  • 21. Data: 2013-07-10 03:22:27
    Temat: Re: 4K Ultra Hight Definition TV
    Od: "Anerys" <s...@s...pl>

    news:slrnktpc55.l8i.jaros@falcon.lasek.waw.pl...

    > A właściwie do czego te 250? (pińcet bym rozumiał -- do dziennika
    > telewizyjnego)

    A źródełka i obrazki Linuxa wymieniać po P2P :))

    > Te wymagające sprawy, to jakie? Jedyny program, jakiego potrafię użyć,

    Np. gry z dymanicznymi szczegółami... nie gram, jeśli, to raczej w rzeczy
    logiczne, nie podniecają mnie gry typu Wiedźmin, CS, czy gry wojenne, wojna
    wręcz mnie brzydzi i razi, także gry przeglądarkowe OUT (chyba, że logiczne,
    lub zręcznościowe bez elementów agresji). Ale też np. filmy na YT FHD widać,
    jakby miały tak ok. 10 fps.

    > robiący coś konkretnego w karcie graficznej, to Google Earth. (Teraz
    > sprawdziłem, mam GeForce 8400 GS -- jak kupowałem, to mi jakieś cuda
    > obiecywali).

    Akurat GE chodzi u mnie nienajgorzej... choć raczej poprzestaję na mapach
    Google z przeglądarki.

    > pod uwagę możliwości oka, to już blisko grafiki wektorowej. Zwiększymy
    > rozdzielczość, a i tak będzie można *treść przekazu* skompresować
    > podobnie.

    Ale słabą stroną wektorów jest kłopot z wielkimi powierzchniami o
    niejednolitej barwie i/lub jasności. Tu wygrywa bitmapa. Co innego niezbyt
    rozmyte kształty - tu się zgodzę - korzyść jest dla wektorów.

  • 22. Data: 2013-07-10 03:49:04
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Anerys napisał:

    > A źródełka i obrazki Linuxa wymieniać po P2P :))

    Zastanawiam się ile można. No owszem, raz już w tym roku miałem potrzebę.
    Nie po P2P, lecz normalnie, z FTP. Nie pamiętam ile się płyta DVD ciągnęła,
    zgaduję, że kilkadziesiąt minut. Gdyby było kilka, to byłbym szczęśliwszy?

    > Np. gry z dymanicznymi szczegółami... nie gram, jeśli, to raczej w rzeczy
    > logiczne, nie podniecają mnie gry typu Wiedźmin, CS, czy gry wojenne, wojna
    > wręcz mnie brzydzi i razi,

    No właśnie. Kompletnie nie potrafię pojąć, jak można.

    > Ale też np. filmy na YT FHD widać, jakby miały tak ok. 10 fps.

    To już całkiem co innego -- to odtwarzanie, nie tworzenie grafiki w karcie.

    > Akurat GE chodzi u mnie nienajgorzej...

    Bo on przekształca (perspektywicznie) mapy w karcie.

    > Ale słabą stroną wektorów jest kłopot z wielkimi powierzchniami o
    > niejednolitej barwie i/lub jasności. Tu wygrywa bitmapa. Co innego
    > niezbyt rozmyte kształty - tu się zgodzę - korzyść jest dla wektorów.

    To nie tak, że coś lepsze albo gorsze. Starałem się wyjaśnić, jak się
    liczy (szacuje) wielkość informacji. Wektorowo da się opisać nawet
    mgłę (SVG dobrze to robi). A jeśli obraz opiszemy fraktalnie, to już
    w ogóle -- "widać górę porośniętą lasem świerkowym", a już jak który
    chojak z osobna wygląda, na to nikt nie zwraca uwagi. Taka fraktalna
    kompresja jeszcze w praktyce nie działa, ale idzie ku dobremu.

    Jarek

    --
    Śni mi się przeszkód wszystkich treść,
    i źródło gdzieś ukryte w chmurach,

  • 23. Data: 2013-07-10 12:56:57
    Od: "Anerys" <s...@s...pl>

    > Zastanawiam się ile można. No owszem, raz już w tym roku miałem potrzebę.

    See smile :))

    > Nie po P2P, lecz normalnie, z FTP. Nie pamiętam ile się płyta DVD
    > ciągnęła,
    > zgaduję, że kilkadziesiąt minut. Gdyby było kilka, to byłbym szczęśliwszy?

    Jakiś czas temu któreś DVD zeszło mi w ok. 12 minut. Zwykle jest 30-60, ale
    bywa dużo szybciej.

    > No właśnie. Kompletnie nie potrafię pojąć, jak można.

    Fizycznie tyle, co wgrać/zainstalować, uruchomić program i sru.

