    From: G...@p...onet.pl-----USUN-TO (Grzegorz Janoszka)
    Newsgroups: pl.internet.polip
    Subject: Re: ACN i ich firewall na port 113
    Date: Sat, 3 May 2003 12:29:58 +0000 (UTC)

    On Sat, 3 May 2003 08:35:50 +0000 (UTC) I had a dream that Miernik <m...@c...pl>
    wrote:
    >Tez jestem adminem u ISP i do glowy by mi nie przyszlo blokowac port
    >25 poza siec. Szczerze mowiac nie zapisalbym sie do Ciebie do sieci z
    >taka polityka. Nigdy nie korzystam z serwera SMTP u swojego ISP tylko
    >zawsze pakuje poczte bezposrednio na port 25 serwera docelowego. W ten
    >sposob jak jest jakis blad (niezanany user, przepelniona skrzynka) to
    >mam o tym informacje natychmiast a nie jak queue sie flushnie (czyli
    >co 5 minut).

    Po pierwsze nie każdy program pocztowy (czytaj outlook express) potrafi
    wysyłać maile wprost na docelowy smtp. Po drugie pozwalając ludziom
    łączyć się na 25 poza siecią, daje się im wolną rękę na spamowanie.
    Po trzecie - jak odpowiedzi na dane posty mają przychodzić na mój
    serwer pocztowy, to ja wolę, żeby te maile też przychodziły przez mój
    serwer. Np. user łączy się na jakąś docelową bramkę, wysyła tam dużego
    posta z adresem zwrotnym z mojej sieci, tam system wysyła zwrot, że
    mail za duży, zwrot (czasem kilkanaście mega) idzie na mój serwer,
    który też tego nie chce przyjąc itd itd - paranoja. W rezultacie user
    nie dostanie zwrotu. Chodzi mi o to, że różne serwery mają różnie ustawioną
    wielkość maksymalnego maila.
    Najlepiej jest, jak luserzy korzystają tylko z bramki smtp w danej sieci.
    Ma się wtedy wszytstkie logi i pełną kontrolę nad mailami.