    From: JA <marb67[beztego]@bb.home.pl>
    Newsgroups: pl.rec.foto.cyfrowa
    Subject: Re: 35 L dla amatora ?
    Date: Sat, 1 Aug 2009 14:08:55 +0200
    <h4p5oh$n3r$1@news.onet.pl> <h4pceh$kub$1@news.interia.pl>
    <h4q68j$ecg$1@inews.gazeta.pl>
    <a...@o...googlegroups.com>
    <h4qbbi$8q6$1@inews.gazeta.pl> <h4qi73$93p$1@inews.gazeta.pl>
    <h4qodv$q74$1@inews.gazeta.pl> <h4suat$6bo$1@inews.gazeta.pl>
    <h4t3hg$166$1@inews.gazeta.pl> <h4tsgk$ro0$1@node1.news.atman.pl>
    <h4usga$od4$1@inews.gazeta.pl> <h4vs8s$oka$1@inews.gazeta.pl>
    <h5143c$8qo$1@inews.gazeta.pl>
    <f...@c...googlegroups.com>
    <h51761$ivi$1@inews.gazeta.pl>

    On 2009-08-01 12:59:11 +0200, dominik <n...@d...kei.pl> said:

> [...]
    > Nagle ceny energii spadają okropnie, a kończące się surowce ropy wręcz
    > przeciwnie. Powstają więc samochody wyłącznie na prąd.
    > Koszt jazdy takim samochodem w stosunku do dzisiejszego jest znikomy -
    > ładowanie tanim prądem. Taki samochód jednak jest znacznie trudniejszy
    > w produkcji.
    >
    > Podobnie jest w aparatach - klisza, wywoływanie i chemia zupełnie
    > odpadły. Mając zestaw koszt jednego zdjęcia jest znikomy. Ale aparaty
    > są bardziej skomplikowane (procesory, ekrany, pamięć, oprogramowanie).
    > Tego nie można wprost porównać z starymi analogami, bo te opierały się
    Ha ha ha.
    Alej pojechał. Trudności technologiczne w aparacie analogowym wysokiej
    klasy (o takich piszemy), są nieporównywalnie wyższe w analogu, niż w
    cyfrze.
    Ktoś policzył, że żeby w chwili obecnej wyprodukować Olympusa OM-1
    (amatorska lustrzanka), trzeba by go wycenić na poziomie właśnie C5D
    czy innych jemu podobnych.

    > Bo porównujesz zupełnie inne rzeczy.
    > Mój wniosek opiera się na tym co się dzieje w samych cyfrowych. Tu nie
    > ma wątpliwości, że wchodzi coraz to lepsze, w coraz to fajniejszych
    > cenach. Twoje myślenie to za to: skoro dzisiaj 300D kosztuje 500zł, a
    > 500D kosztuje 3000zł, to znaczy, że nowy aparat jest sześć razy droższy
    > :) I patrząc wybiórczo jest to prawda, ale to raczej 300D kosztował
    > kiedyś sześć tysięcy i tak staniał.
    A to prawda. Choć ten relatywny spadek cen, nie jest tak duży jakby
    mógł być biorąc pod uwagę wielkość produkcji.

    > Ale mając rozwijaną od lat produkcję APS-C i mając nowe do
    > wyprodukowania FF trzeba na start trochę wyłożyć pieniędzy.
    > Druga sprawa, że wyobraź sobie, że prawdopodobieństwo że matryca jest
    > wadliwa wynosi ileś n i zależy on od powierzchni. Przy znacznie
    > większej matrycy prawdopodobieństwo że jest popsuta wzrośnie i tam
    > gdzie trafiło się na pełnoklatkowej to na mniejszej wyrzuci się tylko
    > pół tego materiału, z drugiego pół jest sprawna matryca.
    I żeby nikt nie miał wątpliwości. Nie da się wykroić z jednego wafla x
    matryc do kompaktów, y APS-C z FF.
    Plaster idzie albo cały FF, albo cały APS-C itd. Przy FF jest dużo dużo
    większy odpad.

    > I dlaczego niby ta technologia miałaby być niedostępna dla mniejszych
    > matryc? Wręcz przeciwnie do tego co piszesz - z pewnością właśnie tam
    > pojawi się znacznie szybciej.
    I zawsze tak było. Każdy rodzaj emulsji (no prawie każdy), pojawiał się
    w każdym formacie. Tylko że przy 4x5 cala było tyle samo dobrych
    oblewów, co przy mniejszych formatach. Różnica w cenie za metr
    kwadratowy emulsji wynikała tylko z wielkości produkcji danego formatu.

    --
    Nie odpowiadam na treści nad cytatem
    Pozdrawiam