    > To już całkiem co innego -- to odtwarzanie, nie tworzenie grafiki w
    > karcie.

    Ale wiele wskazuje na to, że to z powodu powolności karty. Magistrala jest
    PCI_Ex_16, więc raczej nie najpowolniejsza. System obciążony, ale nie
    zarżnięty.

> [...]
    > chojak z osobna wygląda, na to nikt nie zwraca uwagi. Taka fraktalna
    > kompresja jeszcze w praktyce nie działa, ale idzie ku dobremu.

    Zdaję sobie sprawę, że temat nie jest czarno-biały, że aby o każdym aspekcie
    rzec choć dwa słowa, to miejsca by nie starczyło, że są różne algorytmy, że
    oko w rózny sposób "oszukać" można, by mu się wydawało, że wszystko gra, że
    tak liniowo nie bardzo da się przeliczyć... ale do wstępnego szacunku
    powinno wystarczyć. Ja się bawilem kompresją JP2 (Jpeg2000), która jest
    lepsza od zwykłego JPG, tyle, że są obwarowania licencyjne, a szkoda. Dość
    skomplikowany obraz, w JP2 potrafił być znacznie mniejszy. Nawet *.ART
    lepiej kompresował. W JP2 jest nie DCT, ale wavelet, nie wiem, czy dobrze
    zrozumiałem opis, który czytałem dość dawno temu, ze to tak, jakby do
    pewnego obszaru przypisać, że "obszar nr 1, to wzór nr 2" i mamy kilka
    bajtów, zamiast kilkudziesięciu. O kompresji fraktalnej nie czytałem, ale
    wiem, co to fraktal (nie mylić z opisem zlotów maniaków komputerowych) :)) i
    mogę dzięki temu domyślić się, o co chodzi.
    Czytając sprawdzę, czy moje domysły były słuszne. Ale nie dziś...

  • 24. Data: 2013-07-10 13:59:37
    Od: Pawel O'Pajak <o...@i...pl>

    Powitanko,

    > A jeśli nawet powstaną takie źródła sygnału jak kamery 4K
    > to czy naprawdę jesteś w stanie zauważyć okiem różnicę??

    Takie kamery juz sa. Ogladanie 4k ma sens na duuuzym ekranie. Nie wiem
    jaki np. jest system w kinach, bo zwyklej tasmy filmowej juz sie czesto
    nie uzywa ino projektor cyfrowy. Anyway, fajnie, ze sa ludzie
    wspierajacy nowinki, dzieki nim jest postep. Czy akurat 4k jest mi
    potrzebne? Szczerze mowiac niekoniecznie, ale moze gdy moj CRT wyzionie
    ducha, to np. FHD bedzie juz tak tanie, ze sobie kupie bez prob
    reanimacji CRT, bo 4k stanie sie powszechniejsze i bedzie jedno wielkie
    "sale" FHD;-) Dzieki ludziom kupujacym nowe samochody wiekszosc Polakow
    ma czym jezdzic;-)

    Pozdroofka,
    Pawel Chorzempa

  • 25. Data: 2013-07-10 14:26:55
    Od: "Irek N." <j...@t...tajny.jest>

    > jakosć zależy od ilości przesłanych informacji. Telewizja puszcza 4Mb/s a FHD idące
    po HDMI z amatorskiej kamery to 24 lub 26Mb/s. Miałem możliwość podłączenia aparatu
    pod projektor w kinie. Obraz był takiej jakości że przeciętny widz ma marną szansę
    stwierdzenia że coś jest nie tak.

    No widzisz, to teraz jeszcze inaczej. Obraz 3D.

    Marzy mi się, że obraz będzie ostry wszędzie, a nie tylko tam, gdzie
    realizator sobie ustawił. W tej chwili raczej unikam 3D, gdyż denerwuje
    mnie realizacja. Wyobraź sobie, że leci "w ciebie" strzała, obraz
    powinien pozwolić Ci ją zobaczyć ostrą do samego końca, a tymczasem
    zazwyczaj strzała się rozmywa, ale dalsze plany pozostają ostre. Oko
    ludzkie (gdyby nadążyło, ale realizacja jest taka, żeby nadążyło)
    skupiło by się na obiekcie stanowiącym zagrożenie i starało utrzymać go
    w ostrości ignorując tło.

    Jakieś to nie takie jeszcze jest, a przecież są obiektywy pozwalające na
    utrzymanie całego planu wystarczająco ostro. Przetwarzanie sygnału też
    powinno dać radę, czyli co... nikomu na tym nie zależy?

    Miłego.
    Irek.N.

  • 26. Data: 2013-07-10 14:28:36
    Od: "Irek N." <j...@t...tajny.jest>

    > :-) Za darmo to nawet w mordę się nie dostaje...

