  • 41. Data: 2011-06-29 09:59:53
    Temat: Re: Aplikacje bazodanowe - bezpieczeństwo
    Od: Mariusz Kruk <M...@e...eu.org>

    epsilon$ while read LINE; do echo \>"$LINE"; done < "Michal Kleczek"
    >Jaka?

    Choćby taka, że wczytanie ze zrzutu jednej bazy jest prostsze i mniej
    błędogenne niż zastanawianie się czy użytkownicy bazodanowi na serwerze,
    na który odzyskuję nie mają przypadkiem takich samych loginów.

    --
    \------------------------/
    | http://epsilon.eu.org/ |
    /------------------------\

  • 42. Data: 2011-06-29 10:19:23
    Od: Marek Borowski <m...@b...com>

    On 29-06-2011 09:11, Andrzej Jarzabek wrote:

> [...]
    > tego nie wie, jest laikiem w dziedzinie. Prawda jest taka, że da się - i
    > często się tak robi - zajmować zawodowo tematami IT bez używania
    > polskiej terminologii. Nawet pracując w Polsce i z Polakami, znajomość
    > polskiej terminologii jest zbędna: wszyscy i tak jakośtam znają
    > angielski, dokumentacja jest po angielsku, literatura jest po angielsku,
    > jeśli się użyje angielskiego terminu lub angielskiej kalki, to wszyscy
    > zrozumieją. Można być spokojnie ekspertem w danym temacie i nie wiedzieć
    > jaki jest polski termin, a co więcej - nie potrzebować go.

    Dokladnie. Tak samo jak polskie wersje oprogramowania, dla mnie sa
    kompletnie zbedne a wrecz utrudniaja czesto zycie. Regeneracja
    monitora, wznowienie komputera to zaledwie kilka przykladow komunikatow
    ktore robia sie zrozumiame po przetraslatowaniu na angielski. Jak
    uslyszalem o probach tlumaczenia slow kluczowych w jezykach
    programowania to rece mi opadly. Naprawde dziwia mnie goscie w
    srodowisku IT ktorzy tak walcza o czystosc jezyka i jego zachowanie.
    Moze znalezli sie w min z innych przyczyn niz zainteresowania i powinni
    sie zajmowac np. pisaniem wierszy ?

    Pozdr

    Marek

  • 43. Data: 2011-06-29 10:20:01
    Od: Michal Kleczek <k...@g...com>

    Mariusz Kruk wrote:

> [...]
    > błędogenne niż zastanawianie się czy użytkownicy bazodanowi na serwerze,
    > na który odzyskuję nie mają przypadkiem takich samych loginów.

    To nie jest scenariusz backup/restore tylko przeniesienie danych z jednego
    na drugi (juz istniejacy) serwer z rozwiazaniem ew. konfliktow - rzecz
    problematyczna tak czy inaczej, niezaleznie od tego, czy mowimy o kontach
    uzytkownikow, czy o innych danych.

    --
    Michal

  • 44. Data: 2011-06-29 10:28:06
    Od: "Stachu 'Dozzie' K." <d...@g...eat.some.screws.spammer.invalid>

    On 2011-06-29, Marek Borowski <m...@b...com> wrote:

> [...]
    > srodowisku IT ktorzy tak walcza o czystosc jezyka i jego zachowanie.
    > Moze znalezli sie w min z innych przyczyn niz zainteresowania i powinni

    Z drugiej strony jak masz zinwestygować rikłest kastomera, żeby przed
    rilisem performęs timu był duży i na mityngu dało się to pokazać, to
    mnie się odechciewa słuchać takiej polszczyzny.

    --
    Secunia non olet.
    Stanislaw Klekot

  • 45. Data: 2011-06-29 10:37:34
    Od: Mariusz Kruk <M...@e...eu.org>

> [...]
    >na drugi (juz istniejacy) serwer z rozwiazaniem ew. konfliktow - rzecz
    >problematyczna tak czy inaczej, niezaleznie od tego, czy mowimy o kontach

    Ale wiesz, że niekoniecznie masz tak, że masz pierdyliard serwerów i
    jeden w tę, jeden w tamtą nie robi ci różnicy? Czasem jest owszem, tak,
    że jak ci pada jeden serwer, musisz gdzieś aplikację na pewien czas
    "przytulić".
    Poza tym, restore w jedno miejsce jest zawsze prostsze niż restore w
    fafnaście różnych.

    --
    \------------------------/

  • 46. Data: 2011-06-29 11:24:11
    Od: Piotr Chamera <p...@p...onet.pl>

    W dniu 2011-06-29 12:19, Marek Borowski pisze:

> [...]
    > wznowienie komputera to zaledwie kilka przykladow komunikatow ktore
    > robia sie zrozumiame po przetraslatowaniu na angielski.

