-
X-Received: by 10.50.176.202 with SMTP id ck10mr147912igc.10.1381258496160; Tue, 08
Oct 2013 11:54:56 -0700 (PDT)
X-Received: by 10.50.176.202 with SMTP id ck10mr147912igc.10.1381258496160; Tue, 08
Oct 2013 11:54:56 -0700 (PDT)
Path: news-archive.icm.edu.pl!agh.edu.pl!news.agh.edu.pl!news.cyf-kr.edu.pl!news.nask
.pl!news.nask.org.pl!newsfeed.pionier.net.pl!news.glorb.com!i2no2570142qav.0!ne
ws-out.google.com!9ni21585qaf.0!nntp.google.com!i2no2570140qav.0!postnews.googl
e.com!glegroupsg2000goo.googlegroups.com!not-for-mail
Newsgroups: pl.misc.samochody
Date: Tue, 8 Oct 2013 11:54:55 -0700 (PDT)
In-Reply-To: <j6nbysgginx2$.ougcbf50hbp4.dlg@40tude.net>
Complaints-To: g...@g...com
Injection-Info: glegroupsg2000goo.googlegroups.com; posting-host=37.108.58.30;
posting-account=NYbXUwoAAADIPU_wuvvda6A5THoPLw7M
NNTP-Posting-Host: 37.108.58.30
References: <2...@g...com>
<n4v327yw9rbk$.1det16pxojnkr.dlg@40tude.net>
<3...@g...com>
<j6nbysgginx2$.ougcbf50hbp4.dlg@40tude.net>
User-Agent: G2/1.0
MIME-Version: 1.0
Message-ID: <4...@g...com>
Subject: Re: Amortyzatory o zmiennej sile tłumienia
From: m...@g...com
Injection-Date: Tue, 08 Oct 2013 18:54:56 +0000
Content-Type: text/plain; charset=ISO-8859-2
Content-Transfer-Encoding: quoted-printable
Xref: news-archive.icm.edu.pl pl.misc.samochody:2506686
[ ukryj nagłówki ]W dniu niedziela, 6 października 2013 01:20:53 UTC+2 użytkownik Tomasz Pyra napisał:
> Pierwsza sprawa od której trzeba zacząć, to upewnić się że nic nie jest w
> zawszeniu uszkodzone, ani nadmiernie zużyte (ani nie jest to jakiś
> tuningowy "beton").
>
> Tak przy okazji - jaki jest mniej-więcej przebieg i historia (czyli czy coś
> było wymieniane) w tym zawieszeniu? Jeździsz nim od nowości czy od
> niedawna? Jak od nowości to od zawsze tak było jak jest teraz?
> Bo coś mi się wydaje, że Tobie potrzeba nie tyle tuningu, co odnowienia
> zawieszenia.
Witam ponownie :)
Też miałem podejrzenia że może to efekt zużycia i wyeksploatowania elementów i
zleciłem wymianę czego potrzeba. Wymieniono kilka części i dodatkowo zleciłem wymianę
wszystkich amortyzatorów. Nt. komfortu podróżowania rozmawiałem już mechanikami,
którzy wykluczali że fakt takiej a nie innej twardości to skutek zużytych elementów
zawieszenia. Wszystko co powinno było być wymienione - zostało wymienione. Zawsze w
ASO, na oryginalną, wysokiej jakości część.
Jak wspomniałem, ten "tuning" był fabryczny. W dekoderach VIN można zobaczyć że
fabryka od samego początku tak ten samochód zbudowała. Kiedyś na forum CLK zadałem
pytanie czy ktoś ma styczność z takim zawieszeniem i znalazł się facet który siedzi w
Mercedesach od lat i twierdzi że na polskie drogi to kiepski wybór. No i zgadzam się
z nim w całej rozciągłości...
> W kilku autach zrobiłem taki remont - wszystkie ruchome części nowe
> (tuleje, łączniki, sprężyny, amortyzatory itd.).
> Nie żaden tuning, nie regulowane, a zwykłe OEM-y idące na pierwszy montaż.
> No i bajka - samochód zaczyna jechać dokładnie tak jak jechał wyjeżdżając z
> salonu.
> Bo sądzę, że ten Mercedes wyjeżdżając z salonu zachowywał się pewnie
> całkiem nieźle i podejrzewam że stan fabryczny mógłby Cię już zadowolić.
No właśnie też bym tak chciał, ale wiem że wymieniłem już dość sporo, a mechanicy
twierdzą że nie ma sensu wymieniać dobrych części...
Jedyne czego mógłbym jeszcze chcieć w kontekście wymiany potencjalnie zużytych
części, to wymiana elementów gumowych. Choć też raczej nie spodziewam się że jakiś
element gumowy, wymieniony na nowy będzie dawał lepszą amortyzację... ale mogę się
mylić... Ponadto, kilka części gumowych również zostało wymienionych.
Poszedłem jeszcze krok dalej i zamieniłem felgi 17 na 16, żeby był wyższy profil
opony. Odrobinę pomogło, ale wciąż poniżej oczekiwań... :-(
> A to właśnie w tej drobnicy typu gumy, tuleje i uniballe siedzi to, czym
> różni się nowy samochód z salonu od takiego co przejechał już te 100-150tys
> km i niby nie ma tragedii, przeglądy podbijają, ale jednak czuć że to już
> nie to samo co jak był nowy.
