoszącego TTL i więcej niż 1 lampie?
Raz: czy musi być radio?
Zarówno Minolta jak i np. Nikon mają sterowanie światłem.
Lampy "systemowe" i co najmniej część markowych producentów umie
pracować jako sterownik, jako sterownik często pracują również
lampy wbudowane w aparat. Nie jest to proste wyzwalanie fotocelą,
lecz razem z jej programowaniem z aparatu.
Dwa: nie wiem, czy dla Sony/Minolta takie kontrolery są dostępne.
Trzy: gdzie Ci się kończy skala cen?
Bo dla Canon/Nikon na pewno jest wynalazek pt. "Pocket Wizard", który
"przenosi" komplet sygnałów ze stopki do lampy i z powrotem,
tak w okolicach 1000zł za zestaw, a jak chcesz do paru lamp, to
czemu nie, wyciągasz 3 albo 4 tysiące i już ;)
Przykładowo:
http://allegro.pl/listing/listing.php?bmatch=seng-v6
-p-2-e-0904&category=8845&order=dd&search_scope=cate
gory-8845&string=pocket+wizard
> Czy
> traktowane są one wtedy jako jedna lampa, dla której mierzy się sumaryczną
> siłę błysku?
Pewnego poziomu "manuala" nie da się przeskoczyć - bo niby jak
automatyka ma wydedukować, jakiej proporcji energii błysków sobie
życzysz :)
Z góry zapowiem, że przy Minolcie z jedną lampą "firmową" i drugą
taką sobie niezwłocznie doszedłem do jedynie słusznego wniosku
jak wyżej ;), a bardziej rozbudowanej konfiguracji nie próbowałem.
pzdr, Gotfryd
-
6. Data: 2014-09-21 16:15:29
Temat: Re: Automatyka przy lampach zdalnych - jak to działa?
Od: Marek <p...@s...com>
W dniu 2014-09-19 01:13, Gotfryd Smolik news pisze:
>> Problem jest gdy obiekt ma niespokojną duszę i nie ma zamiaru czekać
>> na moje próby utrafienia z nastawami :-)
>
> Ale przy "światło w sufit" odpada podstawowy problem kwadratowej
> zależności oświetlenia od odległości :)
Wtedy tylko automat jest w stanie nadążyć :-)
> Przy błysku na wprost jest to krytyczne, przy walnięciu w sufit
> całe pomieszczenie jest "zalane" światłem - oczywiście, mniej
> lub bardziej równomiernie, zależnie od miejsca przywalenia,
> ale to nie jest aż *TAKI* problem, jak na wprost :)
Wiem wiem... Jeśli tylko daje się, to świecę w sufit. Na wprost używam
drugiego reflektora (lampa 2-palnikowa). Wtedy dostaję najlepsze efekty.
Nawet w manualu "jakoś" daje się wtedy pracować.
>> Tak też sądziłem. A w przypadku przenoszącego TTL i więcej niż 1 lampie?
>
> Raz: czy musi być radio?
> Zarówno Minolta jak i np. Nikon mają sterowanie światłem.
Mam Sony A99 (od niedawna, jeszcze nie rozpracowany w detalach o jakich
piszemy). Sterowanie światłem jest możliwe np. z użyciem lampy
systemowej Metz 58 AF-2 (jakiej używam). Wtedy jedną musiałbym używać
jako sterownik wyłącznie (Master). Trochę drogi sterownik... Nie wiem
ile radio kosztowałoby, ale powinno mniej (chyba), takie jak to:
http://www.phottix.com/en/studio-accessories/phottix
-odin-ttl-flash-trigger-for-sony.html
Po drugie - kiedyś przy poprzednim A77 użyłem do testów wbudowanej lampy
jako wyzwalacza (bez TTL). Okazało się, że o ile w ISO 100 nie ma
kłopotu, to przy wyższych ISO lampa miała istotny udział w oświetleniu
sceny. Zapewne ten problem przy TTL też wyszedłby. Światło widzialne do
sterowania to nie najlepszy pomysł raczej. No chyba, ze masz szersze
doświadczenia.
