    From: trolling tone <a...@a...org>
    Newsgroups: pl.rec.foto.cyfrowa
    Subject: Re: Pytanie o technikę wykonania zdjęcia
    Date: Mon, 15 Apr 2013 14:07:57 +0200
    <kk8lpn$u2$2@node1.news.atman.pl> <kk8q4o$cn6$1@node2.news.atman.pl>
    <kk8qkl$67e$1@node1.news.atman.pl> <kk92n6$ekl$1@node1.news.atman.pl>
    <kk942q$g0e$1@node1.news.atman.pl> <kk96ii$21e$1@news.task.gda.pl>
    <kk9hij$tme$2@node1.news.atman.pl> <kka753$snu$1@news.task.gda.pl>
    <kkbfpm$qhh$1@node1.news.atman.pl> <kkbh0i$fcv$1@news.task.gda.pl>
    <kkbmae$1n4$1@node1.news.atman.pl>
    <516978f5$0$1229$65785112@news.neostrada.pl>
    <kkchkk$uuu$1@node1.news.atman.pl> <kkcmsv$laq$1@news.task.gda.pl>
    <kkdtdg$9j1$1@node1.news.atman.pl> <kkgbpa$4l2$1@news.task.gda.pl>
    <kkgj3t$2kk$1@node1.news.atman.pl>

    W dniu 2013-04-15 12:00, Marek pisze:

    > Właśnie, ze mierzalnych. Zniekształcenia do takich się zaliczają.
    > Niemierzalne jest natomiast to czy dany osobnik woli czysty dźwięk czy
    > zniekształcony. O to trzeba się go zapytać. Choć odpowiedzi się
    > obawiałbym. Przypuszczam, ze posiadacz wzmacniacza lampowego odpowie, że
    > woli czysty dźwięk i dlatego kupił wzmacniacz, który jego zdaniem nie
    > zniekształca i żaden miernik go o tym nie przekona :-D

    Jeśli tak mu się dobrze i przyjemnie słucha, to ma całkowitą rację.
    Dlatego pisałem o odczuciach, które są niemierzalne, w odróżnieniu
    od zjawisk, które je wywołują.

    > To mogę też zrozumieć, że percepcja zależy od ilości zainwestowanej kasy
    > :-D Jednakże nie mogę pojąć przypadku, który nie jest związany z kasą:
    > ktoś zamienił końce przewodu głośnikowego (to co było w kolumnie trafiło
    > do wzmacniacza) i uznał, że teraz sprzęt gra lepiej :-D Tu już
    > wyjaśnienia nie zdefiniuję :-D :-D

    Chciałem kiedyś zatrolować na p.r.a i wymyśliłem najbardziej kretyński
    (jak mi się wydawało) wynalazek tj. mrożone kable. Dobrze, ze mam odruch
    sprawdzania w guglu :)

    > Ja nie mówię o sztucznym uwypuklaniu basów. Jeśli ktoś wali w bęben
    > basowy to przecież wszystko się trzęsie wokół. No i teraz jeśli sprzęt
    > ładnie odtwarza brzmienie "mniej agresywnych" składowych perkusji a nie
    > potrafi odtworzyć bębna basowego, to szlag trafia cały klimat danego
    > utworu. To miałem na myśli. Jeśli utwór w oryginale trzęsie flakami, to
    > jego "kopia" na sprzęcie audio też powinna.

    OK, rozumiem. Z tym, że ja na koncertach nie kładę się u nóg perkusisty.

    > haha - no więc właśnie. Potem wkracza marketing ze swoim loudness war i
    > ta sama płyta zaczyna być jednym wielkim łoskotem. Facet przestaje
    > siedzieć w trzecim rzędzie a zaczyna w głośniku - podobnie jak cała
    > orkiestra. Całe szczęście, że muzyka klasyczna w większości przypadków
    > nie podlega pod dział marketingu - choć już słyszałem i takie wersje.

    Szczerze, to wolałbym wersję mono, ale bez tego kaszlu. Pęd do pełnego
    złudzenia powinien mieć swoje granice. Chodzi o to, że nie kupuje się
    takiej płyty dla jednorazowego przesłuchania, a ja pomału nabieram
    przeświadczenia, że mógłbym starać się o specjalizację z pulmonologii.
    Koncert na żywo jest zjawiskiem jednorazowym, szanse na to, że następnym
    razem ten sam facet w tym samym miejscu i momencie zakaszle, są bliskie
    zeru. Rozumiem, że całkowite wycięcie takich artefaktów może być
    niemożliwe, ale jakoś rozsądnie wyciszyć na pewno się da. Co do oddania
    rozmieszczenia źródeł w przestrzeni, to jeśli dobrze znasz typowe
    schematy orkiestry, będziesz to "słyszał" nawet jednym uchem. Przez
    analogię - patrzysz na zwykłą fotkę znanych, widzianych wielokrotnie
    wcześniej obiektów i Twój biologiczny CPU rozkminia wzajemne relacje
    przestrzenne, nie potrzebujesz fotki 3D. To odnośnie przykładu starego
    profesora.