  • Data: 2009-11-10 23:10:05
    Temat: Re: 7d na dpreview.com
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console> szukaj wiadomości tego autora

    "XX YY" 0...@w...goo
    glegroups.com

    > Po co wówczas brać tak jasny obiektyw?

    : zeby widziec jasniej na matowce
    : zeby uklady pomiarowe dzialaly sprawniej .

    Ale do tego starczy ciemniejszy, nie musi być aż 2.8 -- najwyraźniej
    kierowany nie w stronę tych, którzy go domkną aż do 13. :)

    > : z tym ze wzrostem ogniskowej wplyw dyfrakcji jest coraz mniej widoczny.

    > Być może. Gdybyś tak zechciał wyjaśnić, dlaczego tak jest...

    : dyfrakcja zalezy od srednicy otworu przyslony.

    Od długości ob_wódki, a ta od średnicy, gdy mamy kółeczko,
    a zazwyczaj to nie jest kółeczko, ale nie o to chodzi.
    Im ta długość jest większa, tym stosunek pogiętego do prostego
    jest mniejszy. To jak ze słoniem, który ma stosunkowo mało skóry.

    : dla tej samej przyslony obiektyw o dluzszej ogniskowej bedzie mial
    : wieksza srednice otworu a wiec tym samym mniejsza dyfrakcje ,
    : a wlascieie ugiecie.

    Dyfrakcja to właśnie ugięcie.

    Dokładniej, to dyfrakcja w tym układzie będzie mniej widoczna, ale
    dyfrakcja nie zależy od ogniskowej. A będzie mniej widoczna, bo
    stosunkowo mniej na matrycę dotrze tego, co się pogięło. :)

    Innymi słowy -- wpływ dyfrakcji zależy nie od względnej jasności,
    ale od bezwzględnej wielkości dziury, a ta przy różnych ogniskowych
    i tym samym świetle względnym -- jest różna.

    Brawo!!!

    Już dawno sugerowałem, aby w słabych szkłach było coś na kształt domykania
    przesłony do wielkości optymalnej, która zależy od ogniskowej.

    > : dla obiektywow studyjnych czyli ogniskowych mierzonych w kilkunastu cm

    > Czyli 150 mm i więcej niż kilkanaście cm, czyli ponad 200 mm?
    > Może miałeś na swej myśli mm, nie cm?

    : w cm.

    Wg Ciebie w studio wykorzystujemy obiektywu o ogniskowej od 150 mm do 250 mm? :)

    Mnie to podoba się, ale innym niekoniecznie. :)

    : tutaj poczynilem troche staranniejszy rysunek ukazujacy wplyw
    : dyfrakcji na rozdzielczosc obrazu dla matryc wysoko i
    : niskorozdzielczych.

    http://picasaweb.google.at/fotografie25/Desktop02#54
    02596571667945186

    : rysunek ten nie uwzglednia jednoczesnego wzrostu rozdzielczosci
    : wskutek przymykania przyslony i odcinania promieni skrajnych. Pokazuje
    : jedynie wplyw dyfrakcji co do zasady.

    : Wprawdzie wskuzekl przymykania przyslony obiektywu dyfrakcja rosnie a
    : wiec spada rozdzielczosc , ale dla matryc niskorozdzielczych zmiany
    : te nie zostana zarejestrowane , gdyz rozdzielczosc poczatkowa i tak
    : bedzie niska.

    : podnoszenie rozdzielczosci matryc ma sens praktyczny.

    Ma. Przede wszystkim rosną pliki. :)

    --
    .'O`-' ., ; o.' eneuel@@gmail.com '.O_'