  • 1. Data: 2011-04-05 12:02:41
    Temat: RAID0, XP Home i kicha ;)
    Od: Jakub Jewuła <b...@s...com.pl>

    Robie wlasnie porzadek w komputerze zeby szybciej obrabiac
    video HD. Dokupilem dysk 2TB, przenosze na niego dane z dwoch
    dyskow 1.5TB z ktorych chce zrobic RAID0 zeby osiagnac wyzszy
    transfer danych...

    Mialem zamiar po prostu pod Win Home zrobic stripe, czyli
    softwarowo kontrolowany RAID0. I tu niespodzianka - przed
    chwila doczytalem, ze wersja Home tego nie wspiera :(

    I tu pytanie - czy sprzetowo zrobiony RAID0 z poziomu
    plyty Asus P5QL-E jest calkowicie transprarentny i nie
    jest istotne jaki system bedzie na niego zapisywal dane -
    czyli bedzie po prostu raportowany jako jeden sprzetowy dysk?

    Nie chce startowac systemu z RAIDa, tylko miec na nim obrabiane
    dane...

    Zastanawiam sie czy nie zrobic innego numeru - kupic obudowe
    Welland ME-580j RAID SATA i wsadzic do niej dwa dyski 1.5TB
    http://allegro.pl/listing.php/search?string=Welland+
    ME-580j

    I tu drugie pytanie - czy ktos uzywa moze takiej obudowy
    i sprawdzil jaka szybkosc odczytu / zapisu mozna osiagnac
    z RAID0? Oczywiscie po eSata, nie po USB...

    Z gory dzieki za odpowiedzi...

  • 2. Data: 2011-04-05 12:35:46
    Temat: Re: RAID0, XP Home i kicha ;)
    Od: Rafał Łukawski <r...@l...pl>

    On 2011-04-05 14:02, Jakub Jewuła wrote:
> [...]
    > jest istotne jaki system bedzie na niego zapisywal dane -
    > czyli bedzie po prostu raportowany jako jeden sprzetowy dysk?

    Generalna zasada, jezeli plyta wspiera pseudo-raid, to pod kazdymi
    windowsami widoczne jest to jako jedno urzadzenie (dysk). W wiekszosci
    wypadkow nalezy zainstalowac sterowniki do obslugi raid dostarczone na
    plycie cd/dvd z plyta glowna.

> [...]
    > jaka szybkosc odczytu / zapisu mozna osiagnac
    > z RAID0? Oczywiscie po eSata, nie po USB...

    Welland to raczej dolna polka, jezeli nie ma potrzeby wspoldzielenia
    danych, polecalbym wykorzystanie pierwszej opcji, czyli raid wspierany
    przez plyte glowna i windows (sterowniki).

  • 3. Data: 2011-04-05 13:26:21
    Od: Kamil <k...@s...com>

    On 05/04/2011 13:02, Jakub Jewuła wrote:
> [...]
    > czyli bedzie po prostu raportowany jako jeden sprzetowy dysk?
    >
    > Nie chce startowac systemu z RAIDa, tylko miec na nim obrabiane

    Mam te plyte i bawilem sie RAIDem zaraz po zakupie. Glowy teraz nie dam
    sobie uciac czy to byl XP czy juz 7, ale sterowniki pod XP sa na stronie
    ASUSa, wiec nie widze powodu zeby nie poszlo.

    Kamil

  • 4. Data: 2011-04-05 13:43:48
    Od: Jakub Jewuła <b...@s...com.pl>

    > Mam te plyte i bawilem sie RAIDem zaraz po zakupie. Glowy teraz nie dam
    > sobie uciac czy to byl XP czy juz 7, ale sterowniki pod XP sa na stronie
    > ASUSa, wiec nie widze powodu zeby nie poszlo.

    OK, sprobuje. Tylko jeszcze przeniose reszte danych ;)

  • 5. Data: 2011-04-05 13:56:57
    Od: Kamil <k...@s...com>

    On 05/04/2011 14:43, Jakub Jewuła wrote:

    > OK, sprobuje. Tylko jeszcze przeniose reszte danych ;)

    Bez backupu nawet bym nie próbował. :)

    Kamil

  • 6. Data: 2011-04-05 14:11:52
    Od: "MC" <m...@g...pl>

    Użytkownik "Jakub Jewuła" <b...@s...com.pl> napisał w wiadomości

> [...]
    > szybkosc odczytu / zapisu mozna osiagnac
    > z RAID0? Oczywiscie po eSata, nie po USB...

    Nie mam doświadczenia z łączeniem przez eSATA, ale spore w NAS-ach łączących
    się przez Ethernet. W żadnym z nich połączenie dwóch dysków w RAID 0 nie
    przyspieszało pracy w sposób istotny. Niektórzy producenci nawet wycofali z
    oferty możliwość takiej konfiguracji.

  • 7. Data: 2011-04-05 14:43:15
    Od: Jakub Jewuła <b...@s...com.pl>

> [...]
    > RAID 0 nie przyspieszało pracy w sposób istotny. Niektórzy producenci
    > nawet wycofali z oferty możliwość takiej konfiguracji.

    To zalezy co sie robi - mi chodzi o uzyskanie wyzszego transferu
    burst - po prostu do zapisu / lub odczytu duzego strumienia danych.
    Chodzi o nieskompresowany material video HD, okolo 11GB/min.
    Pojedynczy dysk nie wydala co znaczaco wplywa na wydajnosc
    obrobki materialu.

    Moznaby co prawda pracowac na materiale skompresowanym,
    ale tu z kolei kompresja wymaga duzej mocy obliczeniowej
    no i wprowadza jakies tam straty...

    RAID0 powinien dac prawie dwa razy wyzsza pradkosc odczytu
    i zapisu. Jak bedzie w praktyce to sie zobaczy ;)

    Potem pewnie i tak bedzie wymiana procesora...

  • 8. Data: 2011-04-05 15:50:22
    Od: Kamil <k...@s...com>

    On 05/04/2011 15:43, Jakub Jewuła wrote:

> [...]
    > i zapisu. Jak bedzie w praktyce to sie zobaczy ;)
    >
    > Potem pewnie i tak bedzie wymiana procesora...

    RAID 0 w NAS po ethernecie ma jakikolwiek sens? Najwięcej co uzyskasz to
    1gbps (teoretyczne), w praktyce dzisiejsze dyski bez problemu przesyłają
    grubo ponad 100MB/s, sieć i tak tego nie uciągnie.

    Kamil

  • 9. Data: 2011-04-05 16:22:44
    Od: Jakub Jewuła <b...@s...com.pl>

    > RAID 0 w NAS po ethernecie ma jakikolwiek sens? Najwięcej co uzyskasz to
    > 1gbps (teoretyczne), w praktyce dzisiejsze dyski bez problemu przesyłają
    > grubo ponad 100MB/s, sieć i tak tego nie uciągnie.

    Ale ja nic nie pisalem o sieci :)

    RAID bedzie oczywiscie w komputerze, lacze SATA.

  • 10. Data: 2011-04-05 16:42:27
    Od: "qwerty" <q...@p...fm>

    Użytkownik "Kamil" napisał w wiadomości grup
    > Bez backupu nawet bym nie próbował. :)

    Prawdziwi twardziele nie robią backupów. :)