  • 1. Data: 2010-07-30 08:01:24
    Temat: RAID 0 w praktyce
    Od: OMSON <o...@o...pl>

    Chciałbym utworzyć RAID 0 z dwóch NIE IDENTYCZNYCH dysków twardych SATA.
    Obydwa maja 80GB i taki sam cache ale są to rożne modele Samsung'a (w
    tym momencie nie przytoczę ich nazw). W każdym razie jeden jest SATA
    drugi SATA II. Czy są jakieś przesłanki ku temu by unikać takiej
    konfiguracji RAID? Płyta ASRock 4Core1333FullHD, OS Win7 Ultimate.

    Pzdr, OMSON

  • 2. Data: 2010-07-30 08:36:53
    Temat: Re: RAID 0 w praktyce
    Od: Radosław Sokół <r...@m...com.pl>

    W dniu 30.07.2010 10:01, OMSON pisze:
> [...]
    > drugi SATA II. Czy są jakieś przesłanki ku temu by unikać takiej
    > konfiguracji RAID? Płyta ASRock 4Core1333FullHD, OS Win7 Ultimate.

    1) Nie ma takiego czegoś jak "SATA II".
    http://www.grush.one.pl/blog.php?month=2006-08&id=41
    3

    2) Szybszy dysk zostanie ograniczony do wydajności wolniej-
    szego, a nawet jest możliwe, że macierz będzie działała
    w sumie troszeczkę wolniej, niż gdyby była zbudowana
    tylko z dwóch takich samych dysków takich, jak ten wol-
    niejszy z Twoich dwóch.

    3) Jeżeli jeden ma jeszcze interfejs SATA 1.5 Gbps, to
    wydaje się, że jest to jakiś dosyć stary model?

    """""""|
    | | Politechnika Śląska |
    ......./

  • 3. Data: 2010-07-30 09:34:39
    Od: OMSON <o...@o...pl>

    Radosław Sokół pisze:

    > 1) Nie ma takiego czegoś jak "SATA II".
    > http://www.grush.one.pl/blog.php?month=2006-08&id=41
    3
    Mniejsza o nazewnictwo - chciałem tylko przytoczyć dla orientacji ale
    dzięki za sprostowanie.

> [...]
    > w sumie troszeczkę wolniej, niż gdyby była zbudowana
    > tylko z dwóch takich samych dysków takich, jak ten wol-
    A jeśli oceniać wydajność tak "spowolnionego" RAIDu względem
    samodzielnego "szybszego" z dwóch dysków to jest sens zabawy w taką
    konfigurację? Dodam, że chodzi o szybki dostęp do plików bibliotek
    samplera perkusyjnego, których waga waha sie między 1,4-1,8GB.

    > 3) Jeżeli jeden ma jeszcze interfejs SATA 1.5 Gbps, to
    > wydaje się, że jest to jakiś dosyć stary model?

    To prawda. Ma już swoje lata ale jest sprawny. Jeśli chodzi o
    bezpieczeństwo macierzy, to nie ma z tym problemu - jeśli sie posypie to
    reinstalka bibliotek nie będzie tragedią. Chodzi tylko o doraźne
    "ułatwienie" DAW ich implementacji w projektach muzycznych.

    Pzdr, OMSON

  • 4. Data: 2010-07-30 12:14:14
    Od: "MC" <m...@g...pl>

    Użytkownik "OMSON" <o...@o...pl> napisał w wiadomości
    > Chciałbym utworzyć RAID 0 z dwóch NIE IDENTYCZNYCH dysków twardych SATA.

    Czego oczekujesz po takim RAID-zie? Podwojenie prędkości, czy nawet duże
    przyspieszenie transferów zdarza się chyba tylko w rozwiązaniach
    profesjonalnych. Za to masz podwójne ryzyko awarii, co prawda w HDD nie jest
    ono duże, ale po co kusić los?

  • 5. Data: 2010-07-30 12:26:58
    Od: Radosław Sokół <R...@p...pl>

    W dniu 30.07.2010 11:34, OMSON pisze:
> [...]
    > konfigurację? Dodam, że chodzi o szybki dostęp do plików bibliotek
    > samplera perkusyjnego, których waga waha sie między 1,4-1,8GB.

