    Newsgroups: pl.misc.samochody
    Date: Mon, 27 May 2013 05:48:18 +0200
    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Subject: Re: Ależ po nim przejechał :(

    On Fri, 24 May 2013, tᴏ wrote:

    > Kierowca założył, że piesi będą zachowywać się zgodnie z przepisami

    Nic nie daje prawa do "zakładania".
    Liczy się stan w momencie kolizji, z dokładnością do "niemożliwości",
    ale *niemożliwości* (np. wjeżdżający z pierwszeństwem 120/40 zza
    zakrętu to może być "niemożliwosć" dla zobowiązanego do ustąpienia)
    a nie "niedopatrzenia".

    > i przechodzić po przejściu

    Ale art.4 PoRD (i odpowiednie przepisy w innych krajach, wymuszone
    podpisaniem Konwencji) daje prawo do zakładania "słuszności"
    zachowania tych uczestników, co do których nie ma podstaw
    do innego założenia - nie można więc zakładać "słuszności"
    zachowania uczestnika który tak NIE robi, w szczególności,
    jeśli się go nie widzi.

    > a nie zachodzić ciężarówkę od tyłu

    Fakt iż powyższe łapie się pod erystykę jest bez znaczenia
    dla faktów.

    > i wskakiwać na pasy tuż obok przedniego zderzaka. To właśnie zrobił ten pieszy i to
    > on spowodował wypadek.

    Jesteś IMO w błędzie i tyle.

    > Trudno, żeby kierowca miał prawny obowiązek
    > przewidywania zachowań niezgodnych z przepisami

    Ma obowiązek zachowania zgodnego z przepisami.
    NIE WIDZIAŁ PRZEJŚCIA i ruszył.

    > On dogonił ruszające auto od tyłu i "zabiegł drogę". Zobaczyłem go metr
    > przed maską -- za mało, żeby go nie walnąć, pomimo minimalnej prędkości,
    > bo było mokro, poza tym dochodzi czas reakcji na przełożenie nogi na
    > pedał hamulca.

    Więc to mogła być "niemożliwość".
    Pieszy NIE wszedł z tyłu, a kierowca NIE widział pasów.

    > Gdyby kierowca posługując się normalnymi przyrządami zainstalowanymi
    > w aucie i zachowując się w typowy sposób mógł pieszego zauważyć,

    ...to dochowałby "zwykłej staranności".

    A pic w tym, że w miejscu wypadku potrzebna jest "szczególna".
    Kierujący ma *wiedzieć* że na pasach nie ma pieszych, a nie domniemywać.

    Raz jeszcze - to nie znaczy, że wykluczam abym mógł popełnić taki
    błąd. Ale obiektywnie biorąc nie ma tłumaczenia.

    pzdr, Gotfryd