  • 41. Data: 2016-11-07 19:43:23
    Temat: Re: Akumulator - pojemnosc
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Mateusz Bogusz" napisał w wiadomości grup

    >Widziałeś na oczy czy opowiadasz? Bo do 150A, to w szczycie dochodził
    >alternator w starym starze, jak kiedyś widziałem.

    Coraz mocniejsze alternatory teraz daja.
    Star ? Po co mu taki mocny alternator ?

    Za to w nowoczesnej osobowce pradu trzeba duzo.
    swiatla caly czas, dmuchawy, klima, podgrzewane siedzenia, szyby, ABS,
    ESP, TSC, wspomaganie kierownicy, 100W radio, automatyczna skrzynia,
    LSD ...

    Zobacz np tu:
    http://www.iparts.pl/auto-czesci/alternator,volvo,xc
    90-ii-od-2014-09,t6-awd-321km,120-13084-107555-10035
    0.html

    215A

    J.

  • 42. Data: 2016-11-07 20:14:55
    Od: "Tomasz Gorbaczuk" <g...@a...pl>

    W dniu .11.2016 o 18:39 Mateusz Bogusz <m...@o...pl> pisze:

    > Te wnioski to z obserwacji, czy siedzisz w branży?

    Ja nie z branży ale potwierdzam powyższe. Wpadłem na to przez przypadek:
    mam w aucie starego Presidenta Herbarta z diodowym wyświetlaczem siły
    sygnału. Od czasu do czasu testuje sobie czy nadaję z odpowiednią mocą
    (powinny świecić wszystkie diody łącznie z dwoma czerwonymi). Z jakiegoś
    powodu co jakiś czas nie zapalała mi się ostatnia czerwona. Po
    kombinacjach ze strojeniem anteny, poprawą końcówek w końcu dotarło do
    mnie że wpływa na to jakiś czynnik niezależny od radia. Zmierzyłem
    napięcie w instalacji i Bingo! Napięcie zmienia się (niezależnie od
    obciążenia) od 13.8 do 14.7V.
    Kontroler ładowania musi mieć różne tryby pracy łącznie z podtrzymywaniem,
    konserwacją naładowanego akumulatora. Teraz już nie ma prostych
    regulatorów napięcia - są kontrolery dobierające napięcie zależnie od
    szeregu czynników.

    TG

  • 43. Data: 2016-11-07 20:18:04
    Od: "Tomasz Gorbaczuk" <g...@a...pl>

    W dniu .11.2016 o 18:45 Mateusz Bogusz <m...@o...pl> pisze:

    > Widziałeś na oczy czy opowiadasz? Bo do 150A, to w szczycie dochodził
    > alternator w starym starze, jak kiedyś widziałem.

    Alternator w moim aucie:

    http://www.iparts.pl/czesc/alternator-valeo-440426,c
    itroen,c4-grand-picasso-i-ua_-od-2006-10,2-0-hdi-165
    -163km,21-6231-6640-100350-0-21-440426.html

    230A

    TG

  • 44. Data: 2016-11-07 20:20:07
    Od: "Tomasz Gorbaczuk" <g...@a...pl>

    W dniu .11.2016 o 20:14 Tomasz Gorbaczuk <g...@a...pl> pisze:

    > mam w aucie starego Presidenta Herbarta z diodowym wyświetlaczem siły

    Presidenta Herberta miało być.

    TG

  • 45. Data: 2016-11-07 23:22:20
    Od: PiteR <e...@f...pl>

    na ** p.m.s ** Jacek Maciejewski pisze tak:

    > 4. Paradoksalnie, aku o mniejszej pojemności może być lepszym
    > źródłem energii do rozruchu niż aku o dużej pojemności, ponieważ
    > ten pierwszy z reguły będzie miał mniejszą oporność wewnętrzną.

    dlaczego będzie miał mniejszą oporność wewnętrzną?

    --
    Ausfahrt. The biggest city in Germany.

  • 46. Data: 2016-11-08 07:50:15
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Mon, 7 Nov 2016 19:37:37 +0100, Jacek Maciejewski napisał(a):
    > 1. Nie ma znaczenia (w pierwszym przybliżeniu) czy damy do bryki aku 30
    > czy 300 Ah nie zwiększając alternatora. I ten i ten będą odpowiednio
    > naładowane przy typowej jeździe, ponieważ o stopniu naładowania decyduje
    > znacznie bardziej bilans energetyczny aniżeli moc maksymalna
    > alternatora.

    Ten bilans moze sie pogorszyc, jak stoje w korku, z wlaczonymi
    swiatlami, dmuchawa i dodatkowymi grzalkami.

    > 2. Wielu z was sądzi że aku aby się nie psuł musi być możliwie mocno
    > naładowany. To nieprawda, może sobie pozostawać w dowolnym punkcie
    > charakterystyki rozładowania oprócz głębokiego rozładowania. Wręcz

    olowiowy rozruchowy tez ?

    > przeciwnie, ładowanie "pod korek" psuje aku, ponieważ dostarczana
    > energia się zużywa nie na pożyteczne reakcje chemiczne a na rozkład
    > wody.

    Ale to chyba "nad korek", a nie "pod".

    Wody do akumulatora przestalo sie dolewac - wystarczylo ograniczyc
    napiecie do tych 14-14.5V, czy wychwytuja wilgoc z powietrza ?

    > 4. Paradoksalnie, aku o mniejszej pojemności może być lepszym źródłem
    > energii do rozruchu niż aku o dużej pojemności, ponieważ ten pierwszy z
    > reguły będzie miał mniejszą oporność wewnętrzną.

    Odwrotnie raczej. Znajdz akumulator 50Ah i 900A. No i w cenie ponizej
    300 zl :-)

    > Dlatego jeśli ktoś chce
    > uniknąć kłopotów z rozruchem niech popatrzy najpierw na styki nie na Ah.

