  • 1. Data: 2024-07-26 12:26:02
    Temat: Re: Antena UKF
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Fri, 26 Jul 2024 12:15:06 +0200, Trybun wrote:
    > Czy da się łatwo zrobić w własnym zakresie antenę zewnętrzna do radia?
    > Mieszkam w takim rejonie że anteny będące elementem wyposażenia (1,5m)
    > nie wystarczają aby uzyskać czysty dźwięk na każdym kanale. Zakup nie
    > wchodzi w rachubę bo te ze sklepu mają jakieś wtyczki. A może by
    > wystarczyło do posiadanych anten dołączyć kawałek miedzianego druta?

    A co masz za anteny i gdzie? I co to za sprzęt ?

    1.5m to półfalowy dipol na 100MHz, bardzo dobra długość.
    Rozumiem, ze to jakies fabryczne wyposazenie odbiornika,
    więc chyba poprawnie podłączone (sygnał się odbiera ze środka).

    Jeśli nie odbiera, to:
    -za daleko ?
    -jakas przeszkoda zasłania ?
    -źle podłaczone?
    -polaryzacja dobra?
    -uszkodzony odbiornik/kabel

    Jesli ma być lepsza, to trzeba by jakies Yagi zrobić.
    Niby prosta sprawa, ale jednak trochę duża.

    Albo synfazowa.

    J.

  • 2. Data: 2024-07-26 18:09:06
    Od: Trybun <M...@t...cb>

    W dniu 26.07.2024 o 12:26, J.F pisze:
> [...]
    > -uszkodzony odbiornik/kabel
    >
    > Jesli ma być lepsza, to trzeba by jakies Yagi zrobić.
    > Niby prosta sprawa, ale jednak trochę duża.

    W sumie to są dwa radia w dwu zestawach typu wieża. Jedna, ta starsza
    (jeszcze z XXwieku) ma antenę odłączana. Nowsza (wieża LG) na stałe, i
    tu chyba tylko jakieś jej przedłużenie wchodzi w rachubę. Antena tej
    wymienialnej ( wieża Panasonic) to kawałek kabla z chyba nietypową
    wtyczką, bo ta od anteny kupionej w sklepie nie pasowała.  Sygnał
    generalnie (6stacji) odbieram z przekaźnika oddalonego o jakieś 60km.
    Tylko jedna stacja ma mniejszy zasięg, jednak nie robi z niej to że ma
    najlepszy sygnał.
    W czym problem, na niektórych stacjach słychać wyraźne szumy, poza tym
    jakość dźwięku zmienia się gdy stanę przy radiu. Całościowo to wygląda
    jakby był za słaby sygnał.. Pytanie, jak temu zaradzić w możliwie
    najprostszy sposób  ?
    Dodam jeszcze że w aucie dźwięk jak kryształ, ale tylko na zewnątrz, w
    garażu jeszcze gorszy niż w domowym radiu.

  • 3. Data: 2024-07-29 10:12:01
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Fri, 26 Jul 2024 18:09:06 +0200, Trybun wrote:

    > W sumie to są dwa radia w dwu zestawach typu wieża. Jedna, ta starsza
    > (jeszcze z XXwieku) ma antenę odłączana.

    I ma antene z dwoma prętami i puszką na środku?

    > Nowsza (wieża LG) na stałe, i
    > tu chyba tylko jakieś jej przedłużenie wchodzi w rachubę.

    Na stałe, ale chyba teleskopową. Tu ok 75cm jest optymalnym rozmiarem,
    i przedłuzanie nie ma sensu. Za to można się podlączyc gdzies miedzy
    antenę a masę głowicy. Antenę można zdemontować, albo probować na
    złożonej.

> [...]
    > jakość dźwięku zmienia się gdy stanę przy radiu. Całościowo to wygląda
    > jakby był za słaby sygnał.. Pytanie, jak temu zaradzić w możliwie

    Obrócic antenę?

