  • Data: 2013-08-26 10:22:50
    Temat: RX100
    Od: Mateusz Ludwin <n...@s...org> szukaj wiadomości tego autora

    Mam już ponad miesiąc i jestem zachwycony tym aparatem. Specjalnie nie
    kupiłem bezlusterkowca, bo żaden nie ma na tyle małych wymiarów, żeby być
    przenośny jak kompakt, a RX mieści się do kieszeni spodni i tak go często
    nosiłem. Efekt jest taki, że z tyogodniowego wyjazdu przywiozłem prawie 20GB
    rawów, z czego miałbym może 5GB gdybym pojechał z lustrzanką. Oczywiście
    można powiedzieć że po co robić tyle zdjęć i z tym się generalnie zgadzam
    (obrabianie tego wszystkiego to horror, bo mowa o 20GB zdjęć dobrych
    technicznie, bez żadnych poruszeń, zaszumień itd.), natomiast RX ratuje w
    sytuacjach, w których po prostu nie zabiera się ze sobą dużego aparatu
    (bezlusterkowca też nie). Tak więc dla mnie jest to jedyne obecnie realne
    uzupełnienie lustrzanki, bo cała reszta małych aparatów albo ma badziewną
    jakość obrazu, albo jest za duża (wszelkie peny to dla mnie alternatywa dla
    lustrzanki, a nie uzupełnienie).

    Jedyne realne wady jakie widzę w tym sprzęcie to bardzo szybko ciemniejący
    obiektyw (z czym jednak się godzę, bo bez tego nie dałoby się uzyskać
    całkowitego chowania się obiektywu w body) i bardzo mała odporność na
    przepalenia (chyba mój stary E400 miał lepszą). Poza tym jest jeszcze drobne
    ziarno nawet na najniższym ISO, ale to mi nie przeszkadza.

    Jakość samego obrazu jest fantastyczna i to pierwszy aparat, w którym robię
    zdjęcia prawie wyłącznie na auto iso (od 125 do 3200). Nie interesuje mnie
    kompletnie co soft sobie wybierze, bo nawet 3200 jest spokojnie używalne i
    wygląda jak ISO800 w lustrzankach sprzed paru lat. Do tego mam świadomość,
    że na krótkim końcu na F1.8 mogę zrobić zdjęcie z ręki w _każdych_ warunkach
    oświetleniowych i kropka, nawet w prawie całkowitej ciemności zdjęcie
    wyjdzie nie poruszone i z małym szumem. Tego nie daje mi żaden inny kompakt,
    a lustra w takiej sytuacji najczęściej się nie nosi (bo lustro zabiera się
    na zaplanowane zdjęcia). A 20Mpix to jest prawdziwe 20Mpix jak w dużym
    lustrze, nie ma żadnej ciapy czy rozmycia szczegółów na filtrze.

    Poza tym aparat jest niesamowicie szybki, nie da się tego porównać do
    żadnego innego kompaktu. Porównywałem przed zakupem z XZ-2 i ten drugi po
    prostu odpadł w przedbiegach. Nie ma tu w ogóle shutter laga, a po
    wciśnięciu spustu zdjęcie pojawia się na ekranie od razu i jest to
    niesamowicie komfortowe. Interfejs też jest według mnie świetnie
    przemyślany, kółko z czterema kierunkami jest w pełni konfigurowalne, jest
    skala zooma w mm i obsługuje mi się go tak samo wygodnie, jak lustro z dwoma
    pokrętłami i dodatkowymi przyciskami do ISO i ekspozycji. Obiektyw to coś w
    stylu dobrego kita do lustrzanki - generalnie jest bardzo ostry, ale w
    bardziej kontrastowych scenach na długim końcu potrafi brzydko stracić
    kontrast. Trochę żal np. małej GO przy ekwiwalencie 50mm, ale jak wyżej -
    rozmiary.

    Podsumowując, nie ma w tym momencie niczego podobnego na rynku (wszelkie
    kompakty w stylu XZ-2 czy X10 są po pierwsze większe, a po drugie znacznie
    gorsze pod względem szumów i nie pozwalają przez to robić zdjęć w dowolnych
    warunkach). Nie wiem jak mogłem wcześniej używać samego lustra. Jeśli cena
    spadnie poniżej 2000 zł, to nie można tego nie kupić.
    --
    Mateusz Ludwin m...@g...com