    To wynika zwykle z niechlujstwa tłumacza, a nie z braku polskich
    terminów. Tak jak użycie słowa ,,przetraslatowaniu" w powyższym zdaniu -
    niby mamy ładne odpowiedniki: przełożeniu lub przetłumaczeniu, ale po co
    myśleć - tak jest szybciej i taniej :)

    > Jak uslyszalem o
    > probach tlumaczenia slow kluczowych w jezykach programowania to rece mi
    > opadly.

    Wszystko zależy od _docelowego użytkownika_ danego oprogramowania (wielu
    programistów wydaje się nie zauważać dla kogo pisze oprogramowanie :) -
    jeśli użytkownik docelowy posługuje się biegle językiem polskim,
    a niekoniecznie zna angielski, to rozsądne wydaje się tłumaczenie
    oprogramowania na polski (czy inny język użytkownika). Moim zdaniem
    tłumaczenie języków wbudowanych w aplikacje (np. w arkuszach
    kalkulacyjnych), czy edukacyjnych (jak np. przetłumaczone na polski
    LOGO) ma sens.

    > Naprawde dziwia mnie goscie w srodowisku IT ktorzy tak walcza o
    > czystosc jezyka i jego zachowanie. Moze znalezli sie w min z innych
    > przyczyn niz zainteresowania i powinni sie zajmowac np. pisaniem wierszy ?

    Bo mamy naprawdę ładny język i szkoda go tak oszpecać?

  • 47. Data: 2011-06-29 12:33:56
    Od: "Przemek O." <p...@o...eu>

    W dniu 2011-06-29 13:24, Piotr Chamera pisze:

> [...]
    > a niekoniecznie zna angielski, to rozsądne wydaje się tłumaczenie
    > oprogramowania na polski (czy inny język użytkownika). Moim zdaniem

    Oprogramowania - tak!

    > tłumaczenie języków wbudowanych w aplikacje (np. w arkuszach
    > kalkulacyjnych), czy edukacyjnych (jak np. przetłumaczone na polski
    > LOGO) ma sens.

    Języków programowania - nie! Dlaczego? Za przykład można podać VB z
    pakietu MS Office. Typowy użytkownik nie będzie się tego dotykał bo z
    ledwością potrafi otworzyć plik i na nim pracować, więc on jako cel nie
    jest zainteresowany spolszczeniem. Użytkownik bardziej zaawansowany,
    który będzie chciał się zabrać za programowanie w VB będzie miał problem
    ze spolszczoną wersją (i najczęściej ma) bo większość materiałów
    dostępnych w internecie dotyczy jego wersji angielskiej. Więc nie dosyć,
    że będzie musiał używać polskiej wersji VB, to będzie musiał zamieniać
    przykłady wersji angielskiej na polską, co dla osoby średnio znającej
    język może być kłopotliwe. Ostatnią grupą są użytkownicy najbardziej
    zaawansowani (np. programiści). Dla tej grupy spolszczenie jest
    komplikacją utrudniającą swobodną pracę z tym pakietem. I ogólnie
    wychodzi, że spolszczona wersja VB jest nie do końca trafionym pomysłem.

    > Bo mamy naprawdę ładny język i szkoda go tak oszpecać?

    Taka dyskusja była już nie raz. Najciekawsza na początku lat 80, gdzie
    zaproponowane słynne tłumaczenie dla myszki - 'manipulator
    stołokulotoczny' :) Teraz wszystko jest powieleniem tych samych
    argumentów, a branża IT jak używała angielskich (lub spolszczonych
    wersji) terminów tak robi to i będzie robić niezależnie od opinii
    purystów językowych (choć jak widać zapożyczeń z łaciny nikt nie
    kwestionuje, ba nawet uważa się to za oznakę wyższej inteligencji :/ ).

    pozdrawiam,
    Przemek O.

  • 48. Data: 2011-06-29 19:04:08
    Od: Zbigniew Malec <a...@i...invalid>

    On Wed, 29 Jun 2011 14:33:56 +0200, Przemek O. wrote:

> [...]
    > komplikacją utrudniającą swobodną pracę z tym pakietem. I ogólnie
    > wychodzi, że spolszczona wersja VB jest nie do końca trafionym pomysłem.

    Ja to przede wszystkim nie jestem w stanie zrozumieć tłumaczenia
    komunikatów trafiających do logów. Jak mam znaleźć wytłumaczenie jakiegoś
    zdarzenia, to najpierw muszę zgadnąć, jak to po angielsku z powrotem będzie
    i dopiero takiego tekstu szukać.