> Dwa: nie wiem, czy dla Sony/Minolta takie kontrolery są dostępne.
Tak, to się da fizycznie zorganizować ale patrz wyżej.
> Trzy: gdzie Ci się kończy skala cen?
Nie wiem. Robię rozpoznanie. Póki co i tak w manualu pracuje + proste
radyjko i N prób z ustawieniami (co wkurza, czas zajmuje).
> Bo dla Canon/Nikon na pewno jest wynalazek pt. "Pocket Wizard", który
> "przenosi" komplet sygnałów ze stopki do lampy i z powrotem,
> tak w okolicach 1000zł za zestaw, a jak chcesz do paru lamp, to
> czemu nie, wyciągasz 3 albo 4 tysiące i już ;)
> Przykładowo:
> http://allegro.pl/listing/listing.php?bmatch=seng-v6
-p-2-e-0904&category=8845&order=dd&search_scope=cate
gory-8845&string=pocket+wizard
Czyli wychodzi na jedno cenowo czy robisz to w technice master/slave czy
radyjko... hmmm. Drogo.. Jednakże myślę, że radyjko będzie zawsze lepsze
aby uniknąć niespodzianek z doświetleniem sceny sygnałem sterującym. No
i zawsze wszystkie lampy zadziałają.
>> Czy traktowane są one wtedy jako jedna lampa, dla której mierzy się
>> sumaryczną siłę błysku?
>
> Pewnego poziomu "manuala" nie da się przeskoczyć - bo niby jak
> automatyka ma wydedukować, jakiej proporcji energii błysków sobie
> życzysz :)
Ale ten "manual" jest w nadajniku. Zmniejszasz ev jednej z lamp i
pozamiatane. Pytanie dotyczyło sytuacji gdzie sobie już wyregulowałem
podział mocy. No i co teraz się dzieje? Następuje 1 zsumowany błysk
pomiarowy wszystkich lamp z uwzględnieniem ustawionych różnic ev? Czy
wtedy TTL oblicza sumę błysków? Inaczej wydaje mi się, że pomiar byłby
bez sensu.
> Z góry zapowiem, że przy Minolcie z jedną lampą "firmową" i drugą
> taką sobie niezwłocznie doszedłem do jedynie słusznego wniosku
> jak wyżej ;), a bardziej rozbudowanej konfiguracji nie próbowałem.
W zasadzie mi wystarczyłyby 2 lampy w sensie źródeł światła. W tej
chwili mam jedną systemową i 3 manualne tanie i silne Youngnuo - czy jak
to się pisze (te z radyjkiem wewnątrz). Sądziłem, że to budżetowe i
fajne rozwiązanie będzie ale praktyka pokazała, że szybciej pracowałoby
się na TTLu. No i teraz kombinuję czy warto. Wiesz, jeśli muszę np.
zmienić jasność błysku sumarycznego, to muszę skakać od lampy do lampy i
próbować aż trafię. Przy TTL praktycznie tylko proporcje ustawiam i nic
mnie nie obchodzi więcej.
--
Pozdrawiam
Marek
-
7. Data: 2014-09-21 17:06:13
Temat: Re: Automatyka przy lampach zdalnych - jak to działa?
Od: Paweł Pawłowicz <p...@w...up.wroc[kropka]pl>
W dniu 2014-09-21 16:15, Marek pisze:
[...]
> Po drugie - kiedyś przy poprzednim A77 użyłem do testów wbudowanej lampy
> jako wyzwalacza (bez TTL). Okazało się, że o ile w ISO 100 nie ma
> kłopotu, to przy wyższych ISO lampa miała istotny udział w oświetleniu
> sceny. Zapewne ten problem przy TTL też wyszedłby. Światło widzialne do
> sterowania to nie najlepszy pomysł raczej. [...]
http://www.ebay.com/itm/Aokatec-A-N1-IR-Panel-for-Bu
ild-in-Flash-for-Nikon-Canon-Pentax-Olympus-SG-3IR/1
51261205468?_trksid=p2047675.c100011.m1850&_trkparms
=aid%3D222007%26algo%3DSIC.MBE%26ao%3D1%26asc%3D2435
1%26meid%3D980a187c61304de0ac2849359e67b0ae%26pid%3D
100011%26prg%3D10335%26rk%3D1%26rkt%3D10%26sd%3D1609
80550647
Albo zakleić wbudowaną lampę filtrem IR.
