  • 31. Data: 2013-04-14 14:04:54
    Temat: Re: Pytanie o technikę wykonania zdjęcia
    Od: "Marek Dyjor" <m...@p...onet.pl>

    Marek wrote:

    > Gdyby ktoś mnie o to spytał, to jestem osobą techniczną. Studiowałem
    > inżynierię dźwięku na elektronice. Nie wierzę w jakieś cuda typu, że
    > kabel głośnikowy odwrotnie podłączony gra lepiej (to nie żart -
    > słyszałem to na własne uszy :-D ). To co zbudowałem dla siebie poparte
    > jest wiedzą książkową i wyliczeniami matematycznymi. Mogę zacytować
    > strony podręczników. Wszystko co robiłem, to czysta fizyka a nie
    > magia. Marek natomiast wkłada w moje usta jakieś magiczne teorie i co
    > gorsze obraża kolegów po fachu.

    więc jesteś inżynierem? takim prawdziwym? :)

    przyjmij tylko do wiadomości, że pojęcie audiofilia ma negatywną konotację.
    :)

    przeczytałem twoje wyjaśnienia, hm... albo jesteś szczery albo sie tylko
    bronisz.

    dodam, że aby sie zajmować sztuką, muzyką, fotografią, architekturą czy
    grafiką trzeba mieć wrażliwość. Sama techniczność bez wrażliwości sprowadza
    na manowce, prowadzi do fascynacji narzędziami a nie procesem twórzenia i
    wynikiem. Gromadzeniem kolejnych gadżetów które mają spowodować, że dzieki
    nim stworzymy w końcu upragnione dzieło sztuki. Niestety super aparat za 50
    000 nie uczyni z nas fotografa, imac z najlepszą drukarką laserową pisarza,
    najdroższe pędzle i farby malarza itd...

  • 32. Data: 2013-04-14 14:29:50
    Od: Marek <p...@s...com>

    W dniu 2013-04-14 14:04, Marek Dyjor pisze:

    > więc jesteś inżynierem? takim prawdziwym? :)
    >
    > przyjmij tylko do wiadomości, że pojęcie audiofilia ma negatywną
    > konotację. :)

    No więc teraz rozumiesz moją irytację na Twoje słowa.

    > przeczytałem twoje wyjaśnienia, hm... albo jesteś szczery albo sie tylko
    > bronisz.

    To pierwsze. Wspominałem kiedyś w naszej dyskusji, że ja nie mam nigdy
    problemu z przyznaniem się do błędów lub też zmianą poglądu wskutek
    racjonalnej argumentacji drugiej strony.

    > dodam, że aby sie zajmować sztuką, muzyką, fotografią, architekturą czy
    > grafiką trzeba mieć wrażliwość.

    Oczywiście! Jednakże na forum nie da się przekazywać informacji o
    wrażliwości więc rozmawiamy o technice. Może dlatego odnosisz wrażenie,
    że ja skupiam się wyłącznie na technice.

> [...]
    > Niestety super aparat za 50 000 nie uczyni z nas fotografa, imac z
    > najlepszą drukarką laserową pisarza, najdroższe pędzle i farby malarza

    Pisałeś już o tym parę razy. Zawsze się zgadzałem z tym. Jednakże
    uzupełniałem tą tezę o argument sprzętowy uzasadniając, że sprzęt daje
    nam wolność twórczości (tzn. minimalizujemy ograniczenia póki co). A to
    czy potrafimy z niej skorzystać czy nie - to już inna sprawa.