    Zbyszek Malec

  • 49. Data: 2011-06-29 19:59:07
    Od: Zbigniew Malec <a...@i...invalid>

    On Wed, 29 Jun 2011 09:49:32 +0200, Michal Kleczek wrote:

    > Tzn. czego np?
    > Dobry DBMS oferuje duza elastycznosc jesli chodzi o zarzadzanie dostepem do
    > danych - w koncu to system zarzadzania bazami danych.
    > Taki Oracle daje chocby VPD.
    > Ale i bez tego daje sie sporo osiagnac - chocby:
    > http://technet.microsoft.com/en-us/library/cc966395.
    aspx

    W DBMS masz granulację na poziomie obiektu, a nie rekordu, grupy rekordów,
    czy nawet wybranych kolumn z danej grupy wierszy. I tak trzeba logikę
    dostępu do danych gdzieś zaszywać z boku i same uprawnienia DBMS i tak nie
    wystarczą.

    > Jest jednym z wielu kryteriow, ktore wynikaja z wymagan dot. sytemu.

    Jedny z wielu, zgadzam się że może być brany pod uwagę. Myślę jednak, że są
    dużo istotniejsze czynniki w wyborze i ten jeden akurat nie jest tak bardzo
    istotny.

    > Nie bardzo rozumiem o co chodzi z ta dodatkowa tabelka z uzytkownikami.
    > Natomiast jesli chodzi o "dobudowe infrastruktury", to i tak musisz _gdzies_
    > te zabezpieczenia zaimplementowac. Moim zdaniem:
    > 1) Bedzie taniej wykorzystac to, co juz jest zaimplementowane w DBMS
    > 2) Bedzie _bezpieczniej_ uzywac zabezpieczen w DBMS, bo wszelkie rozwiazania
    > "custom made" w aplikacji nie moga byc tak dobrze zweryfikowane pod katem
    > bezpieczenstwa jak DBMS z polki.

    No właśnie i tak gdzies to trzeba zabezpieczenie zrealizować. Dodatkowy
    koszt utworzenia tejże tabelki z użytkownikami będzie własnie pomijalny.
    Argument kosztu do mnie tutaj nie przemawia, i tak to co jest już w bazie
    do zarządzania trzeba dopiero wykorzystać w aplikacji, a więc dorobić całą
    logikę dostępu do danych. No i jeszcze dostajemy rozwiązanie, które jest
    mocno przywiązane do jednej konkretnej bazy danych. Owszem, zmiana DBMSa to
    nie jest mała rzecz, ale jednak się zdarza. A gdzie wsparcie w postaci
    technologii typu Hibernate i pokrewnych?

> [...]
    > jest droga i co za tym idzie aplikacja jest znacznie bardziej narazona na
    > bledy niz DBMS (najlepszym przykladem sa wszystkie ataki typu SQL injection
    > - wbudowanie zabezpieczen w DBMS chroni dane przed atakami wykorzystujacymi
    > bledy w aplikacjach).
    > 2. W przypadku aplikacji typu "gruby klient" - jak zapewnic, ze dostep do
    > danych bedzie sie odbywal _tylko_ przy pomocy tejze aplikacji?
    > 3. Jak rozwiazac problem wielu aplikacji korzystajacych z jednej bazy
    > danych. Kazda ma swoj wlasny system zabezpieczen?

    W bazie aplikacyjnej to właściwie można się nawet bez constraintów obejść -
    aplikacja może wszystkiego przypilnować. W przypadku bazy integracyjnej,
    gdzie twoja aplikacja jest tylko gościem, nie jest już tak różowo. Tutaj
    nie ma mowy o przesuwaniu tej odpowiedzialności na aplikację i umywania
    rąk. Baza danych dostarcza aplikacji pewnego API w postaci kolekcji
    obiektów dostępnych w ramach uprawnień użytkownika aplikacyjnego. I teraz
    wiadomo, że aplikacja namiesza najwyżej tyle, ile jest na to pozwala
    publiczne API. Korzystanie z wbudowanych mechanizmów nic nam tu nowego nie
    daje, bo i tak tę logikę dostępu trzeba zrealizować, czy to w postaci kodu
    programu, czy też wyszukanego setupu z pomocą narzędzi za setki tysięcy
    dolarów (no, trochę przesadzam). A w samej aplikacji trzeba oczywiście i
    tak jeszcze odrębnie zakodować reguły dostępu, bo przecież nie będziesz
    udostepniał użytkownikowi końcowemu interfejsu do zrobienia wszystkiego i
    tylko polegał na tym, że się baza z odpowiednim wyjątkiem wywali. Nie wiem
    też jak wyglądają te super rozwinięte narzędzia do obsługi DBMS (nie miałem
    styczności), ale czy np. przewidują tworzenie roli i grup użytkowników (to
    widzę że tak) i czy takim grupom/rolom można przypisać uprawnienia do
    odpowiednio drobno granulowanych danych? Czy można do nich dodawać rózne
    metadane? A czy takie narzędzia pozwalają na tworzenie relacji między
    użytkownikami i udostępnienie danych w kontekście danej relacji (co
    ostatnio w projekcie w którym biorę udział dość mocno jest praktykowane)
    Czy do wszystkiego tego da się dostać z poziomu aplikacji? To jest dość
    chyba podstawowa funkcjonalność której używa się w aplikacjach. A co z
    aplikacjami rozproszonymi, gdzie jednego użytkownika używa się do
    autoryzacji wielu niezwiązanych czynności w potencjalnie różnych bazach
    danych i nie ma ścisłego powiązania między daną bazą a użytkownikiem
    końcowym aplikacji?

