  • Data: 2015-12-19 00:47:53
    Temat: Re: A gdybym jednak chciał kupić zastępnik żarówki...
    Od: JaNus <bez@adresu> szukaj wiadomości tego autora

    W dniu 2015-12-18 o 10:25, Paweł Pawłowicz pisze:

    > Z całym szacunkiem, macie coś pochrzanione. Mam pompę ciepła od 18
    > lat, ekonomicznie jest to rewelacja. Właśnie sobie policzyłem na
    > podstawie odczytów z licznika połączonego z pompą, na współczesne
    > ceny energii koszt grzania wynosi około 1100 złotych na sezon,
    > pokażcie mi tańszy sposób ogrzewania. Dodam, że lubię chodzić w
    > T-shirtach i nastawiłem temperaturę na 23C,

    Szczegółów wyliczeń niestety podać już nie mogę, bo wujo zmarł, i ich
    tajemnicę zabrał do grobu. Ale z wykształcenia był wprawdzie nie
    ciepłownikiem, czy energetykiem, ale za to ekonomistą, więc chyba
    policzyć to umiał.

    > Instalacja: 400m rury z glikolem zakopane na głębokości około 170cm
    > pod ogródkiem,

    On miał głęboki (ale nie wiem na ile) odwiert, czyli powinien mieć
    jeszcze większą opłacalność, wszak wwiercano się po to, aby pobierać jak
    najcieplejszą wodę.

    > w domu ogrzewanie podłogowe.

    Też miał, i też... wyłączył! Czego nie mogłem zrozumieć, bo sam bym
    bardzo chciał sobie takie zainstalować. Mam głębokie przekonanie, że ono
    *musi* być wielce efektywne. Wszak przy użyciu grzejników sterczących
    *nad* podłogę (czyli w zasadzie niemal wszystkich innych) spora część
    produkowanego ciepła leci natychmiast do góry, i ogrzewa... sufit.
    Natomiast ogrzewanie podłogowe likwiduje zmorę zmarźluchów: poduszkę
    zimnego powietrza, która ściele się zazwyczaj po podłodze, i ma dość
    sporą grubość (35 cm? nie wiem).
    To owa "poduszka" sprawia, że marzniemy w nogi, które są na to dość
    często bardzo wrażliwe.

    > Bezwładność cieplna ogrzewania podłogowego jest na tyle duża,
    > że pompa pracuje wyłącznie w drugiej taryfie.

    O! To mnie zaskoczyłeś. Wiem, że bezwładność jest, ale bym ją szacował
    na jakieś 1,5 do 3 godzin "poślizgu", a na pewno nie *kilkanaście*!

    Dobre rady nic nie kosztują

    i przeważnie warte są
    swojej... ceny!