    Zmierz. To jedyne sensowne rozwiązanie. Myślę, że przy
    transferze sekwencyjnym (który faktycznie tu będzie miał
    miejsce) jednak RAID 0 będzie nieco szybszy. Pytanie
    jednak, czy na pewno nie będzie dostępów równoległych
    oraz czy zwiększenie szybkości odczytu da realny przyrost
    wydajności. Z takiego RAIDa pewnie wyciągniesz jakieś
    140-160 MiB/s w porównaniu do jakichś 100 MiB/s z poje-
    dynczego *nowego* dysku.

    """""""|
    | | Politechnika Śląska |
    ......./

  • 6. Data: 2010-07-30 12:56:06
    Od: OMSON <o...@o...pl>

    MC pisze:

> [...]
    > przyspieszenie transferów zdarza się chyba tylko w rozwiązaniach
    > profesjonalnych. Za to masz podwójne ryzyko awarii, co prawda w HDD nie

    Niczego nie kuszę i staram się logicznie podchodzić do tematu.
    Przeczytaj wszystkie posty w tym temacie.

    Pzdr, OMSON

  • 7. Data: 2010-07-30 13:00:34
    Od: OMSON <o...@o...pl>

    Radosław Sokół pisze:

    > Zmierz. To jedyne sensowne rozwiązanie. Myślę, że przy
    Ok, zrobię RAID 0 i zobaczę jak sie będzie sprawować. Biblioteki można
    przerzucić bez konieczności instalacji z dotychczasowego dysku, także
    nie będzie mnie to kosztować zbyt wiele czasu.

    Pzdr, OMSON

  • 8. Data: 2010-07-30 14:39:44
    Od: "MC" <m...@g...pl>

    > Niczego nie kuszę i staram się logicznie podchodzić do tematu. Przeczytaj
    > wszystkie posty w tym temacie.

    Przeczytałem i dalej nie wiem po co Ci ten RAID. Pewnie gdybyś sam wiedział
    to byś to jasno napisał zamiast mnie odsyłać do czytania postów z których
    nic nie wynika.

  • 9. Data: 2010-07-30 22:34:03
    Od: Przemysław Ryk <p...@g...com>

    Dnia Fri, 30 Jul 2010 14:14:14 +0200, MC napisał(a):

    > Czego oczekujesz po takim RAID-zie? Podwojenie prędkości, czy nawet duże
    > przyspieszenie transferów zdarza się chyba tylko w rozwiązaniach
    > profesjonalnych.

    Nie przesadzasz trochę?

    DFI LanParty DK P45-T2RS, na tym RAID0 z dwóch dysków Samsunga HD103UJ. Do
    tego kontroler Adapteca AAR-1430SA na PCI-Express x4 z podłączonymi
    pojedynczymi dyskami Samsunga HD103UJ.

    Odpalony QuickBench z HD Tach pokazuje:
    http://ifotos.pl/img/hdtach_whwhee.png

    No na mój gust profesjonalne rozwiązanie to nie jest, a przyspieszenie
    jednak jest.

    > Za to masz podwójne ryzyko awarii, co prawda w HDD nie jest
    > ono duże, ale po co kusić los?

    Tu się zgodzę. Stawiając RAID0 (mam na nim system i oprogramowanie, a na
    oddzielnej partycji dokumenty) pierwszym i podstawowym założeniem, był
    trzeci dysk na backup.

    [ Kiedy człowiek nie pragnie tego, czego i tak nie może mieć, na pewno ]
    [ łatwiej mu się żyje. (Clive Barker "Piąte dominium") ]

  • 10. Data: 2010-07-31 00:01:17
    Od: OMSON <o...@a...pl>

    MC pisze:

    > Przeczytałem i dalej nie wiem po co Ci ten RAID. Pewnie gdybyś sam
    > wiedział to byś to jasno napisał zamiast mnie odsyłać do czytania postów
    > z których nic nie wynika.

    Wynika. :D
    Np to, że pytałem JASNO o wydajność przy odczycie dużych plików, a także
    czy są przeciwwskazania łączenia nie identycznych dysków w RAID 0 w tym
    celu. Podałem również informację, że nie zależy mi (w razie awarii) na
    utracie danych.
    Zatem, albo czytasz odrzucając fakty kolidujące z Twoim proroczym
    założeniem (bo wiesz lepiej niż ja, czy ktokolwiek inny, że RAID 0 na
    pewno nie jest mi potrzebny!) albo niewyraźnie formułuję zapytania...
    albo masz usilną potrzebę wypowiedzenia się. ;)

    Pzdr, OMSON