    > Dodam jeszcze że w aucie dźwięk jak kryształ, ale tylko na zewnątrz, w
    > garażu jeszcze gorszy niż w domowym radiu.

    Garaż może miec metalową bramę i osłabiać sygnał mocno.
    Ewentualnie sciany ocieplone z użyciem metalowej siatki.

    Bo chyba nie masz scian z metalu ?

    J.

  • 4. Data: 2024-07-29 10:53:48
    Od: Trybun <M...@t...cb>

    W dniu 29.07.2024 o 10:12, J.F pisze:

    > I ma antene z dwoma prętami i puszką na środku?

    Do FM jest to zwykły kawałek kabla z wtyczką. Ma jeszcze drugą antenę do
    AM, jednak jest to już zupełnie inna konstrukcja. Różni si e przede
    wszystkim że ma dwa kabelki wejściowe które w wieży się podłącza jak
    głośniki. No i nie są to kawałki kabla jak w wypadku FM a antena o
    średnicy jakieś 40/30cm. Ale żeby nie było, ta AM też nie sprawuje się
    najlepiej, być może że na tych częstotliwościach sygnał przychodzi z
    naprawdę daleka.

> [...]
    > i przedłuzanie nie ma sensu. Za to można się podlączyc gdzies miedzy
    > antenę a masę głowicy. Antenę można zdemontować, albo probować na

    Ta wieża jeszcze na gwarancji, tak że ingerencja wewnętrzna raczej odpada.

    > Obrócic antenę?

    Daje to efekt ale nie na stałe, często już na drugi dzień znowu
    pojawiają się szumy.

    > Garaż może miec metalową bramę i osłabiać sygnał mocno.
    > Ewentualnie sciany ocieplone z użyciem metalowej siatki.
    >
    > Bo chyba nie masz scian z metalu ?
    >
    > J.

    Konstrukcja jednego to drewno i płyty metalowo-styropianowe i wszystko
    obite blachą, drugi to sam metal. Tak że warunki odbioru gorsze niż w domu.

  • 5. Data: 2024-07-30 22:08:24
    Od: Adam <a...@p...onet.pl>

    Dnia Mon, 29 Jul 2024 10:53:48 +0200, Trybun napisał(a):

    > Do FM jest to zwykły kawałek kabla z wtyczką. Ma jeszcze drugą antenę do

    Co to znaczy "zwykły"?
    Jaki kabel? Nie pomyliło Ci się z przewodem?
    Jaka ta wtyczka?

    > AM, jednak jest to już zupełnie inna konstrukcja. Różni si e przede
    > wszystkim że ma dwa kabelki wejściowe które w wieży się podłącza jak

    To samo: nie mylisz kabla z przewodem?

    > głośniki. No i nie są to kawałki kabla jak w wypadku FM a antena o

    Od kiedy to antenę podłącza się "jak głośniki"?
    Owszem, były takie konstrukcje ale skończyły się gdzieś w okolicach II
    Wojny Światowej.

> [...]
    > naprawdę daleka.

    > Ta wieża jeszcze na gwarancji, tak że ingerencja wewnętrzna raczej odpada.

    Składasz antenę teleskopową i do niej podłączasz żyłę z kabla
    koncentrycznego.
    Ktoś to jużtu opisywał.

    Klatka Faradaya. Nie ma się co dziwić.

    --
    Pozdrawiam.

    Adam

  • 6. Data: 2024-07-31 15:36:04
    Od: Trybun <M...@t...cb>

    W dniu 30.07.2024 o 22:08, Adam pisze:
    > Co to znaczy "zwykły"?
    > Jaki kabel? Nie pomyliło Ci się z przewodem?
    > Jaka ta wtyczka?

    Słowo "niezwykły" więcej ci powie?
    Kabel antenowy czy przewód antenowy?  Ja zawsze używam słowa kabel.
    Trochę dużo w tak krótkim zdaniu o donosicielstwie i szpiegowaniu.. ?