Pozdrawiam,
Paweł
-
8. Data: 2014-09-21 18:05:12
Temat: Re: Automatyka przy lampach zdalnych - jak to działa?
Od: Marek <p...@s...com>
W dniu 2014-09-21 17:06, Paweł Pawłowicz pisze:
>
> http://www.ebay.com/itm/Aokatec-A-N1-IR-Panel-for-Bu
ild-in-Flash-for-Nikon-Canon-Pentax-Olympus-SG-3IR/1
51261205468?_trksid=p2047675.c100011.m1850&_trkparms
=aid%3D222007%26algo%3DSIC.MBE%26ao%3D1%26asc%3D2435
1%26meid%3D980a187c61304de0ac2849359e67b0ae%26pid%3D
100011%26prg%3D10335%26rk%3D1%26rkt%3D10%26sd%3D1609
80550647
>
>
>
> Albo zakleić wbudowaną lampę filtrem IR.
Wtedy skracasz zasięg i spada niezawodność. Ale znalazłem w międzyczasie
tańsze rozwiązanie... Pixel King je produkuje.
http://foto-tip.pl/pl/wyzwalacz-radiowy-ttl-pixel-ki
ng-dla-sony.html
Odbiornik sam 259zł. Czyli zestaw dla 2 lamp kosztuje mniej niż lampa
systemowa. Aczkolwiek nie mam bladego pojęcia w jaki sposób niby steruje
się lampami z menu aparatu. Tak piszą. Jak ustawić np. -2ev dla lampy po
lewej? Skąd aparat ma wiedzieć, że mam więcej niż 1 lampę? Wątpię aby
interfejs to uwzględniał. Coś chyba nakłamali w opisie.
--
Pozdrawiam
Marek
-
9. Data: 2014-09-21 20:08:15
Temat: Re: Automatyka przy lampach zdalnych - jak to działa?
Od: sc67 <n...@n...pl>
Marek <p...@s...com> wrote in news:lvmmj1$en$1@node1.news.atman.pl:
> W tej
> chwili mam jedną systemową i 3 manualne tanie i silne Youngnuo - czy
> jak to się pisze (te z radyjkiem wewnątrz). Sądziłem, że to budżetowe
> i fajne rozwiązanie będzie ale praktyka pokazała, że szybciej
> pracowałoby się na TTLu. No i teraz kombinuję czy warto. Wiesz, jeśli
> muszę np. zmienić jasność błysku sumarycznego, to muszę skakać od
> lampy do lampy i próbować aż trafię.
http://allegro.pl/listing/listing.php?order=m&string
=yn-560-tx
-
10. Data: 2014-09-21 20:16:48
Temat: Re: Automatyka przy lampach zdalnych - jak to działa?
Od: sc67 <n...@n...pl>
Marek <p...@s...com> wrote in
news:lvmt0n$7n8$1@node1.news.atman.pl:
> Odbiornik sam 259zł. Czyli zestaw dla 2 lamp kosztuje mniej niż lampa
> systemowa. Aczkolwiek nie mam bladego pojęcia w jaki sposób niby
> steruje się lampami z menu aparatu. Tak piszą. Jak ustawić np. -2ev
> dla lampy po lewej? Skąd aparat ma wiedzieć, że mam więcej niż 1
> lampę? Wątpię aby interfejs to uwzględniał. Coś chyba nakłamali w
> opisie.
>
Nie używam, więc modlę się mylić.
System udaje jedną lampę TTL. Na nadajniku ustawiasz korekcje dla kanałów.
Musisz mieć nadajnik, odbirniki oraz lampy TTL, aby działał TTL.