    A co do odsłuchu audio: to tam wyłącznie technika się liczy gdyż
    słuchamy biernie, nie tworzymy muzyki. Nasza wrażliwość może być jedynie
    pasywna i o nią możemy jedynie zadbać. Praktycznie każda osoba usłyszy
    różnicę między sprzętem dopieszczonym a sprzętem ot tak złożonym - jeśli
    zwróci się jej uwagę na czym się skupić. Przykładowo przeciętna osoba
    nie wie nawet o tym, że da się lokalizować w scenie akustycznej gdzie
    kto gra i jak daleko od nas bo to wymaga odpowiedniego sprzętu.
    Konkretnie chodzi głównie o zadbanie o charakterystyki fazowe - co jest
    istnym koszmarem projektowym - plus akustyka otoczenia. Część osób ma to
    również gdzieś - woli słuchać muzyki nawet z MP3 i tyle. Nie dziwię się,
    nie krytykuję. Natomiast audiofile wykraczają poza zakres mojego
    zrozumienia. Zdecydowanie się do nich nie zaliczam w mojej ocenie.

    Marek

  • 33. Data: 2013-04-14 15:45:09
    Od: "Marek Dyjor" <m...@p...onet.pl>

    Marek wrote:

    > Oczywiście! Jednakże na forum nie da się przekazywać informacji o
    > wrażliwości więc rozmawiamy o technice. Może dlatego odnosisz
    > wrażenie, że ja skupiam się wyłącznie na technice.

    to wrażenie jest nieodparte...

    Być może musisz się wyzbyć nadmiernej skłonności dążenia do perfekcji.

    nawet w działaniach inżynierskich godzimy sie często z tym że nasze dzieła
    nie są doskonałe, od tego mamy np dopuszczalne tolerancje wymiarów :)

  • 34. Data: 2013-04-14 19:16:13
    Od: Marek <p...@s...com>

    W dniu 2013-04-14 15:45, Marek Dyjor pisze:

    > Być może musisz się wyzbyć nadmiernej skłonności dążenia do perfekcji.

    Nie da rady. Może w następnym wcieleniu. :-)

    Marek

  • 35. Data: 2013-04-15 00:04:13
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    Marek <p...@s...com> writes:

    > Przykładowo
    > przeciętna osoba nie wie nawet o tym, że da się lokalizować w scenie
    > akustycznej gdzie kto gra i jak daleko od nas bo to wymaga
    > odpowiedniego sprzętu.

    To tylko zabawa naszego centralnego komputera, który potrafi sobie
    wyobrazić scenę tylko na podstawie różnic faz i ew. amplitudy.
    Nie dotyczy zresztą niskich częstotliwości.

    Z oczami zresztą jest podobnie. Sprytnie to jest obmyślone.
    --
    Krzysztof Halasa

  • 36. Data: 2013-04-15 00:17:28
    Od: Marek <p...@s...com>

    > To tylko zabawa naszego centralnego komputera, który potrafi sobie
    > wyobrazić scenę tylko na podstawie różnic faz i ew. amplitudy.

    ... i naszych doświadczeń życiowych, dzięki którym kojarzymy doznania
    wzrokowe ze słuchowym i potrafimy lepiej lub gorzej odległość wyznaczyć
    nie widząc źródła dźwięku.

    > Nie dotyczy zresztą niskich częstotliwości.

    Pewnie - bo przesunięcie fazowe między jednym a drugim uchem jest
    minimalne więc nie ma jak wykryć. I tu też podam ciekawostkę. Są osoby,
    które basu nie potrafią w ogóle zlokalizować: nawet tył/przód. Sam
    siebie testowałem w komorze bezechowej: różnice rzędu 45 stopni
    spokojnie wykrywam (chyba było to 35Hz - nie pamiętam już). Tak więc
    jest to cecha osobnicza.

    > Z oczami zresztą jest podobnie. Sprytnie to jest obmyślone.

    Jest to maksymalna utylizacja danych jakie do nas docierają :-)

    Marek

  • 37. Data: 2013-04-15 09:55:52
    Od: trolling tone <a...@a...org>

    W dniu 2013-04-14 11:37, Marek pisze:
> [...]
    > Widziałem jak mocno oddziałuje ta muzyka na profesora mimo niskiej
    > jakości reprodukcji. Ja natomiast dosłownie aż w kościach czułem jak
    > bardzo przeszkadza mi to gdy fortepian brzmi bardziej jakby ktoś w
    > garnek tłukł. Ulgą dla ucha było gdy ktoś siadł do tego fortepianu w
    > audytorium zamiast odtwarzać z głośników ten sam utwór. Mimowolnie
    > bardziej skupiałem się nad tym co można poprawić na sali od strony
    > akustycznej aby choć trochę zbliżyć do siebie brzmienie z obu tych
    > źródeł. Wtedy ja zadawałem sobie pytanie takie jak Ty to zrobiłeś: czy

    Uff, moje coś nie tak przynajmniej jest tańsze.