    Kupiłem TV na tyle nowy, że FHD i 3D już ma w standardzie. Za chwilę
    innych nie będzie, czyli co... za darmo Panie, za darmo. ;)

    Miłego.
    Irek.N.

  • 27. Data: 2013-07-10 17:44:20
    Od: k...@g...com

    W dniu środa, 10 lipca 2013 14:26:55 UTC+2 użytkownik Irek N. napisał:

> [...]
    >
    > utrzymanie całego planu wystarczająco ostro. Przetwarzanie sygnału też
    >
    > powinno dać radę, czyli co... nikomu na tym nie zależy?

    Wymóg ostrości dla plany głównego jest charakterystyczny dla kina. Poza tym
    filmowanie to nie tylko kamera. Komplet obiektywów do kamery filmowej koszuje więcej
    niż profesjonalna kamera typy RED lub Arri Aleksa. Tak z grubsza. Kamery filmowe mają
    taki sam rozmiar przetwornika co rozmiar klatki filmu 35mm. Mogli zrobić każdy
    rozmiar a zrobili taki żeby pasowały obiektywy. Każdy obiektyw ma tylko jeden punkt
    zapewniający maksymalną ostrość i rozdzielczość. W granicach pewnej odległości można
    uzyskać pewne pole tolerancji. Związane jest to z wielkością otworu przysłony.
    Obiektywy filmowe poza tym klasyfikuje się pod względem rozdzielczości. Podaje się ją
    w liniach na 1mm. Najlepsze mają ok 200 linii/mm dla środkowej części obiektywu, na
    brzegach mniej. Im większy przetwornik tym głębia ostrości mniejsza. Głębia ostrości
    to ten parametr o ile od punktu maksymalnej ostrości jest jeszcze ostre. Kamery z
    małymi przetwornikami mają większą głębię ostrości. Ale małe przetworniki są gorsze
    jeśli idzie o parametry od dużych. Są mniej czułe i maja większe szumy. Na dodatek
    nie ma do nich obiektywów bo by miały za małą rozdzielczość dla filmu. Nie daje się
    wykorzystać typowych obiektywów dla pełnej klatki bo będą zachowywały się jak
    teleobiektywy. Im mniejszy przetwornik tym więcej obrazu będzie poza nim przy
    obiektywie dla pełnej klatki. bardzo spadnie kąt widzenia takiego obiektywu. Z czysto
    sprzętowej strony nie da się zrobić tego żeby wszystko było ostre i to co blisko i to
    co daleko. Jak do produkcji telewizyjnej wchodziły kamery cyfrowe oparte na
    przetwornikach półprzewodnikowych to wielkości tych przetworników były niewiele
    większe od przetworników z dzisiejszych kamer internetowych. Z dedykowanymi
    obiektywami zapewniały bardzo dużą głębię ostrości. W zasadzie cały plan był ostry.
    Bardzo źle ( przynajmniej mnie) oglądało się tak nagrany materiał. Nie wiadomo było
    co jest planem głównym a co nim nie jest. Film ma to do siebie że reżyser decyduje na
    czym widz ma skupić uwagę. Jak oglądasz film to widzisz go oczami reżysera. Piszesz
    że chciałbyś widzieć ostrą całą lecącą na Ciebie strzałę. Weź kawałek patyka, ustaw
    go jak by był lecącą na Ciebie strzałą. I sprawdź czy z odległości pięciu metrów w
    dobrym oświetleniu początek i koniec patyka będą tak samo ostre. Nie będą. To jak w
    realu nie będą to dlaczego w filmie miały by być. Jeśli by były to oznaczało by to
    poważny błąd techniczny. Efekt o jakim piszesz można zrobić cyfrowo, z tym że dla
    widza będzie on mało realistyczny.

  • 28. Data: 2013-07-10 21:22:29
    Od: Mirek <i...@z...adres>

    On 09.07.2013 23:03, Irek N. wrote:

    > Tak więc 4k jasne że chętnie, ale na zasadzie jak mi dadzą (czyli pewnie
    > nieprędko). Podobnie zresztą z 8k, o ile to kiedykolwiek wejdzie, a nie
    > zdechnie jako "case study".

    Imho nawet z 4k będzie ciężko - ludzie po prostu nie potrzebują takiej
    jakości. Podobnie jak z formatami CD i lepszymi na rzecz gorszych ale
    wygodniejszych mp3.
    Dzisiejsze HD jest zupełnie wystarczające dla większośći odbiorców - i
    tak większość wybiera lepszą treść w SD niż gnioty realizowane w HD -
    sam tak robię. 4k już tak łatwo nie wejdzie przebojem jak HD - no chyba,
    że przy okazji jakiejś totalnej rewolucji technologicznej w ekranach.