>
> Bo z potencjalnych przyczyn:
> - tuleje metalowo-gumowe, jeżeli są porwane albo wyluzowane to będą
> przenosić nieporządane drgania z koła na nadwozie. Również powodując
> stuki-puki
> - łączniki na uniballach, jak mają luz to pukają
> - górne mocowania amortyzatora - tam są gumowe połączenia które jak są
> niesprawne, również nierówności będą "walić" w nadwozie
> - sprężyny, z czasem się udeptują, powoduje to że auto osiada na odbojach,
> co znacznie pogarsza właściwości zawieszenia, które na tendencje do
> skakania i przenoszenia drgań na nadwozie (swoją drogą to dlatego samochody
> z "tuningowymi" krótkimi sprężynami zazwyczaj fatalnie się prowadzą).
> - amortyzatory - niekoniecznie są za twarde. Takie objawy (wrażenie
> twardości) może powodować też zużyty/zbyt miękki amortyzator.
> Działa to tak, że w seryjnych dwururowych amortyzatorach najczęściej
> pierwszy słabnie zawór denny. Powoduje to spadek tłumienia na dobiciu
> (dobicie, to tłumienie ściskania, odbicie - tłumienie rozciągania), a
> odbicie amortyzator nadal tłumi mocno.
> Efekt jest taki, że nierówności zamiast być łagodnie wytłumione na dłuższej
> drodze, na początku są tłumione za słabo, a kończy się to odbiciem od
> odboju.
>
> Zamiast skutecznego wybierania nierówności powoduje to "walenie" w dziury,
> kierowca ma wrażenie że zawias pracuje zbyt twardo, a przyczyna jest
> dokładnie odwrotna.
No nie bardzo wiem teraz co zrobić, bo elementy zawieszenia były już weryfikowane pod
kątem zużycia/uszkodzenia. Byłem u trzech mechaników i stwierdzili oni że ten model
(ta konfiguracja zawieszenia) tak ma.
> Jakiejś 100% diagnozy nie postawię pewnie przez internet - bo żeby mieć
> pewność musiałbym się conajmniej przejechać, a najlepiej samemu zbadać
> zawieszenie, łącznie z testem podzespołów na hamowni.
No chętnie bym się wybrał, ale tam i z powrotem miałbym 1400 kilometrów :), a pewnie
trzeba byłoby zrobić jakąś kontrolę/korektę jakiś czas później...
A czy mógłbym prosić o polecenie kogoś bliżej południa Polski, kto zna się na tym
fachu równie dobrze ?
> A jeśli zawieszenie które masz jest seryjne, to jednak nie podejrzewałbym
> Mercedesa, że zastosowali źle policzone komponenty. Raczej że się tam już
> wszystko po trochu zużyło.
Ja też myślę że wszystko świetnie policzyli, tylko nie brali pod uwagę że drogi mogą
być tak kiepskie jak w Polsce. Poza tym jest to zawieszenie usportowione ;). Seryjne
CLK jest uznawane za samochód komfortowy w swojej klasie.
Serdecznie dziękuję za pomoc,
Pozdrawiam
Następne wpisy z tego wątku
- 13.10.13 01:16 Tomasz Pyra
Najnowsze wątki z tej grupy
- wjechał przez bramkę dla służb
- IZERY NIE BĘDZIE. PROJEKT POLSKIEGO ELEKTRYKA LĄDUJE W KOSZU.
- czyste powietrze
- Kamerka sam. na tył
- koniki obsiadły kolejki i numerki
- nie wyrzucaj starych opon
- znów elektryk:P
- "Ręczny" a przegląd.
- Akwarium w aucie
- światła znów wlączyli
- nie lekceważ termostatu
- Autocom CAN CDP+ wysokie kody błędów
- wielkie bu
- Motodziennik #305 Nowy ELEKTRYK za 350 złotych miesięcznie? Kreatywne kredytowanie problemów
- Idzie zima...czyli zaczynamy TETRIS :)
Najnowsze wątki
- 2024-12-25 Wrocław => Architekt rozwiązań (doświadczenie w obszarze Java, AWS
- 2024-12-25 Warszawa => Sales Assistant <=
- 2024-12-25 Kraków => Inżynier bezpieczeństwa aplikacji <=
- 2024-12-25 Lublin => System Architect (Java background) <=
- 2024-12-25 Szczecin => Specjalista ds. public relations <=
- 2024-12-25 Wrocław => Key Account Manager <=
- 2024-12-25 Kraków => Full Stack .Net Engineer <=
- 2024-12-25 Kraków => Programista Full Stack .Net <=
- 2024-12-25 Bieruń => Regionalny Kierownik Sprzedaży (OZE) <=
- 2024-12-25 Białystok => Inżynier Serwisu Sprzętu Medycznego <=
- 2024-12-25 Białystok => Delphi Programmer <=
- 2024-12-25 Chrzanów => Team Lead / Tribe Lead FrontEnd <=
- 2024-12-25 Kraków => Ekspert IT (obszar systemów sieciowych) <=
- 2024-12-25 Mińsk Mazowiecki => Spedytor Międzynarodowy <=
- 2024-12-24 Dzisiaj Bentlejem czyli przybieżeli sześciu Króli do Rysia na kasie