> [...]
    > od przypadków gdzie ludzie słyszą poprawę jakości gdy pod odtwarzacz DVD
    > podłożą podkładki lub odwrócą przewód głośnikowy. Wracając do
    > zniekształceń. Zrobiliśmy na uczelni ciekawy eksperyment. Rozebraliśmy w
    > studio nagraniowym jedną parę głośników odsłuchowych i rozstroiliśmy
    > zwrotnicę tak żeby pojawiły się dziury w charakterystyce. Zaprosiliśmy
    > grupę studentów do określenia, które z głośników brzmią lepiej.
    > Zdecydowana większość wskazała na te rozregulowane twierdząc, że mają
    > "charyzmę" itp :-D Wtedy znalazłem uzasadnienie istnienia wzmacniaczy

    Generalnie to mówimy o odczuciach subiektywnych, niemierzalnych.
    Percepcja zmysłowa zależy w dużym stopniu od aktualnego stanu
    emocjonalnego, uprzedzeń itp. Wcale nie wątpię, że audiofil po
    wydaniu majątku na kolejne kable autentycznie wierzy, że teraz
    słyszy lepiej. Musi być lepiej, skoro tyle kosztowało. Inaczej
    życie nie ma sensu.

    > Na koniec chciałbym Ci wyjaśnić co ja dostrzegam w jakości brzmienia, co
    > również możesz traktować jako powód złożenia mi kondolencji :-D Otóż nie
    > tylko zależy mi na tym aby brzmienie było wierne: czyli jak walnie
    > perkusja to mam to poczuć we flakach tak jakby muzyk siedział
    > naprzeciwko mnie. Jak coś zagra subtelnie, to nie ma to ginąć w
    > charczeniu kiepskiej końcówki mocy lub szumie przedwzmacniacza.

    Ja tam wolę, jak perkusja fajnie, inteligentnie synkopuje, tworzy
    własne tematy itp., a nie jak bije mnie w żołądek. Stąd już bardzo
    blisko do dość powszechnej maniery tzw. jebania basem w kategoriach
    sejsmicznych. To może być kwestia gatunków muzycznych, a o gustach,
    wiadomo.

    > Jest
    > jeszcze jeden czynnik: lokalizacja źródeł pozornych. Na CD o to coraz
    > trudniej ale mam sporo płyt SACD - tam jeszcze marketing nie dokonał
    > masakry. Lubię słyszeć gdzie jaki muzyk "znajduje się" w scenie
    > akustycznej i jak daleko ode mnie. Gdy siedzisz na sali koncertowej to
    > "widzisz" słuchem tych ludzi i możesz ich palcem wskazać nawet po
    > ciemku. Jeśli sprzęt tego nie oddaje to słyszysz muzykę ale nie daje to
    > złudzenia bycia na sali.

    Mam nawet taką płytę. Jedno z arcydzieł baroku, rozbudowana orkiestra,
    zacne wykonanie. Puszczam pierwsze Kyrie, dochodzi do tego magicznego
    momentu, brawurowe wejście drugiego sopranu... i wtedy właśnie tamten
    facet z 19-go krzesła w trzecim rzędzie dostaje napadu kaszlu...

    > Czy moja odpowiedź jest satysfakcjonująca? :-)

    Nie, i nie sądzę, żebyś spodziewał się innej odpowiedzi :)

  • 38. Data: 2013-04-15 12:00:20
    Od: Marek <p...@s...com>

    W dniu 2013-04-15 09:55, trolling tone pisze:

    > Uff, moje coś nie tak przynajmniej jest tańsze.

