  • Data: 2014-04-12 20:25:12
    Temat: Re: Aparat dla zafascynowanej foto amatorki.
    Od: XX YY <f...@g...com> szukaj wiadomości tego autora

    > No właśnie ta matryca - z tego co zdążyłem przeczytać w przypadku nikona
    >
    > późniejsza zmiana body na jakieś pełnoklatkowe powoduje że obiektywy do
    >
    > korpusu z APS-C będą pasować ale zdjęcia będą przycięte.
    >
    > Co do canona nic takiego nie znalazłem (ale co prawda nie miałem czasu
    >
    > za dużo szukać :).

    w obydwu systemach co do zasady jest tak samo.
    obiektywy przeznaczone dla FF obsluguja oczywiscie Format aps-c( Canon) dx( Nikon) -
    czyli Format polowkowy.

    obiektywy przeznaczone wylacznie pod Format polowkowy nie obsluguja prawidlowo
    formatu ff - wystepuje tzw twarda vinieta , czyli pole obrazowania obiektywu jest
    nieco mniejsze niz pole matrycy - ku brzegom obraz jest coraz ciemniejszy.

    obiektywy innych producentow moga byc analogicznie dedykowane wylacznie dla formatu
    polowkowego albo tez dla pelnej klatki.

    kupujac obiektyv trzeba sobie zdac sprawe z tego dla jakiego formatu jest
    przeznaczony.
    w praktyce Ultra szeroki kat kupuje sie dla aps-c / dx ( np z zakresu ok 10-17mm)
    pozostale obiektywy dla FF i mozna nimi pracowac na aps-c/ff.

    strsze obiektywy z czasow analogu - maly obrazek , obsluguja oczywiscie obydwa
    formaty , pod warzunkiem zgodnosci bagnetu , ale z jakoscia obrazowania moze byc
    roznie. szczegolnie obiektywy o szerokim kacie widtzenia moga okazac sie zbyt niskiej
    jakosci dla aparatow cyfrowych , w teleobiektywach Problem jest mniejszy .