    > To samo: nie mylisz kabla z przewodem?

    Nie.

    > Od kiedy to antenę podłącza się "jak głośniki"?
    > Owszem, były takie konstrukcje ale skończyły się gdzieś w okolicach II
    > Wojny Światowej.

    Widziałeś wieże stereo, ja obecnie mam dwie, ale widziałem sporo,
    wszystkie miały tak samo podłączane głośniki. Po dwa kabelki do do
    zaciskowych gniazd urządzenia. Tak samo wygląda podłączenie anteny AM.

    > Składasz antenę teleskopową i do niej podłączasz żyłę z kabla
    > koncentrycznego.
    > Ktoś to jużtu opisywał.

    Możesz dokładniej opisać metodę, bo nie mam pojęcia o czym mowa. Jaką
    antenę teleskopową, i jakie kable koncentryczne?

  • 7. Data: 2024-08-01 12:07:57
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Wed, 31 Jul 2024 15:36:04 +0200, Trybun wrote:

    > Widziałeś wieże stereo, ja obecnie mam dwie, ale widziałem sporo,
    > wszystkie miały tak samo podłączane głośniki. Po dwa kabelki do do
    > zaciskowych gniazd urządzenia.

    Pomysłów na głośniki było kilka.
    Złacza DIN (blaszka i pręcik) chyba wyginęły, śrubki się zdarzały,
    zaciskowe częste, w kilku wersjach .

    >Tak samo wygląda podłączenie anteny AM.

    Generalnie mamy tam przewód anteny, i uziemienia, to dwa osobne, więc
    zaciski niby pasują, ale czy takie same?

    Ale UKF to inna bajka - kabel koncentryczny lub ewentualnie tasmowy.

    > Możesz dokładniej opisać metodę, bo nie mam pojęcia o czym mowa. Jaką
    > antenę teleskopową, i jakie kable koncentryczne?

    ma chyba antenę teleskopową wbudowaną?
    to składasz i owijasz kawałkiem miedzianego drutu przy obudowie :-)

    J.

  • 8. Data: 2024-08-02 14:50:13
    Od: Trybun <M...@t...cb>

    W dniu 01.08.2024 o 12:07, J.F pisze:
    > Pomysłów na głośniki było kilka.
    > Złacza DIN (blaszka i pręcik) chyba wyginęły, śrubki się zdarzały,
    > zaciskowe częste, w kilku wersjach .

    Nie starajmy się komplikować prostych spraw.

    > Generalnie mamy tam przewód anteny, i uziemienia, to dwa osobne, więc
    > zaciski niby pasują, ale czy takie same?
    >
    > Ale UKF to inna bajka - kabel koncentryczny lub ewentualnie tasmowy.

    Zasada podłączania taka sama. W odróżnieniu od anteny FM jest to gniazdo
    dwu zaciskowe. (ext loop)

    > ma chyba antenę teleskopową wbudowaną?
    > to składasz i owijasz kawałkiem miedzianego drutu przy obudowie :-)
    >
    > J.

    Nie wiem co co  Adam miał na myśli.

  • 9. Data: 2024-08-02 18:47:25
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Fri, 2 Aug 2024 14:50:13 +0200, Trybun wrote:

    > Nie starajmy się komplikować prostych spraw.

    > Zasada podłączania taka sama. W odróżnieniu od anteny FM jest to gniazdo
    > dwu zaciskowe. (ext loop)

    A widzisz - to może wcale nie na UKF ta antena ?

    J.

  • 10. Data: 2024-08-02 19:12:13
    Od: Pixel(R)?? <m...@p...onet.pl>

    W dniu 02.08.2024 o 18:47, J.F pisze:

    > A widzisz - to może wcale nie na UKF ta antena ?

    Heh, 40 postów i ZERO podania modelu sprzętu przez Trybika, żeby sobie
    nie robić zgaduj-zgaduli. Tak się Wami bawi :)

    --
    Pixel(R)??