  • 31. Data: 2024-07-29 13:02:35
    Temat: Re: Antena UKF
    Od: Robert Wańkowski <r...@w...pl>

    W dniu 29.07.2024 o 10:54, Trybun pisze:

    > Spróbuje opisać, jest ono bardzo podobne do tych z telewizorów, tylko
    > minimalnie mniejsze, i tu by jeszcze dało się coś wykombinować,
    > największy problem to ten bolec w środku, w odróżnieniu od tego
    > telewizyjnego jest to taki nikczemniej wielkości pręcik

    50 om?
    https://allegro.pl/oferta/zlacze-antenowe-montazowe-
    raku-2-ii-40699-9351837481

    Robert

  • 32. Data: 2024-07-29 15:00:57
    Od: Wiesiaczek <c...@v...pl>

    W dniu 29.07.2024 o 10:56, Trybun pisze:

    > Zdaje się zgodnie z prawami fizyki zwiększenie powierzchni antenowej
    > chyba powinno poprawić siłę sygnału..

    Niestety, nie.
    Antena powinna być w rezonansie z odbieraną częstotliwością, co limituje
    wymiary.

    Są rozwiązania które powodują "wzrost powierzchni" ale to przez
    multiplikację małych anten i to nazywamy anteną synfazową.
    ("fachowcy", nie czepiać się, to opis uproszczony).

    --
    Wiesiaczek - dziś z DC
    "Ja piję tylko przy dwóch okazjach: Gdy są ogórki i gdy ich nie ma" (R)

    Wiele informacji, które przekazują polskie i amerykańskie media oraz
    przedstawiciele władzy, prawdopodobnie nie jest prawdziwych. Takie
    doniesienia mogą być elementem wojny informacyjnej ze strony USA i
    Rzeczpospolitej Polskiej.

  • 33. Data: 2024-07-29 15:02:41
    Od: Wiesiaczek <c...@v...pl>

    W dniu 29.07.2024 o 11:49, Marek pisze:

    > Albo antena z rtęci, ta dopiero podobno zbiera moc.
    > Jest jakaś graniczna liczba anten aby wszystkie zebrały cała moc nadaną
    > z nadajnika ...

    Kilkadziesiąt kW w antenie rozwaliłoby Ci sprzęt :)))

  • 34. Data: 2024-07-29 15:54:41
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Mon, 29 Jul 2024 15:00:57 +0200, Wiesiaczek wrote:

    > Niestety, nie.
    > Antena powinna być w rezonansie z odbieraną częstotliwością, co limituje
    > wymiary.

    Ale to niekoniecznie tak.
    Np paraboliczna czasza, a rezonansowy dipol w jej ognisku ...
    Czy raczej w głębi falowodu, a w jego wlot w ognisku ...

    J.

  • 35. Data: 2024-07-29 16:11:36
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Mon, 29 Jul 2024 15:02:41 +0200, Wiesiaczek wrote:

    > Kilkadziesiąt kW w antenie rozwaliłoby Ci sprzęt :)))

    Oj tam, oj tam - będzie przewidziane, to się zaprojektuje tak, aby nie
    rozwaliło :-)

    J.

  • 36. Data: 2024-07-29 17:54:45
    Od: Wiesiaczek <c...@v...pl>

    W dniu 29.07.2024 o 15:54, J.F pisze:

    > Ale to niekoniecznie tak.
    > Np paraboliczna czasza, a rezonansowy dipol w jej ognisku ...
    > Czy raczej w głębi falowodu, a w jego wlot w ognisku ...
    >
    > J.

    Bez jaj :)

    Przy antenie parabolicznej czasza nie jest aktywnym elementem, a jedynie
    dipol w ognisku.

    Musiałby sobie zafundować tak na oko, pięciometrowej średnicy czaszę,
    żeby zauważyć jakiś zysk :)

    A co do falowodu, to oszacowałeś jego przekrój dla 100 MHz? :)

    --
    Wiesiaczek - dziś z podkarpackiej wsi

  • 37. Data: 2024-07-29 19:36:38
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Mon, 29 Jul 2024 17:54:45 +0200, Wiesiaczek wrote:

    > Bez jaj :)
    >
    > Przy antenie parabolicznej czasza nie jest aktywnym elementem, a jedynie
    > dipol w ognisku.

    Zgadzamy sie. Tym niemniej wpływa na siłe odbieranego sygnału.

    > Musiałby sobie zafundować tak na oko, pięciometrowej średnicy czaszę,
    > żeby zauważyć jakiś zysk :)

    Dla amatora jest to może za duzo, ale sa i wieksze anteny :-)

    > A co do falowodu, to oszacowałeś jego przekrój dla 100 MHz? :)

    no tak rzędu pół długosci fali ...

    J.

  • 38. Data: 2024-07-30 10:16:52
    Od: Cezar <c...@t...pl.invalid>

    On 29/07/2024 09:55, Trybun wrote:
> [...]
    j-dwupasmowej-ground-plane-vhf-uhf/

    > A co lepiej kupić, następną wieżę czy streamingowy osprzęt do
    > posiadanej? Bo ta druga odpada, za bardzo niedzisiejsza już.

    Jeśli chcesz koniecznie słuchać na "wieży" to kup byle jaki odbiornik
    bluetooth i puszczaj z telefonu.
    Ewentualnie radio internetowe z wyjściem line out za 200PLN z allegro

  • 39. Data: 2024-07-30 12:55:02
    Od: Trybun <M...@t...cb>

    > Cholera, co, nie masz telefonu z aparatem? Zrób zdjęcie i wywieś na
    > jakiejs stronie od tego.
    Fotka nic nie da, bo bez wyszczególnienia proporcji wygląda zwyczajnie,
    jak zwykłe telewizyjne (męskie).

  • 40. Data: 2024-07-30 12:55:31
    Od: Trybun <M...@t...cb>

    W dniu 29.07.2024 o 11:48, J.F pisze:

    > W TV było stosowanych kilka typów.
    >
    > No cóż - pewnie masz jakies standardowe, ale tych standardów tez jest
    > już duzo.
    >
    > A na gwint? Bo dość typowe w kablówkach jest tzw "nakręcane" typ F
    > - gdzie ten wewnętrzny pręcik to po prostu środkowy drut kabla.
    >
    > J.

    Nie ma gwintu. Ten pręcik to w środku gniazda, do którego potrzeba
    żeńskiej wtyczki anteny. Właściwie wszystko standardowe, poza rozmiarami.