    Ataki SQL injection też nie mają prawa bytu, jeżeli aplikacja korzysta
    wyłącznie z dobrze zdefiniowanego interfejsu bazy danych. Jeżeli aplikacji
    nie pozwalamy robić przelewów, to mamy gwarancję, że żaden jej użytkownik
    przelewu nie wykona. I to już jest bardzo dobre zabezpieczenie.
    I nie bardzo sobie wyobrażam, żeby np. dało się za pomocą takich narzędzi
    opisać sytuację, w której to pełnomocnik klienta może wykonywać przelewy w
    imieniu klienta, ale tylko z konta danego typu.

    Wbudowanie zabezpieczeń w DBMS - jak najbardziej tak! Koniecznie wręcz w
    przypadku większych baz, gdzie dana aplikacja jest tylko gościem. Tylko ja
    co innego rozumiem pod pojęciem wbudowania zabezpieczeń w bazę, niż
    korzystanie z użytkowników samego DBMSa. Tworzenie użytkownika
    aplikacyjnego i wytawienie dobrze zdefiniowanego API w ramach tego
    użytkownika daje nam klarowną granicę zaufania i jasny podział
    odpowiedzialności. A tak część logiki jest w bazie, część tej samej logiki
    w aplikacji, a cześć w konfiguracji samej bazy.

    Ad 2. Jeżeli każda aplikacja ma dobrze określony sposób dostępu do danych
    to problem nie występuje. Masz określone grono użytkowników, które coś z
    danymi mogą w ogóle zrobić. Konkretnie użytkownik techniczny aplikacji oraz
    administratorzy.

    Ad 3. To jest bardzo ogólne pytanie. To wszystko zależy o jakich
    aplikacjach mówimy i jaki jest cel istnienia danej hierarchi użytkowników.
    Uprawnienia użytkowników mogą być też różne w różnym kontekście, a co za
    tym idzie różne w różnych aplikacjach.

    > Od tego DBMS maja na przyklad RBAC lub inne mechanizmy ulatwiajace
    > zarzadzanie uprawnieniami i uzytkownikami (grupy itp). Niczym sie to nie
    > rozni od zabezpieczania dostepu do danych na dyskach sieciowych (w koncu
    > system plikow to taki DBMS).

    Czyli nie ten poziom granulacji.

    > Ale jak zapewnic separacje uprawnien uzytkownikow w ramach aplikacji majacej
    > (z powodu wymagan funkcjonalnych) dostep do zbioru danych bedacego
    > nadzbiorem danych dostepnych kazdemu uzytkownikowi tejze aplikacji? To tylko
    > przesuniecie problemu i - poprzez wprowadzenie kolejnego mechanizmu
    > zabezpieczen - niepotrzebna komplikacja systemu.

    Nie bardzo rozumiem, co chciałeś przez to powiedzieć.
    A poziomów zabezpieczeń powinno być conajmniej tyle ile granic zaufania w
    całej aplikacji.

    Zresztą cała ta nasza dyskusja jest niestety zawieszona w powietrzu. Co
    innego jest w przypadku bazy aplikacyjnej, a co innego w przypadku bazy
    integracyjnej. Co innego w przypadku aplikacji korporacyjnej a co innego w
    przypadku aplikacji dla masowego użytkownika. Z tego wątku tu już chyba nic
    nie będzie :]

    Zbyszek Malec

  • 50. Data: 2011-06-29 20:07:23
    Od: Marek Borowski <m...@b...com>

    On 29-06-2011 12:28, Stachu 'Dozzie' K. wrote:

    > Z drugiej strony jak masz zinwestygować rikłest kastomera, żeby przed
    > rilisem performęs timu był duży i na mityngu dało się to pokazać, to
    > mnie się odechciewa słuchać takiej polszczyzny.

    Natomiast jesli chodzi o mnie to czuje sie jak ryba w wodzie przy w/w
    slownictwie.

    Pozdr

    Marek