  • 1. Data: 2020-12-16 10:31:55
    Temat: Radiowe udostępnienie internetu (i tylko internetu)
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    Wiem, że powinienem pytać na grupie poświęconej sieciom, ale tam od
    jakiegoś czasu panują pustki, więc tutaj jest większa szansa na
    trafienie na kogoś zorientowanego w temacie.

    Sytuacja wygląda następująco:
    1. Dwa budynki oddalone od siebie o jakieś 300 metrów, jeden położony
    nieco wyżej. Z dachów powinna być względna widoczność optyczna,
    ewentualnie przez wierzchołki drzew.
    2. W jednym i drugim budynku proste sieci WiFi i Ethernetowe, zbudowane
    w oparciu o proste routery TP-Linka.
    3. Pierwszy budynek ma połączenie z Internetem, drugi nie.

    Chciałbym zestawić połączenie przy pomocy tego, co aktualnie mam pod
    ręką, czyli używanych modułów Ubiquiti Nanostation Loco M5. Rozumiem, że
    jeśli zestawię między nimi połączenie w trybie Bridge'a, będą one
    stanowiły odpowiednik kabla ethernetowego, który połączy dwie rzeczy
    wpięte w RJ45 po obydwu stronach.

    Chciałbym jednak się upewnić, że budynek 2 będzie miał dostęp TYLKO do
    połączenia internetowego, bez sieci lokalnej po drugiej stronie
    bridge'a. Czy można ustawić takie ograniczenie z poziomu konfiguracji
    modułów ubiquiti? Będzie się dało coś takiego uzyskać na sofcie d
    producenta, czy nie obejdzie się bez instalacji jakiegoś OpenWRT?

  • 2. Data: 2020-12-16 10:43:18
    Od: LordBluzg(R) <m...@p...onet.pl>

    W dniu 16.12.2020 o 10:31, Atlantis pisze:
> [...]
    > modułów ubiquiti? Będzie się dało coś takiego uzyskać na sofcie d
    > producenta, czy nie obejdzie się bez instalacji jakiegoś OpenWRT?

    Raczej na konfiguracji routera do którego Ubik jest wpięty po stronie
    dawcy internetu. Ten router ma za zadanie separację sieci. Ja bym
    postawił tam jakiegoś mikrotika jako router i dokonał separacji bo
    wątpię żeby TP-Link miał takie możliwości.

    --
    LordBluzg(R)
    <<<Pasek Grozy TVPiS>>>

  • 3. Data: 2020-12-16 12:09:12
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    On 16.12.2020 10:43, LordBluzg(R) wrote:

> [...]
    > postawił tam jakiegoś mikrotika jako router i dokonał separacji bo
    > wątpię żeby TP-Link miał takie możliwości.

    Hmm... TP-Link ma taką opcję jak "grupowanie interfejsów". Mogę w niej
    przypisać konkretne porty do nowej grupy i nadać jej nazwę. Wtedy na tym
    porcie tworzy się osobna sieć z własnym serwerem DHCP i zakresem
    adresów. Tędy droga?

  • 4. Data: 2020-12-16 12:23:23
    Od: sirapacz <n...@s...pl>

  • 5. Data: 2020-12-16 12:35:02
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Atlantis" napisał w wiadomości grup
    pl...
> [...]

    >do połączenia internetowego, bez sieci lokalnej po drugiej stronie
    >bridge'a. Czy można ustawić takie ograniczenie z poziomu konfiguracji

    troche watpie, choc jakby tak sie dalo ograniczyc dostep tylko do MAC
    routera 1

    Ale obejrzyj te TP-linki

    -skoro "router", to pewnie ma "WAN port" i podlaczasz takowy z
    routera2 do routera1.
    Komputery z sieci 2 nadal maja dostep do sieci 1, ale przez
    DNAT/proxy/masquerade czy jak to zwac w router2, wiec dostep troche
    ograniczony.

    -moze w router1 jest jakis "guest network" dla gosci.

    https://www.tp-link.com/pl/support/faq/649/

    Tylko to na wifi dziala, wiec moze byc problem.

    Bo VLAN na tym sprzecie to raczej nie masz ...

    https://www.tp-link.com/pl/support/faq/328/

    ale to chyba drozsze.

