  • Data: 2011-06-28 13:56:41
    Temat: Re: Aplikacje bazodanowe - bezpieczeństwo
    Od: "Stachu 'Dozzie' K." <d...@g...eat.some.screws.spammer.invalid> szukaj wiadomości tego autora

    On 2011-06-28, Lukasz <k...@a...pl> wrote:
> [...]
    > Program byłby pewną ewidencją na której wykonywałoby się odpowiednie
    > operacje(dodaj, usuń rekord, wystaw dokument itp. - bez większej
    > filozofii). Widzę dwa rozwiązania:
    >
    > 1) aplikacja w postaci grubego klienta - łączy się z bazą danych,
    > wykonuje operacje, posiada wszelkie funkcjonalności.
    >
    > ZALETY:
    > - mniej roboty, jeden program
    >
    > WADY:
    > - słaby stopień bezpieczeństwa bo np. mamy 100 użytkowników i każdy
    > program zna parametry dostępowe do bazy danych i można stosunkowo łatwo

    - Źle się synchronizuje dostęp przez wielu klientów.
    - Na dłuższą metę duże problemy z aktualizacją (nie da się wyłączyć
    klientów w starej wersji).

    > 2) aplikacja typu cienki klient - na serwerze przy bazie danych byłby
    > napisany serwer a klient jedynie wysyłałby żądania.
    >
    > ZALETY:
    > - centralizacja dostępu,
    > - możliwość autoryzacji i autentykacji na maszynie gdzie dostęp ma tylko
    > admin,

    Co to jest autentykacja? Chodzi ci o uwierzytelnianie?

    > WADY:
    > - konieczność stworzenie dwóch aplikacji: klient i serwer,
    > - program klienta działa jedynie gdy jest on-line(ewentualnie byłbym
    > ciekaw jak tutaj można coś zaradzić).

    Uważasz że dostęp do centralnej bazy danych nie wymaga dostępu
    sieciowego? Może za pomocą TTP, Telepathic Transmission Protocol?

    > Przy okazji zapytam: jest sens np. trzymania zapytań tylko w aplikacji
    > serwera? Chodzi mi o to że klient nic nie wie o zapytaniach a jedynie
    > wysyła np. numer kontekstu z którego żądane są dane? Wtedy serwer
    > wyszukuje u siebie kontekst i wie jakie ma być zapytanie - wykonuje je i
    > wyniki odsyła do klienta. Dobry jest to zamysł czy przekombinowany?
    > Jakie są alternatywy?

    Alternatywą jest odbieranie zapytań SQL (albo ich dużych fragmentów) od
    klienta, co jest niedorzeczne, albo stworzenie własnego języka zapytań,
    co z kolei chyba przekracza twoje możliwości, skoro pytasz o komentarze
    do architektury.

    --
    Secunia non olet.
    Stanislaw Klekot