  • 1. Data: 2009-02-20 00:41:37
    Temat: Amega8 i reset
    Od: Marek S <s...@o...pl>

    Witam
    Atmega8 steruje tranzystorem polowym w trybie PWM .Niestety po włączeniu
    następuje krotki impuls do bramki FET . Bramka jest podłączona
    bezpośrednio do pinu bez opornika podciągającego . Jak zapobiec takiemu
    stanowi nieustalonemu ?

  • 2. Data: 2009-02-20 09:12:09
    Temat: Re: Amega8 i reset
    Od: Konop <k...@g...pl>

    Marek S pisze:
> [...]
    > następuje krotki impuls do bramki FET . Bramka jest podłączona
    > bezpośrednio do pinu bez opornika podciągającego . Jak zapobiec takiemu

    Źródła tego impulsu mogą być co najmniej dwa:
    1) zakłócenia lub prądy wyjściowe w stanie Hi-Z
    2) zła kolejność instrukcji w programie

    AD1
    Proc po i w trakcie resetu ustawia wszystkie porty w stanie Hi-Z.
    Wówczas jakieś prądy upływu z tego wyjścia (zawsze jakieś są) lub
    zakłócenia mogą powodować pojawienie się napięcia bramka-źródło i
    włączenie tranzystora. W takiej sytuacji jedynym wyjściem jest
    zastosowanie rezystora bocznikującego między bramkę a źródło. Nie da się
    tego zrobić inaczej. Proc po włączeniu resetuje się z pewnym
    opóźnieniem, tzn. jest utrzymywany w czasie resetu pewien czas. To ni są
    nanosekundy, a raczej milisekundy. I w tym czasie bramka Twojego
    tranzystora wisi albo dostaje jakieś nA z wyjścia :/...

    AD2
    Jeśli winny jest jednak nie stan Hi-Z tylko kolejność rozkazów, to ja
    zasugerowałbym taką kolejność:

    1) ustaw ten pin na stan nieaktywny (nie wiem, czy włączasz tranzystor 0
    czy 1, ale masz go wyłączyć)
    2) ustaw pin jako wyjście
    (te 2 instrukcje są może zbędne, ale wymuszą wyłączenie tranzystora na
    starcie!!)
    3) skonfiguruj timera z PWMem, wpisz wartość startową dla PWMa
    4) TU KONIECZNA JEST PEWNA ZWŁOKA CZASOWA!!!!!!! chodzi o to, że jeśli
    timer po starcie "minie" wartość, do jakiej miał zliczać być może będzie
    się musiał "przekręcić" żeby zacząć poprawnie pracować!! Można
    ewentualnie go wyzerować, ale i tak chyba lepiej odczekać 1 pełny cykl
    timera ;)...
    5) na samym końcu ustaw sterowanie pinem wyjściowym z PWMa

    Dzięki temu tranzystor najpierw będzie wyłączony, a potem będzie
    sterowany w poprawny sposób - nie będzie żadnych stanów przejściowych w
    postaci sterowania z nieskonfigurowanego PWMa ;)...

    Swoją drogą na Twoim miejscu przemyślałbym dokładnie punkt 1!! NAwet
    jeśli brak rezystora nie odpowiada za Twoje obecne problemy z układem -
    zauważ, że w bardziej zakłóconym środowisku przy innym egzemplarzu
    procesora - mogą być jaja!! Ten rezystor nie jest chyba ani zbyt drogi
    ani zbyt duży, żeby go tam dodać, prawda??

    Pozdrawiam!
    Konop

  • 3. Data: 2009-02-20 18:11:41
    Od: "AK" <1...@p...onet.pl>

    > Źródła tego impulsu mogą być co najmniej dwa:
    > 1) zakłócenia lub prądy wyjściowe w stanie Hi-Z

    Rozbraja mnie zawsze odpowiedz, że wszystkiemu są winne zakłócenia. A co to
    właściwie są te zakłócenia??
    Albo prądy wyjściowe? A co mają prądy wyjściowe do sterowania FETa?

  • 4. Data: 2009-02-20 22:25:17
    Od: Bogdan G <b...@i...pl>

    Marek S pisze:
> [...]
    > następuje krotki impuls do bramki FET . Bramka jest podłączona
    > bezpośrednio do pinu bez opornika podciągającego . Jak zapobiec takiemu

    Jak napisał Konop załóż rezystor między bramkę, a źródło.
    A przyczyną nie są zakłócenia, czy prądy wytwarzane przez procesor, ale
    bramka jest ładowana przez upływności samego tranzystora. MOSFET czy FET
    z odłączoną bramką sam zaczyna przewodzić.

  • 5. Data: 2009-02-21 09:06:38
    Od: Jerry1111 <j...@w...pl.pl.wp>

    AK wrote:

    > Rozbraja mnie zawsze odpowiedz, że wszystkiemu są winne zakłócenia. A co to
    > właściwie są te zakłócenia??
    > Albo prądy wyjściowe? A co mają prądy wyjściowe do sterowania FETa?

    Prady wyjsciowe to akurat maja. Plywanie/prowadzenie masy i/lub Miller.

    --
    Jerry1111

  • 6. Data: 2009-02-26 10:13:28
    Od: Marek S <s...@o...pl>

    Bogdan G pisze:

> [...]
    > bramka jest ładowana przez upływności samego tranzystora. MOSFET czy FET
    > z odłączoną bramką sam zaczyna przewodzić.
    Zrobiłem wg wskazówek i:
    tranzystor nadal " miga "
    - tranzystor bramkę ma podłączona do masy , czyli otwarty jest 1 zamknięty 0
    - probowałem dać opornik do masy i do Vcc jako podciągający i nic sie
    nie zmieniło, opornik w szereg tez nie zmienił niczego .
    stan na stracie okładu powinien być zawsze 0 a jednak stan przechodzi
    podczas statu programu poprzez 1
    - w programie ustawiłem pin na 0 , PWM na 0 , też bez efektów
    Natomiast zmiana jest wyraźna na diodzie sygnalizacyjne sterowanej 0 nie
    mam stanu 0
    - czyli dioda podłączona do Vcc poprze opornik nie błyska