    From: Jakub Rakus <s...@o...pl>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: A gdyby zamiast AC w domu było DC....
    Date: Sun, 17 Aug 2014 19:42:16 +0200
    <lsfqh1$f7u$1@node2.news.atman.pl> <lsfr0u$fop$2@node2.news.atman.pl>
    <1...@p...pl.invalid>
    <lsftu7$j74$1@node2.news.atman.pl> <lsgjp3$7ap$1@node1.news.atman.pl>
    <y1r9jj2ifw5y$.kmq5ishaq5my.dlg@40tude.net>
    <lsisc4$f4u$1@node2.news.atman.pl>
    <29sj7e8w5ba5.8t2uxdod95me$.dlg@40tude.net>

    On 15.08.2014 00:16, J.F. wrote:

    > Ale te wszystkie urzadzenia to co - transformatory ?

    Byłeś kiedyś na podstacji, jakiejkolwiek, niekoniecznie trakcyjnej?
    Podstacja to nie tylko transformator, prostownik i WSy (które zresztą
    też trzeba by wymienić, bo nie są zaprojektowane na 50Hz). Coś tym
    wszystkim musi jeszcze sterować.

    > Ale silniki to od 50 lat pewnie wylacznie blach robione, wiec tych
    > starych na pewno juz nie ma.

    Ale są zbudowane do pracy z 3 razy mniejszą prędkością! Silniki
    komutatorowe i rozruch oporowy.

    > Kiedy mi sie wydaje ze tabor powinien bez wiekszych przerobek jezdzic,
    > instalacje mozna wymieniac odcinkami, calosc rozlozyc na lata,
    > a te przeksztaltniki to chyba juz pare razy byly wymieniane, i znow
    > beda, bo przeciez wieczne nie sa ...

    Bałagan tym spowodowany byłby jeszcze większy niż u nas z powodu kilku
    remontów. I na ile lat chciałbyś ten bałagan rozłożyć? 10, 20? To są
    takie chore pieniądze, że nikt poważny o tym nie myśli.

    > Czy z tego wniosek ze i dzis 50Hz to za duzo ?

    Nie, nie jest za dużo. Ale trzeba patrzeć na sens takich przeróbek w
    skali makroekonomicznej, to się zwróci za 200 lat albo wcale. Lepiej
    wyprodukować nową lokomotywę wielosystemową z napędem asynchronicznym,
    która pojedzie wszędzie i każdy ją kupi niż wywracać gospodarkę państwa
    do góry nogami. Co byś powiedział jakby ktoś wymyślił, że od przyszłego
    roku zaczynamy po drogach jeździć po lewej stronie i trzeba przerobić
    auta, skrzyżowania i przemalować wszystkie pasy?

    Jakub Rakus