    From: Konop <k...@g...pl>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: Amega8 i reset
    Date: Fri, 20 Feb 2009 10:12:09 +0100

    Marek S pisze:
    > Witam
    > Atmega8 steruje tranzystorem polowym w trybie PWM .Niestety po włączeniu
    > następuje krotki impuls do bramki FET . Bramka jest podłączona
    > bezpośrednio do pinu bez opornika podciągającego . Jak zapobiec takiemu
    > stanowi nieustalonemu ?

    Źródła tego impulsu mogą być co najmniej dwa:
    1) zakłócenia lub prądy wyjściowe w stanie Hi-Z
    2) zła kolejność instrukcji w programie

    AD1
    Proc po i w trakcie resetu ustawia wszystkie porty w stanie Hi-Z.
    Wówczas jakieś prądy upływu z tego wyjścia (zawsze jakieś są) lub
    zakłócenia mogą powodować pojawienie się napięcia bramka-źródło i
    włączenie tranzystora. W takiej sytuacji jedynym wyjściem jest
    zastosowanie rezystora bocznikującego między bramkę a źródło. Nie da się
    tego zrobić inaczej. Proc po włączeniu resetuje się z pewnym
    opóźnieniem, tzn. jest utrzymywany w czasie resetu pewien czas. To ni są
    nanosekundy, a raczej milisekundy. I w tym czasie bramka Twojego
    tranzystora wisi albo dostaje jakieś nA z wyjścia :/...

    AD2
    Jeśli winny jest jednak nie stan Hi-Z tylko kolejność rozkazów, to ja
    zasugerowałbym taką kolejność:

    1) ustaw ten pin na stan nieaktywny (nie wiem, czy włączasz tranzystor 0
    czy 1, ale masz go wyłączyć)
    2) ustaw pin jako wyjście
    (te 2 instrukcje są może zbędne, ale wymuszą wyłączenie tranzystora na
    starcie!!)
    3) skonfiguruj timera z PWMem, wpisz wartość startową dla PWMa
    4) TU KONIECZNA JEST PEWNA ZWŁOKA CZASOWA!!!!!!! chodzi o to, że jeśli
    timer po starcie "minie" wartość, do jakiej miał zliczać być może będzie
    się musiał "przekręcić" żeby zacząć poprawnie pracować!! Można
    ewentualnie go wyzerować, ale i tak chyba lepiej odczekać 1 pełny cykl
    timera ;)...
    5) na samym końcu ustaw sterowanie pinem wyjściowym z PWMa

    Dzięki temu tranzystor najpierw będzie wyłączony, a potem będzie
    sterowany w poprawny sposób - nie będzie żadnych stanów przejściowych w
    postaci sterowania z nieskonfigurowanego PWMa ;)...

    Swoją drogą na Twoim miejscu przemyślałbym dokładnie punkt 1!! NAwet
    jeśli brak rezystora nie odpowiada za Twoje obecne problemy z układem -
    zauważ, że w bardziej zakłóconym środowisku przy innym egzemplarzu
    procesora - mogą być jaja!! Ten rezystor nie jest chyba ani zbyt drogi
    ani zbyt duży, żeby go tam dodać, prawda??

    Pozdrawiam!
    Konop