    Zazdroszczę :-D

    > Generalnie to mówimy o odczuciach subiektywnych, niemierzalnych.

    Właśnie, ze mierzalnych. Zniekształcenia do takich się zaliczają.
    Niemierzalne jest natomiast to czy dany osobnik woli czysty dźwięk czy
    zniekształcony. O to trzeba się go zapytać. Choć odpowiedzi się
    obawiałbym. Przypuszczam, ze posiadacz wzmacniacza lampowego odpowie, że
    woli czysty dźwięk i dlatego kupił wzmacniacz, który jego zdaniem nie
    zniekształca i żaden miernik go o tym nie przekona :-D

> [...]
    > wydaniu majątku na kolejne kable autentycznie wierzy, że teraz
    > słyszy lepiej. Musi być lepiej, skoro tyle kosztowało. Inaczej

    To mogę też zrozumieć, że percepcja zależy od ilości zainwestowanej kasy
    :-D Jednakże nie mogę pojąć przypadku, który nie jest związany z kasą:
    ktoś zamienił końce przewodu głośnikowego (to co było w kolumnie trafiło
    do wzmacniacza) i uznał, że teraz sprzęt gra lepiej :-D Tu już
    wyjaśnienia nie zdefiniuję :-D :-D

> [...]
    > blisko do dość powszechnej maniery tzw. jebania basem w kategoriach
    > sejsmicznych. To może być kwestia gatunków muzycznych, a o gustach,

    Ja nie mówię o sztucznym uwypuklaniu basów. Jeśli ktoś wali w bęben
    basowy to przecież wszystko się trzęsie wokół. No i teraz jeśli sprzęt
    ładnie odtwarza brzmienie "mniej agresywnych" składowych perkusji a nie
    potrafi odtworzyć bębna basowego, to szlag trafia cały klimat danego
    utworu. To miałem na myśli. Jeśli utwór w oryginale trzęsie flakami, to
    jego "kopia" na sprzęcie audio też powinna.

    Ponadto jestem zwolennikiem eliminacji subwooferów jeśli to tylko
    możliwe. Sam go posiadam, ale trzymam na strychu zakurzonego. Uznałem,
    że zakup ten był głupim pomysłem. Lepiej zadbać o akustykę wnętrza -
    choć znacznie drożej.

> [...]
    > momentu, brawurowe wejście drugiego sopranu... i wtedy właśnie tamten
    > facet z 19-go krzesła w trzecim rzędzie dostaje napadu kaszlu...

    haha - no więc właśnie. Potem wkracza marketing ze swoim loudness war i
    ta sama płyta zaczyna być jednym wielkim łoskotem. Facet przestaje
    siedzieć w trzecim rzędzie a zaczyna w głośniku - podobnie jak cała
    orkiestra. Całe szczęście, że muzyka klasyczna w większości przypadków
    nie podlega pod dział marketingu - choć już słyszałem i takie wersje.

    > Nie, i nie sądzę, żebyś spodziewał się innej odpowiedzi :)

    Racja :-D

    Marek

  • 39. Data: 2013-04-15 14:07:57
    Od: trolling tone <a...@a...org>

    W dniu 2013-04-15 12:00, Marek pisze:

> [...]
    > woli czysty dźwięk i dlatego kupił wzmacniacz, który jego zdaniem nie
    > zniekształca i żaden miernik go o tym nie przekona :-D

    Jeśli tak mu się dobrze i przyjemnie słucha, to ma całkowitą rację.
    Dlatego pisałem o odczuciach, które są niemierzalne, w odróżnieniu
    od zjawisk, które je wywołują.

