    Newsgroups: pl.rec.foto.cyfrowa
    From: PK <P...@n...com>
    Subject: Re: Adobe CS2
    <kd188f$9of$1@node2.news.atman.pl> <kd1bfc$ifl$1@news.task.gda.pl>
    <s...@n...notb-home>
    <kd1qpn$7l2$1@node1.news.atman.pl>
    <s...@n...notb-home>
    <kd3alj$ldb$1@node1.news.atman.pl>
    <s...@n...notb-home>
    <kd47k8$kp0$1@node1.news.atman.pl>
    Date: 15 Jan 2013 22:34:41 GMT

    On 2013-01-15, atm <...@v...pl> wrote:
    > No widzisz, popelnilem ten blad i odnioslem sie do porownania softu z
    > Boeingiem, ktore wg mnie jest mocno kula w plot.

    Zasugerowałeś, że kolejne kopie oprogramowania nic nie kosztują,
    więc to (według Ciebie, w jakiś sposób) ma podeprzeć argument, że
    soft jest za drogi. Czyż nie o to chodziło?

    > Piszesz to opierajac sie na konkretnej podstawie? To przecietne
    > wynagrodzenie dla takiego czlowieka?

    Nie wynagrodzenie tylko koszt. I żeby było jasne: mówię o koszcie
    związanym z wynagrodzeniem, czyli bez reszty (bo do niej należy
    także wyposażenie stanowiska, o którym tu rozmawiamy).

    > Autodesk sprzedaje kobyle czy ktos tego chce czy nie. Wydaje sie, ze
    > znasz ten temat wiec powienienes wiedziec, ze na kampaniach reklamowych
    > zastosowanie tego programu sie nie konczy. Dochodzi do tego tworzenie
    > obiektow do gier czy wszelkiej masci wizualizacje. Nie wszystko zaraz
    > musi miec dochod Shreka.

    16 tysięcy za program, którego używasz przez kilka lat. No błagam.

    Musisz myśleć o tym problemie szerzej. Firma, praca, koszt.
    Wynagrodzenia, wynajęcie biura, wyposażenie, klimatyzacja, ocieplanie,
    materiały, szkolenia i tak dalej. To wszystko kosztuje.

    Są branże, gdzie takie kwoty pochłaniają materiały na KILKA DNI,
    a przychód na pracownika wcale nie musi być wyższy niż w marketingu
    czy projektowaniu. Grafika komputerowa jest zajęciem niskonakładowym,
    z bardzo dużą marżą.

    Oczywiście są też małe firmy: np. jakieś jednoosobowe projektowanie
    domków czy robienie prostych modeli dla okolicznych spożywczaków.
    Mogę uwierzyć, że są to działalności niskodochodowe (poniekąd
    hobbystyczne) i zakup 3dsmax za 16kPLN jest dla właścicieli dużym
    obciążeniem. No to jak jest, to jest. Muszą się zadowolić czymś tańszym
    (choćby i darmowym).
    Tak po prostu wygląda rzeczywistość. To, że pracujesz jako grafik 3D czy
    fotograf nie oznacza, że NALEŻY Ci się 3dsmax lub Photoshop.

    Równie dobrze mógłbyś krytykować jakiegoś MANa, że robi drogie TIRy
    i nie mogą sobie na nie pozwolić jednoosobowe firmy transportowe.

    > Jednak juz wczesniej wspomnialem, ze nie chodzi nawet o cene samego
    > programu a wymuszanie subkrypcji poprzez brak wstecznej kompatybilnosci
    > plikow. Moze Tobie taka polityka sie podoba, ja jednak zamiast rozgi

    Powiedz mi proszę, o jakie pliki Ci chodzi, bo nie ogarniam.
    Masz program. Możesz w nim pracować. Możesz zapisywać swoje prace,
    możesz je otwierać, możesz je publikować i sprzedawać. Na czym
    polega problem?

    > wole marchewke w postaci przykladowo usunietych w koncu bugow czy
    > faktycznie uzytecznych funkcji.

    Wolisz ściągnąć pirata i nieudolnie próbujesz to wytłumaczyć jakimś
    spiskiem producentów, którzy próbują Cię wyzyskiwać.
    Jeśli Cię nie stać na ten program, to po prostu to przyznaj. Żadna
    to plama na honorze, bo 3ds jest drogi. Mnie też nie stać na wiele
    rzeczy i nie jęczę.

    > Odnosisz sie do wysokobudzetowych produkcji, powtarzam jeszcze raz 3ds
    > max jest bardzo wszechstronnym narzedziem a Autodesk w swojej chciwosci

    Wszechstronnym, ale skierowanym do określonej grupy odbiorców. To,
    że gimnazjaliści mogą w nim trenować na prostych modelach nie oznacza,
    że ma być dostosowany do portfeli tych gimnazjalistów.

    > zlikwidowal VIZa, ktory bardzo dobrze sie sprawdzal w niszy
    > architektonicznej, ktora zapewne nie jest tak dochodowa jak reklama 3d.

    Zapewne jest bardziej dochodowa.

    pozdrawiam,
    PK