    Prawde mowiac styki to zawodzily w maluchu ... i w punto.

    > A aku o dużej pojemności jest potrzebny tylko kiedy potrzebujemy dużo
    > energii między jazdami, np. w wozach kempingowych.

    No i jak sie zrobi -30, i silnik "nie chce zapalic".

    > Dodatkowo, aku o mniejszej pojemności (i tym samym gabarycie) będą miały
    > większą trwałość płyt, a IMO najczęstszy powód zakończenia pracy przez
    > aku to wykruszenie masy czynnej płyt lub ich deformacja powodujące
    > zwarcie w celi.

    Owszem ... ale skad ta inna trwalosc ?

    > 5. Do współpracy alternatora z aku dziś są używane dosyć skomplikowane
    > algorytmy o których na dobrą sprawę nikt (oprócz producenta wozu) nic

    Ale sporo osob ma jeszcze proste instalacje.

    J.

  • 47. Data: 2016-11-08 09:10:55
    Od: sirapacz <n...@s...pl>

    > Mi 2.4JTD zapalał bez problemów w zimie na 8 letniej Varcie 42Ah
    > bodajże, bo wpadłem na pomysł aby wymienić sobie akumulator na Centrę,
    > tfu, Fiuturę 75Ah chyba, która podziałała 3 tygodnie. Stary oczywiście
    > zdałem przy zakupie...
    zrobilem ten sam blad. Krecil slabo (ale krecil) i chcialem poprawic.....
    Obecnie po drugim albo trzecim boshu silver dalem sobie spokoj i kupilem
    duży marketowy z tesco....i dziala....

    > No ale poranne -26 stopni (auto stało na dworze) też nie zrobiło
    > wrażenia na 2.4JTD.

    w doblo mam Fiamm ktory szedl na pierwszy montaż. już słabo kręci ale ma
    już 9(!) lat.

  • 48. Data: 2016-11-08 09:42:29
    Od: Shrek <...@w...pl>

    W dniu 08.11.2016 o 09:10, sirapacz pisze:

    > zrobilem ten sam blad. Krecil slabo (ale krecil) i chcialem poprawic.....
    > Obecnie po drugim albo trzecim boshu silver dalem sobie spokoj i kupilem
    > duży marketowy z tesco....i dziala....

    Ja kupiłem ostatnio akumulator o rdzennie polskiej nazwie NordStar... z
    Piastowa. Zobaczymy jak się sprawdzi, ale to ponoć Sznajder z bardziej
    budżetową nalepką. Tak czy inaczej - kosztował 180PLN (chyba 60Ah).
    Biorąc pod uwagę cenę i że polski, to chyba dobry wybór. Nawet jak
    przestanie działać po dwóch latach, to wolę zapłacic Polakom niż
    Niemcom. Ich Bosch dwa lata wytrzymał zanim kilka razy obudził się rano
    martwy.

    > w doblo mam Fiamm ktory szedl na pierwszy montaż. już słabo kręci ale ma
    > już 9(!) lat.

    W Accordzie jak wymieniałem akumulator, to aż usiadłem z wrażenia -
    Varta... 10 letnia. Choć przez pierwsze 6 lat we Włoszech jeżdził, potem
    przez trzy lata więcej stał w garażu niż jeździl, więc i mrozy mu nie
    dokuczały.

    Shrek

  • 49. Data: 2016-11-08 10:01:52
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    >Ja kupiłem ostatnio akumulator o rdzennie polskiej nazwie NordStar...
    >z Piastowa. Zobaczymy jak się sprawdzi, ale to ponoć Sznajder z
    >bardziej budżetową nalepką.

    Drugiej fabryki akumulatorow chyba w Piastowie nie ma ... czy Sznajder
    sprzedaje podzespoly ?

    > Tak czy inaczej - kosztował 180PLN (chyba 60Ah). Biorąc pod uwagę
    > cenę i że polski, to chyba dobry wybór. Nawet jak przestanie działać
    > po dwóch latach, to wolę zapłacic Polakom niż Niemcom.

    Teraz takie czasy, ze nie dojdziesz.
    Kupujesz opony Debica, a okazuja sie byc made in Turkey.
    Kupujesz made in Germany, a tak naprawde in Poland.

    Fotki jakiegos akumulatora polskiego i Bannera tez widzialem - pudla
    identyczne.
    I nie wiem - rebranding, sprzedaz pudel, czy wspolny dostawca tychze
    ..

> [...]
    >Varta... 10 letnia. Choć przez pierwsze 6 lat we Włoszech jeżdził,
    >potem przez trzy lata więcej stał w garażu niż jeździl, więc i mrozy

    Ogolnie akumulator dlugo potrafi wytrzymac, tylko:
    a) trzeba samochodu uzywac,
    b) trzeba go dlugie lata trzymac, aby wiedziec,
    c) trzeba miec alternator w dobrym stanie

    A jak sie po pierwszych klopotach kupuje nowy aku, bez sprawdzenia
    elektryki, auta uzywa sporadycznie, to potem nie ma sie co dziwic, ze
    pada po dwoch latach.

    J.

  • 50. Data: 2016-11-08 10:08:51
    Od: Jacek Maciejewski <j...@g...pl>

    Dnia Mon, 07 Nov 2016 23:22:20 +0100, PiteR napisał(a):

    > dlaczego będzie miał mniejszą oporność wewnętrzną?

    Większa pojemność wymaga większej ilości masy czynnej a to znaczy że
    będzie mniej ołowiu metalicznego w ramkach. Ołów ma lepszą przewodność
    niż masa czynna.
    --
    Jacek
    I hate haters.