  • 21. Data: 2020-12-22 16:55:59
    Temat: Re: Radiowe udostępnienie internetu (i tylko internetu)
    Od: t-1 <t...@t...pl>

    W dniu 2020-12-22 o 16:36, Atlantis pisze:

    > W tym routerze sieć dla gości obejmuje tylko WiFi. Ale już znalazłem to,
    > czego potrzebowałem. Okazuje się, że izolację sieci można włączyć tylko
    > podczas tworzenia nowej grupy- tylko w tym miejscu dostępna do
    > zaznaczenia odpowiednia opcja. Teraz wszystko działa tak, jak powinno -
    > urządzenia z 192.168.2.x nie widzą 192.168.1.x i odwrotnie.

    Ale czy po wrogiej zmianie IP w 2 sieci na adres z 1 też to działa?

  • 22. Data: 2020-12-22 20:05:28
    Od: LordBluzg(R) <m...@p...onet.pl>

    W dniu 22.12.2020 o 16:36, Atlantis pisze:

> [...]
    > zaznaczenia odpowiednia opcja. Teraz wszystko działa tak, jak powinno -
    > urządzenia z 192.168.2.x nie widzą 192.168.1.x i odwrotnie.

    No to pozostało zestawić link i powinno banglać. Z doświadczenia i
    Twojego opisu masz jakieś 70% szans na powodzenie. Jeśli nie ma tam
    drzew innych/liściastych to powinno być stabilne cały czas, chociaż
    drzewa rosną i za 2-3 lata może być gorzej z tymi iglastymi. Najgorszy
    układ nawet z jednym drzewem jest wtedy, jeśli rośnie zbyt blisko
    nadajnika czy odbiornika +/- 50m dalsza odległość...im dalej tym lepiej.

    --
    LordBluzg(R)
    <<<Pasek Grozy TVPiS>>>

  • 23. Data: 2020-12-23 21:55:46
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    On 22.12.2020 20:05, LordBluzg(R) wrote:

> [...]
    > układ nawet z jednym drzewem jest wtedy, jeśli rośnie zbyt blisko
    > nadajnika czy odbiornika +/- 50m dalsza odległość...im dalej tym lepiej.

    Drzewa liściaste rosną trochę dalej, ale są sporo niższe od tych dwóch
    iglastych, których obawiam się najbardziej. W tej chwili nie ma na nich
    zresztą nawet liści. Wspomniane iglaste drzewa w razie problemów mógłbym
    ominąć instalując odbiornik na maszcie (czyt: kawałku kija) oddalonym od
    budynku o jakieś 10 metrów, np. przyczepionym do ogrodzenia. Tego jednak
    wolałbym uniknąć, nie chcąc rozwieszać kabla ethernetowego ponad działką. :)

    Swoją drogą - czy w razie czego mogę zmienić konfigurację połączenia,
    umożliwiając dodanie kolejnych urządzeń podłączonych do tego samego AP
    na dachu? Na przykład gdybym chciał zainstalować kamerę IP pomiędzy tymi
    dwoma budynkami?

  • 24. Data: 2020-12-23 22:51:08
    Od: LordBluzg(R) <m...@p...onet.pl>

    W dniu 23.12.2020 o 21:55, Atlantis pisze:

> [...]
    > umożliwiając dodanie kolejnych urządzeń podłączonych do tego samego AP
    > na dachu? Na przykład gdybym chciał zainstalować kamerę IP pomiędzy tymi

    Obecne kamery IP mają możliwość łączenia się przez chmurę więc nie musi
    być dostępu z danej puli adresów IP, czyli obojetnie w jakieś sieci ona
    siedzi, wazne żeby miała dostęp do netu. Inna sprawa, to dodanie kamery
    w danej podsieci zawsze jest możliwe i w zależności kto ma mieć dostęp
    po IP, to do tej puli dodajesz kamerę czy inne urządzenie na kolejny
    wolny adres.

  • 25. Data: 2020-12-24 18:00:14
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    On 23.12.2020 22:51, LordBluzg(R) wrote:

> [...]
    > w danej podsieci zawsze jest możliwe i w zależności kto ma mieć dostęp
    > po IP, to do tej puli dodajesz kamerę czy inne urządzenie na kolejny

    Chodziło mi raczej o to, czy jeśli mam skonfigurowane takie połączenie
    jako "bridge", mogę dodać kolejne punkty typu STA, wpinając je do tej
    samej sieci. Jeśli będę coś tam podpinał, to pewnie będzie to albo
    komputer mający połączyć się z Internetem, albo kamera, albo jakiś
    czujnik. Generalnie zresztą i tak planuję zainwestować w nieco lepszą
    infrastrukturę sieciową, która pozwoli mi to bardziej sensownie
    skonfigurować.

    AP trafił na dach. W domu, pod blaszanym dachem ciągle mam stabilne
    połączenie i wysoki poziom sygnału. Co prawda odległość to kilka metrów,
    ale to jednak blaszany dach... Może jest szansa, że przez te drzewa też
    się przebije. :)

  • 26. Data: 2020-12-27 00:02:01
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Tue, 22 Dec 2020 16:55:59 +0100, t-1 <t...@t...pl> wrote:
    > Ale czy po wrogiej zmianie IP w 2 sieci na adres z 1 też to działa?

    No właśnie...

    --
    Marek

  • 27. Data: 2020-12-27 09:23:01
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    On 27.12.2020 00:02, Marek wrote:

    > No właśnie...

    Nie działa. Wygląda na to, że sieci są faktycznie izolowane na poziomie
    routera. Jeden zakres adresów jest przypisany do konkretnego interfejsu
    sieciowego, drugi do całej reszty.

