    Subject: Re: A gdybym jednak chciał kupić zastępnik żarówki...
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    <2975546835$20151217183121@squadack.com> <n4uuq9$in6$1@news.icm.edu.pl>
    <4286297632$20151217195122@squadack.com>
    <567340e5$0$639$65785112@news.neostrada.pl>
    <3...@p...pl.invalid>
    <567362bd$0$22825$65785112@news.neostrada.pl>
    <1s9igza7xae57$.12tszgnw4dlbs.dlg@40tude.net>
    <5673d11a$0$663$65785112@news.neostrada.pl>
    <56749b2a$0$22837$65785112@news.neostrada.pl>
    <5677dab9$0$658$65785112@news.neostrada.pl>
    From: JaNus <bez@adresu>
    Date: Mon, 21 Dec 2015 22:01:27 +0100

    W dniu 2015-12-21 o 11:55, Paweł Pawłowicz pisze:

    > Może było źle zrobione, jest to, niestety, dość częste. Rurki
    > układa się w różnych odległościach, przy oknie gęściej,

    Wg mnie to ze względu na różne aspekty ogrzewania - warto użyć
    *różnych_środków*: zadaniem o~ podłogowego powinno być zlikwidowanie
    wspomnianej "poduchy zimnego powietrza", która ściele się po samej
    podłodze. Natomiast czym innym należałoby walczyć z zimnym cugiem, który
    jest wytwarzany na sporej szklanej tafli, nawet przy dobrych oknach: pod
    nimi warto zainstalować listwy grzejne, ale takie, które nie będą
    generować *turbulencji* ogrzewanego powietrza. Bo chodzi w nich nie o
    samo ogrzewanie, a tylko o stworzenie "kurtyny" - tu jak raz z ciepłego
    powietrza, które, unosząc się w górę - odgrodzi resztę pomieszczenia od
    okiennej zimnicy. Dlatego te listwy wcale nie muszą dawać ciepła dużo,
    ale za to powinny być nie-karbowane, lecz płaskie i cienkie. Można je
    też instalować przy tych ścianach, które są słabo zaizolowane
    termicznie, no ale lepiej takich nie mieć wcale!

    > Ułożenie rurek z jednakową gęstością prowadzi do znacznych
    > różnic temperatury podłogi a to powoduje cyrkulację i
    > wywiewanie kurzu spod łóżka. A w końcu alergię.

    No tak, to znany / rozpoznany problem: ogrzewanie podłogowe zwiększa
    zjawisko wznoszenia się kurzu z podłogi. Dlatego nie można poprzestać na
    częstym odkurzaniu, a koniecznie zaopatrzyć pomieszczenie w filtr
    powietrza. Zasysający świeże z zewnątrz, i (oczywiście) z wymiennikiem
    ciepła!

    > Jakieś 20 ton betonu :-)
    > Dwie godziny drugiej taryfy są w środku dnia.
    > P.P.

    Hm, 20 ton?! Chyba przegięcie. Oczywiście to zależy, na jakiej
    powierzchni. Ale chyba często-gęsto szlichtę nad elementami grzejnymi
    robi się (jak sądzę) zbyt grubą. A jeszcze: jako że nawet cienka też
    sporą bezwładność będzie miała, to prócz ogrzewania podłogowego,
    traktowanego jako podstawowe, wnoszące gros ciepła - koniecznie trzeba
    mieć takie "interwencyjne", które będziemy używać wtedy, gdy chcemy
    osiągnąć efekt bardzo szybko. Np wracamy z Zakopanego, a dom
    zostawiliśmy jedynie z minimalną temperaturą. I aby nie zamarznąć,
    czekając na efekt "spod podłogi" - powinniśmy mieć możliwość dogrzania
    szybkiego. Ja tam preferuję dmuchawy, bo siadam sobie w fotelu, strumień
    ciepła kieruję na nogi (bo one marzną najbardziej) i po kwadransie
    jestem w Afryce! ;)

    Dobre rady nic nie kosztują

    i przeważnie warte są
    swojej... ceny!