    Mirek.

  • 29. Data: 2013-07-10 21:57:35
    Od: AlexY <a...@i...pl>

    Użytkownik k...@g...com napisał:
    > W dniu środa, 10 lipca 2013 14:26:55 UTC+2 użytkownik Irek N. napisał:

    [..]

> [...]
    > poważny błąd techniczny. Efekt o jakim piszesz można zrobić cyfrowo,
    > z tym że dla widza będzie on mało realistyczny.

    Jeszcze w kinie 3D nie byłem, robiłem próby z anaglifami i słabo to na
    mnie działa, na filmiku który oglądałem razem z kolegą gdzie on mówił,
    że ma wrażenie że może położyć rękę na elemencie który wychodzi z
    ekranu, tam ja widziałem praktycznie dwuwymiarowy obraz, ale nie o tym
    chciałem. Gdy 3D weszło do kin byłem pewien że będzie to wyzwanie dla
    reżyserów, że odbierze im to możliwość decydowania na czym widz ma się
    skupić (focus na panią z niezłym biustem w okienku), jest to dla mnie
    logiczne w tej technologii, ostrość na nieskończoność i wszystko dalej
    niż podajże 50cm od obiektywu jest ostre... ale nieeeee.... widzę że
    dalej chcą decydować za widza gdzie ma patrzeć, chyba mnie to nie
    zachęciło do wyjścia do kina... przynajmniej takiego 3D.
    Co do patyka i strzały, siedząc w kinie robisz dokładnie to samo,
    skupiasz wzrok na jej przeddzidziu, śróddzidziu lub zadzidziu, chyba że
    reżyser chce abyś gapił się na tą cycatą blondynę w okienku... to nie.

    --
    AlexY
    http://nadzieja.pl/inne/spam.html

  • 30. Data: 2013-07-10 22:09:20
    Od: "Irek N." <j...@t...tajny.jest>

    > Wymóg ostrości dla plany głównego jest charakterystyczny dla kina.

    A czy w takim przypadku owa strzała nie staje się pierwszym planem?
    Powinna być więc ostra, a zazwyczaj nie jest.

    > Poza tym filmowanie to nie tylko kamera. Komplet obiektywów do kamery
    > filmowej koszuje więcej niż profesjonalna kamera typy RED lub Arri
    > Aleksa.

    Ale my nie o cenie...

    {ciach - fajnie wiedzieć format, z głębią w kamerach jak w aparatach,
    wydaje się naturalne}

    > Z czysto sprzętowej strony nie da się zrobić tego
    > żeby wszystko było ostre i to co blisko i to co daleko.

    Się da, ale nie tradycyjną metodą. Nie będę się wymądrzał, bo się nie
    znam, ale coś czytałem o obiektywie w budowie podobnym do oka owada.
    Z tego co pamiętam, można było sobie wybrać już po rejestracji co ma być
    ostre, a co niekoniecznie. Skoro tak, to pewnie da się taki algorytm
    napisać, żeby wszystko było ostre.

> [...]
    > przynajmniej mnie) oglądało się tak nagrany materiał. Nie wiadomo
    > było co jest planem głównym a co nim nie jest.

    No proszę, nie wiedziałem, nie poczułem nigdy braku pierwszego planu.

> [...]
    > był lecącą na Ciebie strzałą. I sprawdź czy z odległości pięciu
    > metrów w dobrym oświetleniu początek i koniec patyka będą tak samo

    Pewnie że nie, ale nie będzie mi to przeszkadzało, gdyż
    najprawdopodobniej oko ustawi się na grot - czyli naturalnie.
    Ten przykład ze strzałą to może nie jest najlepszy, ale obrazuje o co mi
    chodzi. Masz rację pisząc, że reżyser decyduje. Mnie natomiast marzy
    się, aby nie musiał tego robić, niech widz sam zdecyduje. Albo jeszcze
    inaczej, jak widz będzie miał inny pomysł na oglądanie - niech ma taką
    możliwość.

> [...]
    > by być. Jeśli by były to oznaczało by to poważny błąd techniczny.
    > Efekt o jakim piszesz można zrobić cyfrowo, z tym że dla widza będzie

    A bo ja wiem, dla mnie jest teraz nie za dobrze.
    W sumie to mało jest filmów 3D, które faktycznie warto zobaczyć 3D.
    Ostatni jaki pamiętam to "Życie Pi". Dużo traci na płasko moim zdaniem,
    a realizacja niczego sobie. Ale to już NTG. :)

    Miłego.
    Irek.N.