  • 28. Data: 2020-12-28 22:24:41
    Od: LordBluzg(R) <m...@p...onet.pl>

    W dniu 24.12.2020 o 18:00, Atlantis pisze:

> [...]
    > czujnik. Generalnie zresztą i tak planuję zainwestować w nieco lepszą
    > infrastrukturę sieciową, która pozwoli mi to bardziej sensownie

    Bridge to bridge. Nie musisz bridge, może być AP i Client...ale jak
    chcesz taką kamerę IP podłączyć na 5G? Jeśli kablem to po stronie
    sąsiada i jeśli nie masz wolnego interfejsu na routerze u sąsiada to
    dajesz switch i korzystasz w ramach DHCP czy manualnie z wydzielonej
    sieci a u siebie podpinasz pod swój router (no przecież powinieneś mieć
    router) przez rj45.

> [...]
    > połączenie i wysoki poziom sygnału. Co prawda odległość to kilka metrów,
    > ale to jednak blaszany dach... Może jest szansa, że przez te drzewa też

    Będzie zrywać. 20 metrów dalej i masz 2 kreski "drabinki/schodków" WiFi.

  • 29. Data: 2020-12-28 23:11:18
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    On 28.12.2020 22:24, LordBluzg(R) wrote:

> [...]
    > dajesz switch i korzystasz w ramach DHCP czy manualnie z wydzielonej
    > sieci a u siebie podpinasz pod swój router (no przecież powinieneś mieć

    Chyba zapomniałem wspomnieć, że ostatecznie postanowiłem zaopatrzyć się
    w moduły 2,4 GHz - właśnie z uwagi na większą szansę przebicia się przez
    drzewa. Na tym terenie to pasmo jest i tak praktycznie całkowicie puste.
    Kamery powinny się więc zalogować w tej sieci, a nawet jeśli nie, to
    podpięcie przez ethernet też wchodzi w grę. Nie stałyby one w szczerym
    polu - mowa o budynku gospodarczym, który ma prąd, ale do którego domowe
    WiFi już nie dolatuje.
    Jaka jest przewaga stosowania bridge'a nad standardową konfiguracją
    AP + Client? To znaczy coś stracę, jeśli pewnego dnia chcąc dodać
    kolejne urządzenia zmienię konfigurację tych dwóch Ubiquiti?

    > Będzie zrywać. 20 metrów dalej i masz 2 kreski "drabinki/schodków" WiFi.

    Mówimy o sytuacji z blaszanym dachem czy koronami drzew? Jeśli chodzi o
    dach, to wykonywałem kilka testów i przez parę dni połączenie było
    stabilne. Co do połączenia przez drzewa, to wczoraj wykonałem pierwszy
    test na miejscu i sytuacja nie wygląda źle. Z uwagi na brak czasu i paru
    elementów montażowych, wykonałem tylko prowizoryczny test, stojąc z
    Ubiquiti na balkonie na pierwszym piętrze. Moduł tylko z grubsza
    wycelowany we właściwą stronę pokazywał dwie z czterech kresek, dało się
    połączyć z Internetem. Przy tej wysokości na drodze sygnału stało kilka
    drzew liściastych (o tej porze roku bez liści) i zapewne dachy kilku
    niewysokich budynków stojących nieopodal. Szczęśliwie okazuje się, że
    drzewa iglaste których się obawiałem stoją jednak nieco z boku i nie
    powinny przeszkadzać.
    Sytuacja powinna wyglądać lepiej po zamontowaniu modułu na dachu.

  • 30. Data: 2020-12-28 23:59:12
    Od: LordBluzg(R) <m...@p...onet.pl>

    W dniu 28.12.2020 o 23:11, Atlantis pisze:

> [...]
    > podpięcie przez ethernet też wchodzi w grę. Nie stałyby one w szczerym
    > polu - mowa o budynku gospodarczym, który ma prąd, ale do którego domowe

    Obstawiałbym zatem UTP. Nie warto korzystać z WiFi dla kamery, która ma
    nawet 60% sygnału. Muli i jest niestabilna.

    > Jaka jest przewaga stosowania bridge'a nad standardową konfiguracją
    > AP + Client? To znaczy coś stracę, jeśli pewnego dnia chcąc dodać
    > kolejne urządzenia zmienię konfigurację tych dwóch Ubiquiti?

    Bridge wymaga spięcia po obu stronach i jest w sumie mostem, który nie
    akceptuje połączeń równoległych. Dlatego stosuje się AP-Client, gdzie
    clientów może być więcej. Nie ma to wpływu na transmisję a jedynie na
    nieautoryzowane podpięcie.

    > Mówimy o sytuacji z blaszanym dachem czy koronami drzew?

    Blaszanym dachu. Ogranicza w dalszym zasięgu sporo.

> [...]
    > Ubiquiti na balkonie na pierwszym piętrze. Moduł tylko z grubsza
    > wycelowany we właściwą stronę pokazywał dwie z czterech kresek, dało się

    Interesuje mnie dB a nie kreski.

> [...]
    > powinny przeszkadzać.
    > Sytuacja powinna wyglądać lepiej po zamontowaniu modułu na dachu.

    To zamontuj i podaj sygnał w dB. BTW, pisałeś że masz wersję 5 Ubiquiti
    a nie 2. Wróżę z fusów w sumie bo nie widzę tego w realu (doświadczenie)
    ale jesli nie osiągniesz zimą (teraz) sygnału ok 70dB to zastanowiłbym
    się nad spięciem tego mostu na lepszym sprzęcie:
    https://allegro.pl/oferta/punkt-dostepowy-pbe-m5-300
    -ubiquiti-8438755548