  • 1. Data: 2011-02-05 21:59:35
    Temat: RAID, AHCI, Native IDE?
    Od: Robert <r...@a...brak>

    W opcjach BIOSu mam do wyboru "tryby pracy" podłączonego dysku SATA:
    RAID, AHCI, Native IDE. Wyczytałem, że AHCI wykorzystuje NCQ i umożliwia
    hotswap. Kiedy jednak podłączę dysk w tym trybie to nie mogę monitorować
    parametrów S.M.A.R.T. (dysk nie jest widoczny przez programy raportujące
    statusy S.M.A.R.T). Przełączenie w tryb native IDE automagicznie usuwa
    tę przypadłość, ale nie mogę korzystać z hotswapa. Pozostaje 3 opcja,
    RAID, ale nie wiem dokładnie jak jej użyć, i czy nie skasuje mi
    istniejących danych. Płyta to Gigabyte GA-MA78GM-S2H. Podczas bootowania
    pojawia się na chwilę możliwość wejścia do menu związanego z RAIDem a
    tam opcje tworzenia czegoś (nie wiem o co chodzi).

    Jak i czy jest możliwe podłączenie/skonfigurowanie pojedynczego dysku z
    trybie RAID tak aby nie zostały usunięte istniejące na nim dane?

    Robert

  • 2. Data: 2011-02-06 10:36:56
    Temat: Re: RAID, AHCI, Native IDE?
    Od: boxfish <c...@g...pl>

    http://tinyurl.com/btemp7

  • 3. Data: 2011-02-06 12:39:12
    Od: RedLite <t...@t...eu>

    W dniu 2011-02-05 22:59, oskarżony *Robert*, zeznał co następuje:

    > Jak i czy jest możliwe podłączenie/skonfigurowanie pojedynczego dysku z
    > trybie RAID

    Mniej więcej tak samo jak podłączenie 1 kości pamięci w dual channel :D

    --
    *RedLite*

  • 4. Data: 2011-02-11 07:05:52
    Od: ejek <e...@a...pl>

> [...]
    > hotswap. Kiedy jednak podłączę dysk w tym trybie to nie mogę monitorować
    > parametrów S.M.A.R.T. (dysk nie jest widoczny przez programy raportujące

    Najpewniej masz sterownik SATA AHCI pobrany ze strony Gigabyte
    http://www.gigabyte.pl/products/page/mb/ga-ma78gpm-d
    s2h_1x/download/

    Zainstaluj (naj)nowszy ze strony
    http://sites.amd.com/us/game/downloads/Pages/downloa
    ds.aspx

    (oczywiście wybierz właściwy, dla Twojej płyty głównej oraz systemu)

    --
    Wojtek

  • 5. Data: 2011-02-16 10:59:15
    Od: Radosław Sokół <r...@m...com.pl>

    W dniu 05.02.2011 22:59, Robert pisze:
> [...]
    raportujące statusy S.M.A.R.T). Przełączenie w tryb native IDE automagicznie usuwa tę

    W trybie RAID tym bardziej zazwyczaj nie działa monitorowanie
    S.M.A.R.T.

    Brak tej możliwości w trybie AHCI jest związany z niedostat-
    kami oprogramowania. Albo używany przez Ciebie program tego
    po prostu nie potrafi, albo programy obsługi mostka SATA blo-
    kują tę opcję.

    Ja bym radził przejść nad tym do porządku dziennego i używać
    trybu AHCI. Pociesz się, że najczęściej dyski twarde "padają"
    z dnia na dzień bez żadnej informacji ze strony S.M.A.R.T.

    """""""|
    | | Politechnika Śląska |
    ......./