    J.

  • 6. Data: 2020-12-16 13:43:38
    Od: Adam <a...@p...onet.pl>

    W dniu 2020-12-16 o 12:09, Atlantis pisze:

> [...]
    > przypisać konkretne porty do nowej grupy i nadać jej nazwę. Wtedy na tym
    > porcie tworzy się osobna sieć z własnym serwerem DHCP i zakresem

    W Draytekach tak jest. Ale oprócz przypisania sieci do konkretnego
    fizycznego portu można jeszcze włączyć izolację sieci. Nie wiem, czy
    izolacja będzie działać w TP-Linku.

    --
    Pozdrawiam.

    Adam

  • 7. Data: 2020-12-16 15:31:45
    Od: LordBluzg(R) <m...@p...onet.pl>

    W dniu 16.12.2020 o 12:09, Atlantis pisze:

> [...]
    > przypisać konkretne porty do nowej grupy i nadać jej nazwę. Wtedy na tym
    > porcie tworzy się osobna sieć z własnym serwerem DHCP i zakresem

    Nie, raczej grzebać w routingu TP-Linka ręcznie bym nie polecał ale
    można spróbować. Nigdy nie wiesz jakim portem gdzieś wyłazisz i jaki
    potrzebujesz. Tutaj raczej chodzi o dwa zupełnie odseparowane interfejsy
    lan czy to fizyczne czy wirtualne. Separacja w TP-Link działa chyba
    tylko po WiFi. Generalnie i tak obie sieci spotykają się na tej samej
    bramie i tutaj dokładnie w tym miejscu powinna następować separacja.
    W sumie problem dotyczy Ciebie, bo ty będąc w swojej podsieci czy za
    swoim routerem wychodzisz wyżej i możesz przeglądać sąsiada. Sąsiad nie
    wlezie do Ciebie przez router (który możesz mieć).

    Generalnie spotyka się konfiguracje, które wyłączają/blokują protokoły
    sieciowe (przeglądanie sieci/udostępnianie itp) i prawdę mówiąc niewiele
    już możesz zobaczyć będąc nawet w tej samej sieci :)

  • 8. Data: 2020-12-16 15:55:23
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    On 16.12.2020 15:31, LordBluzg(R) wrote:

    > Nie, raczej grzebać w routingu TP-Linka ręcznie bym nie polecał ale
    > można spróbować. Nigdy nie wiesz jakim portem gdzieś wyłazisz i jaki
    > potrzebujesz.

    Ok, źle się wyraziłem. Pisząc o portach miałem na myśli porty
    ethernetowe, czyli właśnie interfejsy.

  • 9. Data: 2020-12-16 16:23:09
    Od: LordBluzg(R) <m...@p...onet.pl>

    W dniu 16.12.2020 o 15:55, Atlantis pisze:

    > Ok, źle się wyraziłem. Pisząc o portach miałem na myśli porty
    > ethernetowe, czyli właśnie interfejsy.

    Powinno zadziałać, można spróbować przecież :) Nie wiem jakiego masz
    TP-Linka ale te co skubałem (z VPN) mają takie opcje. Te najtańsze chyba
    nie.

  • 10. Data: 2020-12-16 18:33:37
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    Ok, jeszcze jedno pytanie.
    W jakimś tutorialu natknąłem się na informację, że te moduły Ubiquiti
    mają zabezpieczenia antyprzepięciowe, dzięki czemu mogą bezpiecznie
    pracować na zewnątrz i infrastruktura jest mniej podatna na efekty
    pobliskich wyładowań atmosferycznych. Trzeba było tylko spełnić parę
    warunków:

    1) Stosowanie odpowiedniego zasilacza PoE, np. tego sprzedawanego w
    zestawie z modułem.
    2) Połączenie zasilacza z modułem za pomocą ekranowanego kabla
    ethernetowego.
    3) Uziemiony środkowy bolec w gniazdku, do którego jest podłączony
    zasilacz.

    Zastanawia mnie ostatni punkt: czy w przypadku instalacji TN-C i
    zerowanego gniazdka to zabezpieczenie też zadziała?