> [...]
    > ktoś zamienił końce przewodu głośnikowego (to co było w kolumnie trafiło
    > do wzmacniacza) i uznał, że teraz sprzęt gra lepiej :-D Tu już

    Chciałem kiedyś zatrolować na p.r.a i wymyśliłem najbardziej kretyński
    (jak mi się wydawało) wynalazek tj. mrożone kable. Dobrze, ze mam odruch
    sprawdzania w guglu :)

> [...]
    > utworu. To miałem na myśli. Jeśli utwór w oryginale trzęsie flakami, to
    > jego "kopia" na sprzęcie audio też powinna.

    OK, rozumiem. Z tym, że ja na koncertach nie kładę się u nóg perkusisty.

> [...]
    > orkiestra. Całe szczęście, że muzyka klasyczna w większości przypadków
    > nie podlega pod dział marketingu - choć już słyszałem i takie wersje.

    Szczerze, to wolałbym wersję mono, ale bez tego kaszlu. Pęd do pełnego
    złudzenia powinien mieć swoje granice. Chodzi o to, że nie kupuje się
    takiej płyty dla jednorazowego przesłuchania, a ja pomału nabieram
    przeświadczenia, że mógłbym starać się o specjalizację z pulmonologii.
    Koncert na żywo jest zjawiskiem jednorazowym, szanse na to, że następnym
    razem ten sam facet w tym samym miejscu i momencie zakaszle, są bliskie
    zeru. Rozumiem, że całkowite wycięcie takich artefaktów może być
    niemożliwe, ale jakoś rozsądnie wyciszyć na pewno się da. Co do oddania
    rozmieszczenia źródeł w przestrzeni, to jeśli dobrze znasz typowe
    schematy orkiestry, będziesz to "słyszał" nawet jednym uchem. Przez
    analogię - patrzysz na zwykłą fotkę znanych, widzianych wielokrotnie
    wcześniej obiektów i Twój biologiczny CPU rozkminia wzajemne relacje
    przestrzenne, nie potrzebujesz fotki 3D. To odnośnie przykładu starego
    profesora.

  • 40. Data: 2013-04-15 15:30:44
    Od: Marek <p...@s...com>

    W dniu 2013-04-15 14:07, trolling tone pisze:

    > Chciałem kiedyś zatrolować na p.r.a i wymyśliłem najbardziej kretyński
    > (jak mi się wydawało) wynalazek tj. mrożone kable. Dobrze, ze mam odruch
    > sprawdzania w guglu :)

    Żartujesz ? :-D Chodziło Ci o głośnikowe? Jest już coś takiego???? :-D

    > Co do oddania
    > rozmieszczenia źródeł w przestrzeni, to jeśli dobrze znasz typowe
    > schematy orkiestry, będziesz to "słyszał" nawet jednym uchem.

    Widziałem (co prawda nie słyszałem efektów) technikę nagrywania
    wielokanałowego orkiestry polegającą na nie tylko oddaniu akustyki sali
    ale również mikrofony rozmieszczono wśród muzyków. Od strony
    przestrzennej z pewnością można by uzyskać efekt niedostępny z widowni -
    mogło to by być ciekawe. Choć z drugiej strony miałem pewne wątpliwości
    co do sensu tej operacji. W końcu instrument z bliska (nawet jeśli
    mikrofony były na wysokich statywach) brzmi inaczej. Jednakże sądzę, że
    techniki tego typu mogą uatrakcyjnić odbiór. Podobnie jak z fotografią:
    zwykła rzecz sfotografowana niezwykle pobudza wyobraźnię.

> [...]
    > wcześniej obiektów i Twój biologiczny CPU rozkminia wzajemne relacje
    > przestrzenne, nie potrzebujesz fotki 3D. To odnośnie przykładu starego

    Tak, zgadza się. Niesamowita to "maszyna". Najbardziej jest to
    zauważalne gdy pozbawimy mózg dopływu "standardowych" informacji. Mega
    ciekawym doznaniem były zajęcia w komorze bezechowej. Siada cała
    percepcja słuchu przy braku pogłosu / rewerberacji :-) Dopiero wtedy
    zdajemy sobie sprawę jak wiele informacji nasz mózg przetwarza aby
    budować wyobrażenie przestrzeni.

    Marek